zorin os 12 lts

• Onderwerp starter Onderwerp starter Danvers
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 171
  • Weergaven 12624
D

Danvers

Gast
Vandaag is Zorin OS Core 12 LTS verschenen :D
Veel van de ingebouwde systeem applicaties hebben verbeteringen gekregen, zowel visueel als onder de motorkap.

Zorin OS 12 wordt aangedreven door Linux Kernel-versie 4.4, die nu werkt met nog meer hardware en introduceert prestatieverbeteringen en verbeteringen in de beveiliging.

Zorin OS 12 is gebaseerd op Ubuntu 16.04 en zal updates ontvangen tot april 2021.

Met Zorin OS 12, introduceren we een nieuw uitgifte schema om de toekomst (mee) in te gaan. Grote releases van Zorin OS zullen nu eens in de 2 jaar worden gemaakt. Tussendoor zullen punt releases worden gemaakt die incrementele updates van de ingebouwde apps zullen omvatten, evenals ondersteuning voor nieuwe hardware, security updates en diverse verbeteringen onder de motorkap. Dit geeft u de optimale balans tussen de robuustheid van beproefde en geteste technologie en de nieuwste en beste functies. Door te focussen op één versie tegelijk, zullen we in staat zijn om de best mogelijke ervaring voor iedereen te bieden met behulp van Zorin OS.
Downloaden kun je hier

Beetje info vind je hier

Veel Zorin plezier :D
Mvg
Danvers

Ik wil graag weten wat het verschil is tussen de standaard (gratis) versie van Zorin 12 en de te betalen Ultimate versie van Zorin 12 ($15,--).
Is die Ultimate versie soms completer wat meegeleverde software betreft - software die je dan met gratis versie wel kan downloaden en installeren of is er een verschil in de thema's?

Hoi Abraham,
Zelf weet ik er niet veel over ,bezit het niet,ze zouden ons wel een gratis mogen geven vind ik!
Denk dat Ultimate meer voor bedrijven scholen en gamers is.
Wat ik wel weet van leden is dat de support niet echt goed is,er is geen forum voor,gaat via formulier.
Hier wat info Ultimate 12
Mvg
Danvers

Dat had ik ook gelezen.
Al met al lijkt mij dan voor mijzelf Linux Mint Cinnamon de betere optie.

Beter een weekje of 2 wachten om deze op je pc te zetten? er kunnen nog steeds buggs en fouten in zitten.Zelfs een geleerde maakt wel eens een grote fout of vergeet iets, of tenzij je met een test computer werkt?

In mijn andere notebook draai Linux Mint 18 KDE.
Wat mij opvalt bij de 18 versie - de 17 versie startte veel sneller op.

@ Abraham,
Dwing gene mens om Zorin te gebruiken hoor :D .Weet wel dat het opboksen is tegen Mint/Ubuntu :mrgreen:
Klein bugje kan ik wel melden ,bij installatie in Nederlands en toetsenbord in Belgian...staat toetsenbord toch in Qwerty nog...zo dus moet je effe handmatig aanpassen!draait wel snel en soepel is mijn ondervinding he!
Mvg
Danvers

Mijn notebooks hebben US-Internationaal - ergo in Mint kies ik dan voor US-Internationaal met dode toetsen.

Ja Vlamingen werken met Azerty :)
Meestal met Mint/Ubuntu/Manjaro en...staat het ineens goed!Normaal Zorin ook!!!
Mvg

danvers zei:
@ Abraham,
Dwing gene mens om Zorin te gebruiken hoor :D .Weet wel dat het opboksen is tegen Mint/Ubuntu :mrgreen:
Klein bugje kan ik wel melden ,bij installatie in Nederlands en toetsenbord in Belgian...staat toetsenbord toch in Qwerty nog...zo dus moet je effe handmatig aanpassen!draait wel snel en soepel is mijn ondervinding he!
Mvg
Danvers
Het is leuk dat je dat hier vermeld ;) ik heb al reeds verschillende gratisse versies uit geprobeerd, en kom toch maar bij een uit van de betere en dat is inderdaad ubuntu.Natuurlijk iedereen heeft daar een vrije mening over, maar tenslotte kunnen we niet steeds blijven uit proberen en moeten we toch eens een keuze maken.Nogal een geluk dat windows er geen gratissse versies heeft? (zover ik weet toch niet) anders was dat een ramp :lol:

Mvg

toska zei:
danvers zei:
@ Abraham,
Mvg
Danvers
Het is leuk dat je dat hier vermeld ;) ik heb al reeds verschillende gratisse versies uit geprobeerd, en kom toch maar bij een uit van de betere en dat is inderdaad ubuntu.Natuurlijk iedereen heeft daar een vrije mening over, maar tenslotte kunnen we niet steeds blijven uit proberen en moeten we toch eens een keuze maken.Nogal een geluk dat windows er geen gratissse versies heeft? (zover ik weet toch niet) anders was dat een ramp :lol:

Mvg
Even nog vermelden: als je hier in belgie een pc koopt is dat meestal azerty dat zie je op je toetsenbord zelf,maar als je eentje koopt buiten belgie kan je eentje ontvangen met Qwerty erop.Maar meestal is deze wel aan te passen.

Hewel @danvers ik ga dat zeker eens uitproberen en uittesten, volgens het filmpje ziet er het er toch goed uit,ga me daar nog maar eens op wagen.

;)

toska zei:
Beter een weekje of 2 wachten om deze op je pc te zetten? er kunnen nog steeds bugs en fouten in zitten.
Dat is een goede raad. Deze versie in VirtualBox vertoont inderdaad nog wat kinderziektes.
Maar buiten dat: wat een gigantische verbeteringen t.o.v. vorige versies.
Eindelijk heeft het panel (taakbalk) een volwassen uiterlijk en heeft men het ontdaan van onnodige opsmuk.
Een Linux panel met Windows-gedrag zou ik graag in andere distributies willen zien (metname in de Budgie desktop-omgeving).
Zorin 12 in deze hoedanigheid is een serieus OS met potentie geworden.
Opvallend ook dat de Paper Icon Set wordt gebruikt (voor mij helemaal nieuw).

DistroWatch

In dit screenshot zie je het elementary-icon-theme (extra toegevoegd):
5833250da98e1-Screenshot_from_2016-11-21_17-23-12.png

@toska veel succes met het testen....en laat weten wat je ervaring is ;)
Hier nog paar filmkes....

Mvg
Danvers

Laatst bewerkt:
Hoi, een vraag.
Linux Mint is UEFI geschikt.
Geldt dit ook voor Zorin?

Dan ga ik een deze dagen Zorin 12 ook eens testen.

Heb het nu als main-OS geinstalleerd met Windows 10 in VirtualBox. De overstap naar Gnome 3 is in deze vorm zeker geen straf. :D
Radio Tray in de taakbalk werkt uitstekend. Voor een weer-indicator moest ik zoeken bij Gnome Extensions.

5835a40f25338-Screenshot_from_2016-11-23_15-08-29.png

De audio instellingen doe je in Gnome 3 niet via het icoontje in de taakbalk maar via geluid in alle instellingen.
5835a9c257ed6-Screenshot_from_2016-11-23_15-27-20.png

5835aa6dd39d3-Screenshot_from_2016-11-23_15-39-41.png

Terug
Bovenaan Onderaan