Windows 10 heeft hier niets mee te maken. Dit betreft puur de hardware en de bios software. Op het moment dat je deze foutmelding krijgt is hij nog niet eens bij de Windows opstartpartitie. De bios batterij zorgt dat de bios instellingen, zoals o.a. opstartvolgorde van de drives, de geheugen timings en de profielen van de ventilatoren (Fancurves) bewaard blijven. Een van de eerste controles die een computer doet is kijken of de instellingen nog kloppen.
Dus zo'n 5 jaar oud, wat snel maar niet onmogelijk is. Heb je de mogelijkheid om zowel de oude als de nieuwe knoopcel door te meten, bijvoorbeeld met een multimeter?
Niet helemaal mee eens. Met een lege batterij kan een pc prima werken, indien hij standaard opgebouwd is. Met standaard opgebouwd bedoel ik dat de eerst gedetecteerde harddisk/ssd de opstart partitie heeft, zodat de computer Windows kan starten en het geheugen geen aangepaste instellingen nodig heeft om stabiel te kunnen werken. Zoals die bij jou. Windows start netjes en werkt gewoon goed, alleen krijg je deze melding bij het opstarten en de tijd staat verkeerd.
Is de nieuwe knoopcel echt nieuw, dus net uit de verpakking en recent gekocht of had je deze nog liggen. Heb je de knoopcel niet verkeerd om geplaatst, is de tekst erop nog zichtbaar na installatie en zit hij goed?
En nog een keer, kan je de batterijen even doormeten met een batterijtester of multimeter? De kans dat het iets anders is, komt zo sporadisch voor dat ik daar nog niet vanuit ga.
Vriendelijk bedankt voor de hulp.
De bios batterij zorgt dat de bios instellingen, zoals o.a. opstartvolgorde van de drives, de geheugen timings en de profielen van de ventilatoren (Fancurves) bewaard blijven. Een van de eerste controles die een computer doet is kijken of de instellingen nog kloppen.
Dit is juist en een belangrijke opmerking! Alle beschrijvingen om Windows 10 home opnieuw te herstellen die je kan uitvoeren nadat je op Instellingen hebt geklikt hebben hier niets mee te maken en hebben alleen betrekking op het besturingssysteem.
De bios batterij zorgt dat de bios instellingen, zoals o.a. opstartvolgorde van de drives, de geheugen timings en de profielen van de ventilatoren (Fancurves) bewaard blijven.
Het geheugen werkt goed, de ventilatoren draaien normaal en er zijn geen meldingen van beschadigde stuurprogramma's.
Althans ik zie geen foutberichten hierover.
Een van de eerste controles die een computer doet is kijken of de instellingen nog kloppen.
Behalve het uur en de datum die niet kloppen zie ik geen instellingen die fout zijn of ontbreken. Maar ja ik ben een leek op dit gebied en kan dit dus niet vaststellen.
Dus zo'n 5 jaar oud, wat snel maar niet onmogelijk is. Heb je de mogelijkheid om zowel de oude als de nieuwe knoopcel door te meten, bijvoorbeeld met een multimeter?
Ja ik heb een multimeter en kan de knoopcel doormeten. Maar het is niet echt nodig. Ik heb zowel de oude als een nieuw gekochte knoopcel CR2032 geplaatst met het positieve + naar boven. Het maakt geen verschil tussen de beide knoopcellen en tijdens het opstarten blijft het zwarte schermpje met instellingen uit de BIOS verschijnen. Ik zie bv nog Me staan het besturingssysteem dat voor Windows 8.1 en Windows 7 is gebruikt. De BIOS is build in het jaar 2016 en het uur in de datum stammen uit het jaar 2015.
Niet helemaal mee eens. Met een lege batterij kan een pc prima werken, indien hij standaard opgebouwd is. Met standaard opgebouwd bedoel ik dat de eerst gedetecteerde harddisk/ssd de opstart partitie heeft, zodat de computer Windows kan starten en het geheugen geen aangepaste instellingen nodig heeft om stabiel te kunnen werken. Zoals die bij jou. Windows start netjes en werkt gewoon goed, alleen krijg je deze melding bij het opstarten en de tijd staat verkeerd.
Zoals die bij jou. Windows start netjes en werkt gewoon goed, alleen krijg je deze melding bij het opstarten en de tijd staat verkeerd.
Ik zie bv nog Me staan het besturingssysteem dat voor Windows 8.1 en Windows 7 is gebruikt. De BIOS is build in het jaar 2016 en het uur in de datum stammen uit het jaar 2015.
Het lijkt er op dat een bepaalde instelling verantwoordelijk is voor het opkomen van het zwarte schermpje met het verkeerde uur en datum. Op het internet kan het door een update worden veroorzaakt en andere storingen zoals een virus, corrupte driver enz.
Ja dat is een straatje zonder einde. Updates verwijderen die reeds zijn geïnstalleerd en daarna weer opslaan en opnieuw starten terwijl je niet weet of die wel de oorzaak zijn vind ik geen goede oplossing.
Is de nieuwe knoopcel echt nieuw, dus net uit de verpakking en recent gekocht of had je deze nog liggen. Heb je de knoopcel niet verkeerd om geplaatst, is de tekst erop nog zichtbaar na installatie en zit hij goed?
Ik heb vandaag een nieuwe lithium knoopcel CR2032 geplaatst die geleverd werd door Bol.Com met hetzelfde resultaat.
Het plus teken staat natuurlijk van boven, het zijn twee dezelfde exemplaren. Ik heb in het verleden reeds een paar keren een knoopcel geplaatst in pc's zonder problemen. Op het internet staan genoeg voorbeelden, zelfs hoe je met een schroevendraaier de ontlading van de BIOS doet in de knoopcel.
Op mijn mobo doe ik de ontlading gewoon met een schroevendraaier tussen de twee pinnen van JBAT1. Op mijn vorige computer gebruikte ik een jumper die ik verplaatste naar de twee andere pinnen en dan terug plaatste in de vorige stand. Daarna de knoopcel verwijderen en klaar was kees.
Als ik de pc opstart en onmiddellijk op F2 duw, dan verschijnt het zwarte schermpje niet en begint hij onmiddellijk met opstarten tot het scherm met de pincode. En als ik de pincode invoer komt hij zonder problemen op het bureaublad en dan moet ik enkel de datum en het uur aanpassen.
Je kunt ook zonder naar het Bios te gaan de Ctrl toets + Alt toets en Del. toets indrukken en dan start hij opnieuw verder zonder problemen.
De grote vraag is en blijft waardoor het uur en de datum worden gewijzigd en welke instelling daar voor zorgt volgens mij. En dit gebeurt bij alle twee de knoopcellen zodat die geen verschil maken op dit gebied.
Op het internet vind ik geen enkele tip of aanwijzing die het kan oplossen.
En nog een keer, kan je de batterijen even doormeten met een batterijtester of multimeter? De kans dat het iets anders is, komt zo sporadisch voor dat ik daar nog niet vanuit ga.
Oké maar ik betwijfel sterk dat de knoopcellen niet in orde zijn
grtz,
cooper