• De community van 'PiepComp Support - dat andere PC-Helpforum' staat voor u klaar, om hulp bij computerproblemen te geven,
    zoals traagheid, malware, BlueScreensOfDeath, netwerkproblemen, crashes, updateproblemen en nog veel meer!

Discussie Ziggo snelheidsverhoging

Abraham54

Ondersteuning
Lid geworden
2 aug 2016
Waarderingsscore
1.986
Punten
113
Leeftijd
65
De kabel in Berlijn heeft al 1000 MBps snelheid, dus daar werken ze al met de nieuwste Docsis versie.

In 1987 toen de Deutsche Telekom nog van de staat was, was er de afspraak dat Duitsland van glasvezel voorzien zou worden.
Nadat de Deutsche Telekom een zelfstandige onderneming werd, is er van die afspraak niks terecht gekomen.

Verleden jaar is de Deutsche Telekom overigens teruggefloten.
Waarom.
Als de concurrentie een glasvezelkabelnet aanlegde, deed de Deutsche Telekom sneaky haar glasvezelkabel er ook bij!

Rubensky

Moderator
Ondersteuning
Lid geworden
4 aug 2016
Waarderingsscore
163
Punten
63
Glasvezel zou eigenlijk allang gemeengoed moeten zijn in Nederland maar helaas gaat dit nog wel even duren vrees ik.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
386
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Klopt, maar dat heeft er mee te maken dat glasvezel in handen is van 1 bedrijf net zoals kabel in handen is van 1 ander bedrijf.
Men zal het dus niet van overheidswege aanleggen met gemeenschapsgeld.

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Waarderingsscore
113
Punten
43
Leeftijd
60
E.e.a. hangt ook sterk af van de potentiële bereidheid van mensen om glasvezel te gaan nemen. Vlakbij mijn woning, in een soort van buitengebied van een middelgrote gemeente, heeft men 3 jaar gesoebat over glasvezel. Uit mijn hoofd (ik weet het exacte getal niet meer) zou men bij 40 tot 60% mensen die een glasvezelabonnement zouden gaan nemen, besluiten om dat gehele buitengebied (voornamelijk boerderijen) te gaan beglasvezelen.

Het heeft er in 2018 even om gespannen, maar kennelijk heeft men de drempel gehaald, want in februari / maart van dit jaar zijn de wegen, bermen etc. etc. opengegaan en werden er lange kabels in de grond gelegd.

Daarnaast schijnt ook een gemeente een belangrijke rol te spelen. Zij zullen de glasvezelaanlegger toestemming moeten geven om de gehele gemeente open te breken. Ik woon zelf in een gemeente met zo'n 70.000 inwoners en geloof mij, het heeft wat kubieke metertjes aan stenen en zandverplaatsen gekost alvorens de hele gemeente van glas was voorzien. (duurde zo'n 3 jaar)

Daarnaast, nu Ziggo over de Coax ook snelheden van enkele honderden Mbits kan leveren, waarom zou je dan persé naar glasvezel willen?

Igg. alvast 1 antwoord : als ik bij familieleden in de meterkast kijk (zij hebben Ziggo en een appartement bestaande uit 2 verdiepingen) dan zie ik een kluwen van draden, kastjes, splittertjes en stekkertjes. Hoe rustig / ordentelijk is het dan in mijn beglasvezelde meterkast......

1 glasvezel unit, 1 modem en 1 ethernethub.

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
386
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Potentiële bereidheid is zeker belangrijk, ongeacht welke aansluiting je wilt realiseren voor zover die nog niet voorhanden is.

De belangrijke rol van de gemeente valt wel mee. Toestemming is relatief eenvoudig te krijgen bij de meeste gemeentes aangezien moderne verbindingen voor hun bevolking (en daarmee ook voor hun zelf) wel interessant zijn.

Ik woon bijv. in een stad met 116.000 inwoners en er zijn best wel geïnteresseerden in glasvezel. Heb ook wel een enkele kennis op een politieke plek zitten in de Gemeente en het bleek dat de Gemeente best wel glasvezel wil hebben.
Echter Reggefiber wilde dat de gemeente zou bijdragen in de kosten en dat ziet de gemeente niet zitten, lijkt me ook logisch want de gemeente verdiend er feitelijk niets aan. Aangezien de Gemeente niet wenst bij te dragen wenst Reggefiber niet te beginnen. Toestemming is er echter al lang.
Het zou kunnen zijn dat er niet voldoende mensen interesse hebben getoond bij Reggefiber, dus het is vrij logisch dat zij proberen een zo goed mogelijke kosten/baten analyse er op na te houden. Je zou een commerciëel slecht bedrijf zijn als je dat niet zou doen. Dan was je ook zo failliet.

Er zijn ook buitengebieden (ook vlak buiten onze stad) die niet voorzien zijn van kabel, daar speelt hetzelfde verhaal als met wat verder gelegen buiten gebieden. De kosten dekken de opbrengsten niet en dan gaat het verhaal niet door.
Of betreffende moet zelf de kosten ophoesten van de kabel van de overkant van de straat naar hem toe zoals bij een vriend van me. Dan spreek je over vogelvlucht een 25 meter. Hij zou daar zelf iets van 15.000 euro aan bij moeten dragen (voor kabel dus). Dat gaat hem dus niet worden.

Veelal zijn die mensen in buitengebieden (vaak zelfs vlak bij een grotere gemeente) dus aangewezen op oude telefoonkabels en mogen al blij zijn als er überhaupt nog een adsl aansluiting mogelijk is.

Er is nog een alternatief en dat is 5G, dus adsl via het telefoonnetwerk. Wordt door o.a. KPN en T-Mobile verzorgt.
Echt ook dat is (zelfs ondanks aantoonbare goede ontvangst) niet overal verkrijgbaar.

Maar dat is weer een ander verhaal.

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Waarderingsscore
113
Punten
43
Leeftijd
60
Ik zou willen dat een van de grote onderzoeksburo's eens een onderzoek deed naar de keuze van mensen v.w.b. woonplaats is samenhang met internetaansluitmogelijkheden.

Ik kan mij zo voorstellen dat een (niet starters) gezin met een stuk of 2 opgroeiende kinderen en dat geen emotionele band heeft met een bepaalde gemeente, binnen een straal van 5 tot 15 Km bewust kiest voor een woning in een gemeente waar glasvezel beschikbaar is (of kabel nu Ziggo zijn snelheden naar enkele honderden Mbits heeft opgetrokken).

Ik sluit echter ook niet uit dat het percentage mensen dat dát in hun overwegingen meeneemt slechts enkele procenten bedraagr. Ik ben er echter wel wat benieuwd naar.

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Waarderingsscore
386
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Dat zou een bijzonder leuk idee zijn. Ben ik zelf ook wel benieuwd naar. En als er een fatsoenlijk onderzoek naar gedaan zou worden worden de feitelijke wensen ook echt duidelijk.
Zo ken ik bijv. mensen genoeg die best glasvezel zouden willen als ze me horen vertellen wat het is, maar die niet de moeite nemen om aan te geven op de site van Reggefiber (of ergens anders) dat ze interesse hebben. Dat zal vermoedelijk ook hier en daar wel met kabel het geval zijn.

Met zo'n onderzoeksbureau zou daarom vermoedelijk een betere interessepeiling naar boven hetgeen weer zou kunnen leiden tot een snellere aanleg in diverse plaatsen. Dat zou een positieve ontwikkeling zijn.

Bovenaan Onderaan