Windows Server Zelfbouw bakkie

Enigma147

Bekend gezicht
Mijn zelfbouw bakkie:

ProcessorIntel Core i5 6500 Boxed
MoederbordGigabyte H170-HD3
GeheugenmoduleCorsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-2133 CL13 kit
VideokaartGigabyte Radeon R7 260X 2GB
Harddisk/SSDKingston UV500 240GB
2x PNY CS1311 240GB
Samsung 840 Evo 250GB
Samsung 970 Evo 500GB NVME
3x Samsung Spinpoint F2 EcoGreen 1.5TB
3x Samsung Spinpoint F4 EcoGreen 2TB
3x Toshiba DT01ACA300 3TB
2x TOSHIBA HDWD130 3TB
4x Western Digital Red 3TB
GeluidskaartAsus Xonar DS
BehuizingLian Li PC-A70 Black
VoedingCooler Master Real Power M850
CPU-koeler Standaard
Monitor:LG 32UD59-B 4K
ToetsenbordLogitech K270
MuisLogitech MX Anywhere 2
PC speakersetEdifier R1280BT
Casefan5x Geen idee welke ;)
Sata controllerDeLOCK PCI Express x2 Card > 10 x SATA 6 Gb

Het is een verzameling van nieuwe en oude hardware. De kast is antiek te noemen, hoewel hij wel 2 USB 3 poorten en HD audio aansluitingen bovenop heeft, dankzij een upgrade paneeltje van Lian Li zelf. Aan de andere kant van het tijdspectrum is het paar maanden oude 32" 4K scherm. En ja, ik heb veel storage. Ziek veel storage zeggen sommigen.

Abraham54

Admin
Team lid
Ooit was de oprichter van Microsoft, Bill Gates, ervan overtuigd, dat het toenmalig uitbrengen van de grootste harddisk ter wereld met 60 MB opslag, meer dan voldoende zou zijn voor de toekomst.

ShadyAngel

Heeft veel posts
Is niet alleen hoor. Heb 13TB intern en 16TB extern. De externe heb ik nog maar 3TB vrij. Staan nog volledige backups op van al mijn pc's vanaf 1990.:)

Enigma147

Bekend gezicht
Hoe hou jij de gezondheid van die al die harddisks in de gaten?
Stablebit Scanner. Ik gebruik ook Stablebit Drivepool, om grote virtuele schijven te maken. Het mooie is dat die twee samen kunnen werken. Als een schijf teveel fouten in scanner geeft, wordt de desbetreffende schijf automatisch uit de drivepool gehaald en de data verplaatst naar een andere disk. Met drivepool kan je ook per folder of bestand aangeven of de data op 1, 2 of meer disks bewaard moet worden.

Ook houdt je het zo een beetje overzichtelijk. Ik heb "maar" zeven drives in Windows, waarvan drie drivepools. De andere disks Zijn 4 Sata SSD (raid) disks. 2x 250 GB in Raid 1, daar staan mijn virtuele machines op. Een mailserver, een test omgeving van 2016 servers (Domain controller, met Active directory, Fileserver, database server en terminal server.) Ow, en om dat een beetje soepel te draaien zit er tegenwoordig 48 GB ram in die machine. 2x500 GB in Raid 0, Temp disk voor downloads en projectjes. En als laatste een 500 GB NVME SSD opgedeeld in twee partities, voor Windows en als scratch disk voor Photoshop en 3D pakketten.

quandor

hondje
Oude en nieuwe schijven, het lijkt mij, kijkend naar een van mijn oude SSD's, niet (meer) interessant om erover te discussiëren. Waarom niet?
Kijk naar het aantal gebruiksuren en hoeveelheden data die zijn weggeschreven op een SSD die ik 2 jaar geleden uit mijn toenmalige 4 jaar oude laptop heb gehaald en in mijn huidige laptop bij heb geplaatst.

Als je het aantal gebruiksuren en hoeveelheid data ziet, waar hébben we het dan over..........?

Abraham54

Admin
Team lid
Er zit wel degelijk verschil in de Pro versies van Samsung en de gewone versies;
ook de controller is van een betere soort.

Dat die 840 Pro nog gezond is, verbaast mij niet.

quandor

hondje
Ja, maar de hoeveelheden : ruim 82.000 Gig (!!!) aan schrijfacties, meer dan 6300 keer ingeschakeld en ruim 26.000 gebruiksuren....... dan gaat het (in de talloze discussies / vragen over de levensduur van SSD's) toch nergens meer over?

Oma, opa, mamma, pappa of de gemiddelde puber haalt dat soort hoeveelheden in nog geen 10 jaar denk ik. Alleen machine (usenet) internet verslaafden zoals ik halen dat soort waardes.

Laatst bewerkt:

Abraham54

Admin
Team lid
De MTBF waarde ligt op 150.000 uur of hoger, nietwaar.
Dus met 26.000 uur kan je nog wel even vooruit.

quandor

hondje
Ja, daarom zijn de op de forums (fora?) gevoerde discussies over levensduur van SSD's zo ongelofelijk zinloos. Bij normaal gebruik overleeft de gemiddelde SSD van een fatsoenlijk merk sowieso de machine waarin hij zit en misschien zelfs ook nog de volgende, de daarop volgende en nog een keer of wat de daarop volgende-n- machine(s).

Enigma147

Bekend gezicht
Voor kerst mijzelf een "kleine" update cadeau gedaan:

AMD Ryzen 7 3700X processor en een Asus TUF GAMING X570-PLUS moederbord.

Ik zie trouwens dat mijn laatste geheugenuitbreiding nog niet verwerkt is, de 16 GB heeft er een paar maanden geleden 2 broertjes van 16 GB erbij gekregen en is nu 48 GB groot.

ProcessorIntel Core i5 6500 Boxed AMD Ryzen 7 3700X
MoederbordGigabyte H170-HD3 Asus TUF GAMING X570-PLUS
GeheugenmoduleCorsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-2133 CL13 kit + Corsair Vengeance LPX Black 32GB DDR4-2133 CL13 kit
VideokaartGigabyte Radeon R7 260X 2GB
Harddisk/SSDKingston UV500 240GB
2x PNY CS1311 240GB
Samsung 840 Evo 250GB 2x PNY 500 GB SATA SSD
Samsung 970 Evo 500GB NVME
3x Samsung Spinpoint F2 EcoGreen 1.5TB
3x Samsung Spinpoint F4 EcoGreen 2TB
3x Toshiba DT01ACA300 3TB
2x TOSHIBA HDWD130 3TB
4x Western Digital Red 3TB
GeluidskaartAsus Xonar DS heb ik geen PCI slot meer voor, dan maar onboard.
BehuizingLian Li PC-A70 Black
VoedingCooler Master Real Power M850
CPU-koelerStandaard
Monitor:LG 32UD59-B 4K
ToetsenbordLogitech K270
MuisLogitech MX Anywhere 2
PC speakersetEdifier R1280BT
Casefan5x Geen idee welke ;)
Sata controllerDeLOCK PCI Express x2 Card > 10 x SATA 6 Gb

Laatst bewerkt:

Enigma147

Bekend gezicht
best wel rap, en morgenavond nog wat rapper :)

Ik kwam soms bij wat virtualisatie dingetjes wat geheugen te kort, dus wilde ik er 16 GB bijplaatsen. Maar een kennis had nog een kitje van 2x 16 liggen die ik voor een leuk prijsje kon overnemen.

Het is overkill, maar wel lekker.

Ik heb trouwens uitgezocht of het voor mij rendabel was om er sneller geheugen bij te kopen, maar uiteindelijk besloten om het niet te doen. De winst tegenover het oude geheugen over te zetten was voor mij te klein, tegenover de uitgave.

Bovenaan Onderaan