Zwart schermpje op de pc bij opstarten van de pc.

• Onderwerp starter Onderwerp starter cooper
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 23
  • Weergaven 846
Heb je de instellingen wel opgeslagen die je aan de datum hebt gedaan in het bios, anders vraagt hij het steeds weer namelijk.
Ik heb het uur en de datum in de BIOS goed ingesteld met de tab op mijn toetsenbord en dan ben ik naar Save & exit gegaan en na eerst de lijn te hebben geselecteerd waarop Save en exit staat aangeduid komt YES of NO. Dus op YES geklikt en dan start de pc weer op. Daarna staat het uur en de datum goed ingesteld op het bureaublad.

Maar bij een volgende opstart komt het zwarte schermpje terug.
Het is ook zo dat als het zwarte schermpje is verschenen en ik op F2 duw de computer verder opstart tot aan het bureaublad. Daar klik op op het uur in de taakbalk en klik op de datum in het menuutje dat op het bureaublad verschijnt en het uur en de datum staan weer goed ingesteld.
Maar de volgende opstart toont opnieuw het zwarte schermpje.
Ook als ik op Ctrl + Alt+Del. klik start hij op tot aan het bureaublad, waarbij bij de eerste opstart het oude uur en de oude datum wordt getoond en bij de tweede opstart het goede uur en goed datum.

Blijkbaar is er een fout geslopen in de opstart instellingen voor het opladen van Windows10.

Er is een nieuwe CR2032 knoopcel geplaatst en vermits Windows 10 goed werkt na het aanpassen van het uur en de datum, w.d.z. dat de fout of storing gebeurt voordat Windows 10 opstart.
Omdat ik voor mijn zoon toch een nieuwe All in One pc ga bestellen met Windows 11 is het geen groot probleem .
Ik heb bij mijn vorige pc's ook de batterij moeten vervangen, maar toen verscheen er zo geen zwart schermpje bij het aanzetten van de pc.

grtz,

cooper

Ik heb ooit eens gelezen dat je een cmos batterijtje er 24 uur moet eruit nemen en daarna er weer in en dat dit probleem zou opgelost zijn.
tjonge is met windows toch altijd iets, denk er nu toch over na om w11 niet meer te installeren en met zorin os en linux te blijven werken? Als ik hier allemaal zo lees, die problemen heb ik niet.
Ik was ook van die mening maar nadat ik Zorin had geïnstalleerd en Ubundu en Chrome OS Flex ben ik tot het besef gekomen dat ondanks deze besturingssystemen niet hetzelfde comfort wordt geboden zoals bij de Windows O S. Het voortdurend gebruik van een terminal en de commando's (opdrachtregels) waarop je de updates, en nieuwe programma's en aanpassingen moet laten gebeuren is niet mijn manier om te werken in een besturingssysteem.

grtz,

cooper

Datum en tijd aanpassen in het bios en dan opslaan en afsluiten. Dat zou dan moeten blijven staan. is dat niet, dan is er iets mis met je bios op het moederbord. Heb je die al eens bijgewerkt naar een nieuwe versie?
Neen dat ken ik niet voor deze pc . Dit is ook heel riskant en dan ben je alles kwijt. Als het zwartschermpje is verschenen, kan ik gewoon op F2 drukken en start hij op naar het bureaublad. Alleen nog het uur en de datum gelijk zetten en dan werkt de pc weer normaal.
Trouwens ik ga toch een nieuwe All-In -One pc voor mijn zoon bestellen met Windows 11, zodat het niet meer nodig is om verder de oorzaak uit te pluizen. De topic mag dus worden gesloten.

Misschien dat ik wel eens kan proberen om bij te werken naar een nieuwe versie van het BIOS als mijn zoon zijn nieuwe All-In-One heeft.

grtz,

cooper

Voor de laatste keer: DIT HEEFT NIKS MET WINDOWS TE MAKEN !!!!
Datum en tijd aanpassen in het bios en dan opslaan en afsluiten. Dat zou dan moeten blijven staan. is dat niet, dan is er iets mis met je bios op het moederbord. Heb je die al eens bijgewerkt naar een nieuwe versie?
Het cmos batterijtje 24 uur eruit nemen voor reset is een fabeltje. Eerst de stroomkabel van je pc eruit. Dan als je batterijtje verwijdert, kan je ook best de startknop van je pc (fysieke aan/uit knop) enkele seconden blijven indrukken. Enkele minuten wachten en batterij er terug in. Dan zou het bios terug in fabrieksinstelling moeten staan. Na het aanpassen van datum en tijd en opslaan, zou je systeem met de juiste tijd moeten opstarten. Kan zijn dat je in Windows nog moet juist zetten (meestal niet).
Als al het bovenstaande niet lukt ... moederbord in de vuilbak en topic afsluiten.
Hello,
IK begrijp er niets van. Zoals reeds werd beschreven in een vorige topic komt de foutstoring van een F1 RUNSETUP en de F2 CONTINUE door een storing in de smos (bios) voordat het Windows 10 besturingssysteem wordt gedetecteerd.
Dus het Windows Besturingssysteem heeft niets te maken met de zwarte achtergrond met F1 RUNSETUP en F2 CONTINUE bij het opstarten.

Ik vind het wel raar dat als ik de eerste keer de pc opstart het zwarte scherm met F1 en F2 zie verschijnen.
Als het bureaublad verschijnt druk ik op het uur in de rechter benedenhoek van het beeldscherm.
Ik merk dat het uur verkeerd staat en wacht gewoon tot het vanzelf weer op het juiste uur komt te staan .
Dus ik klik niet op de datum en ook niet op het uur in de menu.! Dit gebeurt van zelfs.
Ik ga terug naar het bureaublad en vijf minuten later start ik de computer weer op.

En wat gebeurt er???
Als de pc weer opstart gaat hij onmiddellijk naar het goede beeldscherm met het juiste uur en dan naar het bureaublad. Het uur staat nu juist !!!
Dat is reeds zo driemaal gebeurd .
Als ik de pc na een langere tijd opstart komt het zwarte scherm met F1 en F2. terug. Die indruk heb ik toch.
Vermits dit soms gebeurt is er een andere reden of instelling waarom de computer de ene keer wil goed opstart rechtstreeks naar het juiste beeldscherm en het bureaublad, en de andere keer het zwarte schermpje te voorschijn komt.
Weet iemand van jullie wat hier de oorzaak van is?

Maar lees het volgende:
Het is nu wel een zekerheid dat door het rechtstreeks opstarten van de computer het BIOS wel af en toe goed functioneert ondanks het feit dat het zwarte schermpje met F1 en F2 ook nog blijft komen.
Als ik kon toveren, toveren Herman Van Veen 1987
Grtz,,
cooper

Terug
Bovenaan Onderaan