Zwart schermpje op de pc bij opstarten van de pc.

• Onderwerp starter Onderwerp starter cooper
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 23
  • Weergaven 1129

cooper

PCS Lid
Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
116
Punten
63
OS
Windows Home 10
AV
Kaspersky internet security 2020
Hello,
Toen mijn zoon zijn pc opstartte verscheen er een zwart schermpje met de instellingen van het uur en de datum enz.
Onderaan staat geschreven dat hij op de toets bovenaan F1 SETUP en daarna op toets F2 CONTINUE moet drukken.
Dan komt hij in de BIOS terecht waar het uur niet juist is en ook de datum mis is.(2016)
Zie afbeelding.
Als ik op F1 druk kom ik in de BIOS en daarna op Save up en exit om de BIOS te verlaten.
Als ik de BIOS heb gesloten start hij 2 maal opnieuw op en op het eerste beeldscherm na de eerste keer opstarten staat een verkeerde datum. Na een tweede keer opstarten komt hij op het bureaublad en daar staat de klok ook verkeerd zoals in de BIOS.
Als ik op het uur klik in de taakbalk kan ik de tijd en datum gelijk stellen.
De computer werkt dan normaal zonder verdere storingen.
In het zwarte schermpje dat verschijnt staat: All settings were reset to the default values.
Weet iemand wat er hier is gebeurd waardoor dit zwarte schermpje op de pc verschijnt bij het opstarten?
grtz,

cooper

[url=https://postimages.org/][/URL]
[url=https://postimg.cc/v11kvmdX][/URL]

batterij/knoopcel van bios leeg?
Thanks for the reply.
Dat was ook mijn eerste gedacht. Ik heb de pc geopend en met de schroevendraaier de 2 pinnetjes van de Jbat1 een paar keren aangeraakt om te ontladen en de knoopcel cr2032 eruit gehaald en terug geplaatst na een tijdje.

Maar er veranderde niets bij het opnieuw opstarten en dit zelfde schermpje bleef komen.
De grote vraag is waardoor dit schermpje is beginnen te verschijnen en de standaard instellingen zijn terug geplaatst.
Op het internet geven ze meerdere redenen op zoals updates die dit kunnen veroorzaken, storingsfouten, beschadigde bestanden enz.

Het ligt niet aan Windows 10 die wel goed opstart met de standaard waarden(default values). Na het verlaten van de BIOS start hij 2 maal opnieuw op en komt dan op het bureaublad. Je moet wel de klok opnieuw instellen en dan werkt de pc verder goed .

Zelfs als ik na het aanschakelen van de pc op de toetsen Ctrl + Alt +Del. druk start hij 2 maal opnieuw op en komt daarna op het bureaublad. De eerste opstart toont het oude uur en datum van de BIOS en de tweede opstart moet je de klok opnieuw instellen.
Dan werkt alles prima met de standaard waarden van Windows 10.

Ik weet niet of het mogelijk is om de originele Windows 10 terug te plaatsen.
Dus de Windows 10 opnieuw installeren zal niets veranderen omdat het zwarte schermpje voor het laden van Windows 10 verschijnt op het beeldscherm.
En de BIOS vervangen door een recente BIOS, daar waag ik me niet aan. En in feite is dit niet nodig zolang de pc met de Windows 10 Home goed werkt.

Het kan misschien wel een storing zijn door een beschadigd bestand dat in verbinding staat met de BIOS. Waarom is de huidige tijd en de datum uitgevallen en vervangen door een oude verlopen datum en een verkeerd uur.?

Wie of wat heeft dit veroorzaakt? Dit zou moeten worden gevonden om het te kunnen oplossen. Want na het instellen van de huidige goede tijd in de klokinstellingen werkt de pc weer normaal.
De klok goed zetten in de Bios helpt niet, bij de volgende opstart staat het oude uur en de oude datum er terug in de BIOS.
grtz,
cooper

Ga je na de batterij wissel ook de bios in, zet de tijd en datum goed en sla dan de wijzigingen op.
Als je hem dan uitzet en opnieuw opstart zou de melding bij opstarten niet meer moeten voorkomen.

Weet je zeker dat de nieuwe batterij de goede is, werkt, en goed geplaatst is?

Thanks for the reply.
Dat was ook mijn eerste gedacht. Ik heb de pc geopend en met de schroevendraaier de 2 pinnetjes van de Jbat1 een paar keren aangeraakt om te ontladen en de knoopcel cr2032 eruit gehaald en terug geplaatst na een tijdje.
Jbat 1: reset Bios, dit is GEEN vervanging voor een lege knoopcel. niet?

"de knoopcel cr2032 eruit gehaald en terug geplaatst na een tijdje.", dezelfde? door het eruit te halen wordt het GEEN volle/nieuwe.

Zoals hierboven gemeld, de batterij VERVANGEN door een nieuwe!!!

Ik betwijfel dit omdat met de oude batterij hetzelfde gebeurde wat nu gebeurt. Als de knoopcel leeggeraakt dan wordt Windows 10 automatisch in de Fault Values stand terug gezet. De pc start na 2 maal opnieuw opstarten en de tijd en datum goed door mij worden ingesteld.
Met de nieuwe knoopcel batterij CR2032 is dit niet veranderd en start Windows 10 nog op in de standaard mode.
Een lithium batterij CR2032 gaat normaal 8-10 jaar mee. De pc is gekocht in 2019.

Men kan dus er van uitgaan dat de pc enkel goed kan opstarten als de batterij cr2032 niet leeg is.

Als hij leeg is kan de pc niet meer werken. (Bios uitgewist)Omdat Windows 10 in de standaard mode wordt geplaatst bij het leeg gaan van de batterij cr2032 wil dit niet zeggen dat Windows 10 met deze lege batterij cr2032 nog kan werken.
Dus de oude batterij was niet volledig leeg als ik die heb vervangen. En omdat hetzelfde zwarte schermpje verschijnt met de oude batterij en de nieuwe batterij is er een andere reden of oorzaak die dit te weeg brengt.

grtz,
cooper

Jbat 1: reset Bios, dit is GEEN vervanging voor een lege knoopcel. niet?
Dit is juist. Door het resetten wordt wel de Windows 10 terug in de standaard mode geplaatst.
"de knoopcel cr2032 eruit gehaald en terug geplaatst na een tijdje.", dezelfde? door het eruit te halen wordt het GEEN volle/nieuwe.
Sorry ik heb een schrijffoutje gemaakt. De oude knoopcel is wel degelijk door een nieuwe lithium knoopcel cr 2032 vervangen.
En met de nieuwe knoopcel is het resultaat hetzelfde dus opnieuw een zwart schermpje met de BIOS instellingen.

Grtz,
cooper

Ik betwijfel dit omdat met de oude batterij hetzelfde gebeurde wat nu gebeurt. Als de knoopcel leeggeraakt dan wordt Windows 10 automatisch in de Fault Values stand terug gezet.
Windows 10 heeft hier niets mee te maken. Dit betreft puur de hardware en de bios software. Op het moment dat je deze foutmelding krijgt is hij nog niet eens bij de Windows opstartpartitie. De bios batterij zorgt dat de bios instellingen, zoals o.a. opstartvolgorde van de drives, de geheugen timings en de profielen van de ventilatoren (Fancurves) bewaard blijven. Een van de eerste controles die een computer doet is kijken of de instellingen nog kloppen.

De pc start na 2 maal opnieuw opstarten en de tijd en datum goed door mij worden ingesteld.
Met de nieuwe knoopcel batterij CR2032 is dit niet veranderd en start Windows 10 nog op in de standaard mode.
Een lithium batterij CR2032 gaat normaal 8-10 jaar mee. De pc is gekocht in 2019.
Dus zo'n 5 jaar oud, wat snel maar niet onmogelijk is. Heb je de mogelijkheid om zowel de oude als de nieuwe knoopcel door te meten, bijvoorbeeld met een multimeter?
Men kan dus er van uitgaan dat de pc enkel goed kan opstarten als de batterij cr2032 niet leeg is.

Als hij leeg is kan de pc niet meer werken. (Bios uitgewist)Omdat Windows 10 in de standaard mode wordt geplaatst bij het leeg gaan van de batterij cr2032 wil dit niet zeggen dat Windows 10 met deze lege batterij cr2032 nog kan werken.
Dus de oude batterij was niet volledig leeg als ik die heb vervangen. En omdat hetzelfde zwarte schermpje verschijnt met de oude batterij en de nieuwe batterij is er een andere reden of oorzaak die dit te weeg brengt.

grtz,
cooper
Niet helemaal mee eens. Met een lege batterij kan een pc prima werken, indien hij standaard opgebouwd is. Met standaard opgebouwd bedoel ik dat de eerst gedetecteerde harddisk/ssd de opstart partitie heeft, zodat de computer Windows kan starten en het geheugen geen aangepaste instellingen nodig heeft om stabiel te kunnen werken. Zoals die bij jou. Windows start netjes en werkt gewoon goed, alleen krijg je deze melding bij het opstarten en de tijd staat verkeerd.

Is de nieuwe knoopcel echt nieuw, dus net uit de verpakking en recent gekocht of had je deze nog liggen. Heb je de knoopcel niet verkeerd om geplaatst, is de tekst erop nog zichtbaar na installatie en zit hij goed?

En nog een keer, kan je de batterijen even doormeten met een batterijtester of multimeter? De kans dat het iets anders is, komt zo sporadisch voor dat ik daar nog niet vanuit ga.

Windows 10 heeft hier niets mee te maken. Dit betreft puur de hardware en de bios software. Op het moment dat je deze foutmelding krijgt is hij nog niet eens bij de Windows opstartpartitie. De bios batterij zorgt dat de bios instellingen, zoals o.a. opstartvolgorde van de drives, de geheugen timings en de profielen van de ventilatoren (Fancurves) bewaard blijven. Een van de eerste controles die een computer doet is kijken of de instellingen nog kloppen.

Dus zo'n 5 jaar oud, wat snel maar niet onmogelijk is. Heb je de mogelijkheid om zowel de oude als de nieuwe knoopcel door te meten, bijvoorbeeld met een multimeter?

Niet helemaal mee eens. Met een lege batterij kan een pc prima werken, indien hij standaard opgebouwd is. Met standaard opgebouwd bedoel ik dat de eerst gedetecteerde harddisk/ssd de opstart partitie heeft, zodat de computer Windows kan starten en het geheugen geen aangepaste instellingen nodig heeft om stabiel te kunnen werken. Zoals die bij jou. Windows start netjes en werkt gewoon goed, alleen krijg je deze melding bij het opstarten en de tijd staat verkeerd.

Is de nieuwe knoopcel echt nieuw, dus net uit de verpakking en recent gekocht of had je deze nog liggen. Heb je de knoopcel niet verkeerd om geplaatst, is de tekst erop nog zichtbaar na installatie en zit hij goed?

En nog een keer, kan je de batterijen even doormeten met een batterijtester of multimeter? De kans dat het iets anders is, komt zo sporadisch voor dat ik daar nog niet vanuit ga.
Vriendelijk bedankt voor de hulp.
De bios batterij zorgt dat de bios instellingen, zoals o.a. opstartvolgorde van de drives, de geheugen timings en de profielen van de ventilatoren (Fancurves) bewaard blijven. Een van de eerste controles die een computer doet is kijken of de instellingen nog kloppen.

Dit is juist en een belangrijke opmerking! Alle beschrijvingen om Windows 10 home opnieuw te herstellen die je kan uitvoeren nadat je op Instellingen hebt geklikt hebben hier niets mee te maken en hebben alleen betrekking op het besturingssysteem.

De bios batterij zorgt dat de bios instellingen, zoals o.a. opstartvolgorde van de drives, de geheugen timings en de profielen van de ventilatoren (Fancurves) bewaard blijven.

Het geheugen werkt goed, de ventilatoren draaien normaal en er zijn geen meldingen van beschadigde stuurprogramma's.
Althans ik zie geen foutberichten hierover.

Een van de eerste controles die een computer doet is kijken of de instellingen nog kloppen.

Behalve het uur en de datum die niet kloppen zie ik geen instellingen die fout zijn of ontbreken. Maar ja ik ben een leek op dit gebied en kan dit dus niet vaststellen.

Ja ik heb een multimeter en kan de knoopcel doormeten. Maar het is niet echt nodig. Ik heb zowel de oude als een nieuw gekochte knoopcel CR2032 geplaatst met het positieve + naar boven. Het maakt geen verschil tussen de beide knoopcellen en tijdens het opstarten blijft het zwarte schermpje met instellingen uit de BIOS verschijnen. Ik zie bv nog Me staan het besturingssysteem dat voor Windows 8.1 en Windows 7 is gebruikt. De BIOS is build in het jaar 2016 en het uur in de datum stammen uit het jaar 2015.

Zoals die bij jou. Windows start netjes en werkt gewoon goed, alleen krijg je deze melding bij het opstarten en de tijd staat verkeerd.

Ik zie bv nog Me staan het besturingssysteem dat voor Windows 8.1 en Windows 7 is gebruikt. De BIOS is build in het jaar 2016 en het uur in de datum stammen uit het jaar 2015.

Het lijkt er op dat een bepaalde instelling verantwoordelijk is voor het opkomen van het zwarte schermpje met het verkeerde uur en datum. Op het internet kan het door een update worden veroorzaakt en andere storingen zoals een virus, corrupte driver enz.

Ja dat is een straatje zonder einde. Updates verwijderen die reeds zijn geïnstalleerd en daarna weer opslaan en opnieuw starten terwijl je niet weet of die wel de oorzaak zijn vind ik geen goede oplossing.

Ik heb vandaag een nieuwe lithium knoopcel CR2032 geplaatst die geleverd werd door Bol.Com met hetzelfde resultaat.

Het plus teken staat natuurlijk van boven, het zijn twee dezelfde exemplaren. Ik heb in het verleden reeds een paar keren een knoopcel geplaatst in pc's zonder problemen. Op het internet staan genoeg voorbeelden, zelfs hoe je met een schroevendraaier de ontlading van de BIOS doet in de knoopcel.
Op mijn mobo doe ik de ontlading gewoon met een schroevendraaier tussen de twee pinnen van JBAT1. Op mijn vorige computer gebruikte ik een jumper die ik verplaatste naar de twee andere pinnen en dan terug plaatste in de vorige stand. Daarna de knoopcel verwijderen en klaar was kees.

Als ik de pc opstart en onmiddellijk op F2 duw, dan verschijnt het zwarte schermpje niet en begint hij onmiddellijk met opstarten tot het scherm met de pincode. En als ik de pincode invoer komt hij zonder problemen op het bureaublad en dan moet ik enkel de datum en het uur aanpassen.

Je kunt ook zonder naar het Bios te gaan de Ctrl toets + Alt toets en Del. toets indrukken en dan start hij opnieuw verder zonder problemen.
De grote vraag is en blijft waardoor het uur en de datum worden gewijzigd en welke instelling daar voor zorgt volgens mij. En dit gebeurt bij alle twee de knoopcellen zodat die geen verschil maken op dit gebied.

Op het internet vind ik geen enkele tip of aanwijzing die het kan oplossen.

Oké maar ik betwijfel sterk dat de knoopcellen niet in orde zijn

grtz,

cooper

De bios batterij zorgt dat de bios instellingen, zoals o.a. opstartvolgorde van de drives, de geheugen timings en de profielen van de ventilatoren (Fancurves) bewaard blijven. Een van de eerste controles die een computer doet is kijken of de instellingen nog kloppen.

Dit is juist en een belangrijke opmerking! Alle beschrijvingen om Windows 10 home opnieuw te herstellen die je kan uitvoeren nadat je op Instellingen hebt geklikt hebben hier niets mee te maken en hebben alleen betrekking op het besturingssysteem.

De bios batterij zorgt dat de bios instellingen, zoals o.a. opstartvolgorde van de drives, de geheugen timings en de profielen van de ventilatoren (Fancurves) bewaard blijven.

Het geheugen werkt goed, de ventilatoren draaien normaal en er zijn geen meldingen van beschadigde stuurprogramma's.
Althans ik zie geen foutberichten hierover.

Een van de eerste controles die een computer doet is kijken of de instellingen nog kloppen.

Behalve het uur en de datum die niet kloppen zie ik geen instellingen die fout zijn of ontbreken. Maar ja ik ben een leek op dit gebied en kan dit dus niet vaststellen.

Ja ik heb een multimeter en kan de knoopcel doormeten. Maar het is niet echt nodig. Ik heb zowel de oude als een nieuw gekochte knoopcel CR2032 geplaatst met het positieve + naar boven. Het maakt geen verschil tussen de beide knoopcellen en tijdens het opstarten blijft het zwarte schermpje met instellingen uit de BIOS verschijnen. Ik zie bv nog Me staan het besturingssysteem dat voor Windows 8.1 en Windows 7 is gebruikt. De BIOS is build in het jaar 2016 en het uur in de datum stammen uit het jaar 2015.

Zoals die bij jou. Windows start netjes en werkt gewoon goed, alleen krijg je deze melding bij het opstarten en de tijd staat verkeerd.

Ik zie bv nog Me staan het besturingssysteem dat voor Windows 8.1 en Windows 7 is gebruikt. De BIOS is build in het jaar 2016 en het uur in de datum stammen uit het jaar 2015.

Het lijkt er op dat een bepaalde instelling verantwoordelijk is voor het opkomen van het zwarte schermpje met het verkeerde uur en datum. Op het internet kan het door een update worden veroorzaakt en andere storingen zoals een virus, corrupte driver enz.

Ja dat is een straatje zonder einde. Updates verwijderen die reeds zijn geïnstalleerd en daarna weer opslaan en opnieuw starten terwijl je niet weet of die wel de oorzaak zijn vind ik geen goede oplossing.

Ik heb vandaag een nieuwe lithium knoopcel CR2032 geplaatst die geleverd werd door Bol.Com met hetzelfde resultaat.

Het plus teken staat natuurlijk van boven, het zijn twee dezelfde exemplaren. Ik heb in het verleden reeds een paar keren een knoopcel geplaatst in pc's zonder problemen. Op het internet staan genoeg voorbeelden, zelfs hoe je met een schroevendraaier de ontlading van de BIOS doet in de knoopcel.
Op mijn mobo doe ik de ontlading gewoon met een schroevendraaier tussen de twee pinnen van JBAT1. Op mijn vorige computer gebruikte ik een jumper die ik verplaatste naar de twee andere pinnen en dan terug plaatste in de vorige stand. Daarna de knoopcel verwijderen en klaar was kees.

Als ik de pc opstart en onmiddellijk op F2 duw, dan verschijnt het zwarte schermpje niet en begint hij onmiddellijk met opstarten tot het scherm met de pincode. En als ik de pincode invoer komt hij zonder problemen op het bureaublad en dan moet ik enkel de datum en het uur aanpassen.

Je kunt ook zonder naar het Bios te gaan de Ctrl toets + Alt toets en Del. toets indrukken en dan start hij opnieuw verder zonder problemen.
De grote vraag is en blijft waardoor het uur en de datum worden gewijzigd en welke instelling daar voor zorgt volgens mij. En dit gebeurt bij alle twee de knoopcellen zodat die geen verschil maken op dit gebied.

Op het internet vind ik geen enkele tip of aanwijzing die het kan oplossen.

Oké maar ik betwijfel sterk dat de knoopcellen niet in orde zijn
Ja ik heb het uur en de datum in de BIOS meer dan een keer juist gezet met de tab, maar na het opnieuw opstarten is het weer hetzelfde liedje en zijn het uur en de datum gewijzigd.

Ik hoop dat iemand jou berichten nog snapt doordat je steeds hele lappen tekst citeert en dubbele posts maakt leest het erg lastig, en wordt het onoverzichtelijk.

Je kunt sowieso je bericht aanpassen nadat je iets geplaatst hebt.

B.v. een type fout of aanvulling.

Klik op de 3 puntjes onderaan je bericht en klik op bewerken.

Dan kun je meerdere dingen quoten door tekst te selecteren.

Stel ik wil meerdere dingen quoten dan selecteer ik een stukje tekst ik druk op de knop citeer en vervolgens selecteer nog een stukje tekst en druk weer op citeer.

Als ik meerdere dingen geciteerd heb druk ik op citaat invoegen dit heet multi citaat.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat werkt schijnbaar niet zoals het hoort, want dat is al gebeurd, toch?

Dus is er meer aan de hand, en ik snap dat dit vervelend is.

@cooper Heb je de instellingen wel opgeslagen die je aan de datum hebt gedaan in het bios, anders vraagt hij het steeds weer namelijk.

Ik spreek uit ervaring.

Laatst bewerkt door een moderator:
.......................

Niet helemaal mee eens. Met een lege batterij kan een pc prima werken,

........................

grtz,

cooper
net zoals je wagen met een lege benzine tank ..... ? rijdt die van jou nog dan??? Toppie! 'n mirakel.

Ik heb ooit eens gelezen dat je een cmos batterijtje er 24 uur moet eruit nemen en daarna er weer in en dat dit probleem zou opgelost zijn.
tjonge is met windows toch altijd iets, denk er nu toch over na om w11 niet meer te installeren en met zorin os en linux te blijven werken? Als ik hier allemaal zo lees, die problemen heb ik niet.

Voor de laatste keer: DIT HEEFT NIKS MET WINDOWS TE MAKEN !!!!
Datum en tijd aanpassen in het bios en dan opslaan en afsluiten. Dat zou dan moeten blijven staan. is dat niet, dan is er iets mis met je bios op het moederbord. Heb je die al eens bijgewerkt naar een nieuwe versie?
Het cmos batterijtje 24 uur eruit nemen voor reset is een fabeltje. Eerst de stroomkabel van je pc eruit. Dan als je batterijtje verwijdert, kan je ook best de startknop van je pc (fysieke aan/uit knop) enkele seconden blijven indrukken. Enkele minuten wachten en batterij er terug in. Dan zou het bios terug in fabrieksinstelling moeten staan. Na het aanpassen van datum en tijd en opslaan, zou je systeem met de juiste tijd moeten opstarten. Kan zijn dat je in Windows nog moet juist zetten (meestal niet).
Als al het bovenstaande niet lukt ... moederbord in de vuilbak en topic afsluiten.

Stel ik wil meerdere dingen quoten dan selecteer ik een stukje tekst ik druk op de knop citeer en vervolgens selecteer nog een stukje tekst en druk weer op citeer.
Dus als ik het goed begrijp betekent quoten dat ik eerst een stukje tekst selecteer waarop ik wil antwoorden en dan op "citeer dit bericht" te klikken en plaats daaronder mijn antwoord.
"Bewerken"( ... ) komt als de tekst van mijn antwoorden reeds zijn opgeslagen en ik daarna nog iets wil aanpassen of verbeteren in de de tekst die is opgeslagen.
Het is ook mogelijk om meerdere stukjes tekst te selecteren en dan op "citaat" te klikken en daar dan op te antwoorden.
Ik zal daar op letten in het vervolg.

grtz,

cooper

Terug
Bovenaan Onderaan