• Welkom bij Computerforum PiepCompSupport, het pc helpforum voor het verwijderen van virussen, adware en malware.
    Uw computer bevat een virus of er zijn andere problemen: dit forum is er voor iedereen die hulp zoekt! Waar moet ik rekening mee houden?
    U moet zich registreren, voordat u uw virusprobleem als onderwerp kunt beschrijven en posten. Zodra u een discussie hebt gemaakt,
    zal een expert u stap voor stap uitleggen, hoe u de malware kunt verwijderen en hoe u uw computer kunt beveiligen.
    Ons hulpforum en onze programma's zijn gratis. Weet u niet wat u nu moet doen, om hulp te krijgen, klik dan hier.

Windows 10 Tip Zet Windows 10 om van Legacy BIOS naar UEFI zonder gegevensverlies

Zet Windows 10 om van Legacy BIOS naar UEFI zonder gegevensverlies
Vanaf Windows 10 versie 1703 build 15063 kunt u de MBR2GPT.EXE commandoregeltool gebruiken om een schijf​
om te zetten van Master Boot Record (MBR) (gebruikt in Legacy BIOS) naar GUID Partition Table (GPT) (gebruikt in​
UEFI) zonder de installatie van Windows 10 te hoeven opschonen of gegevens op de schijf te hoeven wijzigen of te​
verwijderen. De tool is ontworpen om te worden uitgevoerd vanaf een Windows Preinstallation Environment​
(Windows PE) opdrachtprompt, maar kan ook worden uitgevoerd vanaf het volledige Windows 10 besturingssysteem (OS).​
Als uw PC of moederbord UEFI ondersteunt, dan kunt u de MBR2GPT tool gebruiken om over te schakelen van een​
Legacy BIOS naar een UEFI Windows 10 installatie zonder gegevensverlies.​
Deze tutorial laat zien hoe u een Legacy BIOS Windows 10 installatie met behulp van een MBR-schijf kunt omzetten​
naar een UEFI Windows 10 installatie met behulp van een GPT-schijf zonder gegevensverlies.​
U kunt alleen een 64-bits Windows 10 naar UEFI converteren op een computer met UEFI (BIOS) uitgevoerd.

MBR2GPT syntaxis en opties:
MBR2GPT /validate|convert [/disk:<diskNumber>] [/logs:<logDirectory>] [/map:<source>=<destination>] [/allowFullOS]
OPTIE
Beschrijving
/validate
Instrueert MBR2GPT.exe om alleen de schijfvalidatiestappen uit te voeren en te rapporteren of de schijf in aanmerking komt voor conversie.​
/convert
Instrueert MBR2GPT.exe om de schijfvalidatie uit te voeren en door te gaan met de conversie als alle validatietests geslaagd zijn.​
/disk:
<diskNumber>
Specificeert het schijfnummer van de schijf die moet worden omgezet naar GPT. Indien niet gespecificeerd, wordt de systeemschijf gebruikt. Het gebruikte mechanisme is hetzelfde als dat van de diskpart.exe tool SELECT DISK SYSTEM.​
/logs:
<logDirectory>
Specificeert de directory waar MBR2GPT.exe logs moeten worden geschreven. Indien niet gespecificeerd, wordt %windir% gebruikt. Indien gespecificeerd, moet de directory al bestaan, wordt deze niet automatisch aangemaakt of overschreven. De namen van de logbestanden zijn: diagerr.xml, diagwrn.xml, setuperr.log, en setupact.log.​
/map:<source>=
<destination>
Specificeert extra partitietypes tussen MBR en GPT. Het MBR-partitienummer wordt gespecificeerd in decimale notatie, niet in hexidecimaal. De GPT GUID kan bijvoorbeeld haakjes bevatten: /map:42={af9b60a0-1431-4f62-bc68-3311714a69ad}. Er kunnen meerdere /map-opties worden opgegeven als er meerdere mappings nodig zijn.​
/allowFullOS
MBR2GPT.exe is standaard geblokkeerd, tenzij deze vanuit Windows PE wordt uitgevoerd. Deze optie overschrijft dit blok en maakt schijfconversie mogelijk terwijl het in de volledige Windows-omgeving wordt uitgevoerd.​
MBR2GPT Retourcodes:
Retourcodes
Beschrijving
0
Conversie succesvol afgerond.​
1
De conversie werd door de gebruiker geannuleerd.​
2
Omzetting is mislukt door een interne fout.​
3
De conversie is mislukt door een initialisatiefout.​
4
Conversie is mislukt door ongeldige opdrachtregelparameters.​
5
De conversie is mislukt door het foutief uitlezen van de geometrie en de lay-out van de geselecteerde schijf.​
6
De conversie is mislukt omdat een of meer volumes op de schijf versleuteld zijn.​
7
De conversie is mislukt omdat de geometrie en de lay-out van de geselecteerde schijf niet voldoen aan de eisen.​
8
De conversie is mislukt door een fout bij het maken van de EFI-systeempartitie.​
9
De conversie is mislukt door een fout bij het installeren van de opstartbestanden.​
10
Conversie is mislukt door een fout bij het toepassen van de GPT-indeling.​
100
De conversie naar GPT-indeling is gelukt, maar sommige gegevens van de opstartconfiguratie konden niet worden hersteld.​
Belangrijk •1• Als u Windows 10 met een ander besturingssysteem dual boot, gebruik dan deze tutorial niet.
Deze tutorial is alleen bedoeld voor een stand-alone Windows 10 installatie op een PC.
Belangrijk •2• Als uw Windows 10 OS-schijf is gecodeerd door BitLocker, dan moet u de OS-schijf decoderen
voor de conversie. U kan de OS-schijf na de conversie opnieuw versleutelen.
Belangrijk •3• De MBR2GPT tool kan besturingssysteemschijven converteren die door eerdere versies van Windows 10 zijn
geïnstalleerd, zoals de versies 1507, 1511 en 1607. U moet echter de tool uitvoeren terwijl u opstart in
Windows 10 versie 1703 of later, en een offline conversie uitvoeren. Het wordt aanbevolen om in plaats
daarvan de laatste versie (ex: 1703) van Windows 10 te updaten en vervolgens de conversie uit te voeren.
Belangrijk •4• Offline conversie van systeemschijven met eerdere versies van Windows geïnstalleerd, zoals Windows 7, 8 of 8.1,
worden niet officieel ondersteund. De aanbevolen methode om deze schijven om te zetten is om eerst het
besturingssysteem te upgraden naar Windows 10 en vervolgens de conversie uit te voeren.
Belangrijk •5• Hoewel schijven die geconfigureerd zijn met een MBR-achtige partitie maximaal vier primaire partities
kunnen hebben, kan de schijf die u wilt converteren voor dit proces, niet meer dan drie partities hebben,
omdat er één toewijzing nodig is om de nieuwe UEFI-systeempartitie te maken.
Video: Veranderen van BIOS naar UEFI met de Windows 10 Creators Update MBR2GPT-schijfconversietool
Windows 10 omzetten van Legacy BIOS naar UEFI in Windows 10
  • Druk op de toetsen Win + X en kies voor Opdrachtprompt (Admin) of Windows Powershell (Admin).
  • Kopieer en plak het commando mbr2gpt /convert /allowfullOS in het venster en druk op Enter.
  • Wanneer de conversie met succes is voltooid, moet u naar de UEFI-firmware-instellingen booten en
    de instelling naar de UEFI-modus overschakelen in plaats van naar het Legacy BIOS (CSM).
Het is mogelijk dat u de handleiding van uw PC of moederbord moet lezen voor
de specifieke instructies voor het wijzigen van deze instelling.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
20.870
Reaction score
4.956
Punten
113
Leeftijd
67
Als je het doet op de voorgeschreven manier, staat er niets in de weg het uit te voeren.

Senso

Bekend Lid
Lid geworden
9 nov 2020
Reacties
149
Reaction score
61
Punten
28
Als je niet begrijpt waar het hier om gaat en wat er staat, dan nooit uitvoeren? Het is vragen om problemen.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
4.306
Reaction score
906
Punten
113
Website
www.satellitefun.org
Als je het niet wilt hoeft het natuurlijk niet, maar het heeft wel wat voordelen.
Als je het niet begrijpt of niet durft, moet je er gewoon niet aan beginnen. Maar als je schijven straks gaat gebruiken groter dan 2 TB kom je er sowieso niet onderuit om GPT te gebruiken i.p.v. MBR.
Als je systeem niets belangrijks heeft, kan het dan wel verstandig zijn om er eens mee te oefenen en het eens te proberen.
Het is immers een tip, geen plicht. ;)

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reacties
2.258
Reaction score
890
Punten
113
Leeftijd
61
Sneller opstarten, denk ik niet? Geen enkele van mijn pc's start op in max 20 sec. De laptops ongeveer ( 20 en 21 sec), de desktop 37 sec. Alles i juist geconfigureerd, ook de SSD uitlijning.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
20.870
Reaction score
4.956
Punten
113
Leeftijd
67
Via Taakbeheer > Tab opstarten krijg je in Uefi daat de Bioslaadtijd staan.

Vanuit aanzetten en opstarten is de laatste Bios laadtijd 15,1 seconden.
Als ik opnieuw laat opstarten is de Bios laadtijd 10 seconden.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
4.306
Reaction score
906
Punten
113
Website
www.satellitefun.org
Bij mij staat daar 18,1 seconden vanuit aanzetten. Herstart heb ik niet getest.
Ik heb ook geen idee wat dit dan is als je geen UEFI zou gebruiken. Want dan pas kun je een goed vergelijk maken lijkt me.
Van de andere kant kijk ik niet op een paar seconden. Ik weet dat ik een behoorlijke tijdsbesparing heb sinds die SSD er in zit en daarmee ben ik al tevreden.
Maar 37 seconden met een SSD en GPT lijkt me toch wel aan de lange kant. Las net een artikel van iemand op Tweakers (klik) die 40 seconden had en niet optimale geheugen opstelling. Na het fixen daarvan was hij op 20 seconden.
Nu beweer ik niet dat @ShadyAngel een verkeerde geheugenopstelling heeft. Ook het gebruik van het bootlogo en het automatisch door Windows dingen laten opstarten kan leiden tot vertragingen.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reacties
2.258
Reaction score
890
Punten
113
Leeftijd
61
Als ik "snel opstarten" aanzet start de desktop op in net geen 20 sec. Maar de helft van de keren word het toetsenbord niet herkend en moet ik toch weer opnieuw opstarten en dan duurt het langer dan die 37 seconden. Bovendien vind ik 37 sec nog niet echt lang. Mijn vorige desktop deed er soms meer dan 10 minuten over. Wat kan er aan de geheugeninstelling verkeerd zijn? Ik gebruik gewoon de standaardinstelling. Het enige wat ik van mijn geheugen weet is dat het een hogere kloksnelheid (3200 Mhz) maar mijn desktop CPU kan alleen maar 2133 Mhz zonder overklokken.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
4.306
Reaction score
906
Punten
113
Website
www.satellitefun.org
Ik heb op een gegeven moment snel opstarten ook uit gehad omdat ik tegen een timing probleem van het netwerk op liep. En mijn KVM ook sneller werkt als ik dat uit heb staan. Dus staat "snel opstarten" staat bij mij ook uit. Ondanks dat toch die 18,1 seconden.
Het is inderdaad niet echt lang.
Waar het artikel bij Tweakers over ging was een verkeerde combinatie van geheugenmodules. Als je CPU 2133 aan kan zie ik niet goed waarop dan het geheugen op 3200 moet draaien, ik heb dat allemaal standaard staan.
Als ik via Speccy kijk staat er 32,0GB Dual-Channel Unknown @ 1067MHz. Dat is DDR4-2400 dus 2x1067=2134, komt in de buurt. :)

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reacties
2.258
Reaction score
890
Punten
113
Leeftijd
61
Die 3200 Mhz was in feite een niet noodzakelijke (of verkeerde) aankoop omdat ik toen minder wisi over die geheugensnelheden icm een minder geschikte CPU (intel i7-6900K) e, moederbord (Gigabyte GA-X99 Gaming 5P). Ik dacht toen dat dat met de XMP instelling aangepast kon worden maar volgens Gigabyte hing dit ook af van de CPU. Voor een volgende pc let ik hier wel op omdat ik toch niet aan overklokken doe. Dan liever een betere combinatie die geen overklokken hoeft. De desktop is voor nu nog altijd snel genoeg. De hoeveelheid geheugen heb ik meer aan.

Bovenaan Onderaan