zeer trage laptop

• Onderwerp starter Onderwerp starter Najsnarf
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 41
  • Weergaven 762

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Waarderingsscore
400
Punten
83
OS
W11pro
AV
MBAM en Windows
Na dat ik deze laptop
weer leven ingeblazen had loop ik nu toch een uitermate targe werking aan. Niey alleen dat Pc-instellingen NIET te openen zijn (na scherm met tandwiel verdwijnt alles) en ALLE handelingen 5 - 10 langer lijken te duren lukt een systeembackup met Aomei ook niet: blijft op 0 (nul) hangen en een printscreen laat dit zien
6798a085b42ec-No.001.jpg

zo zou het maken van een systeembackup 61 uur duren, i.p.v. ongeveer 30 minuten. Valt hier nog iets aan te doen , of - gezien prijs/kwaliteit - maar zo latenb en geen verdere moeite doen?

Zoals ik jou adviseerde in de andere discussie om chromeOS Flex te installeren in die Medion laptop.

Het is een lichtgewicht en snel opstartende besturingssysteem.
En via het Linux subsyteem is er meer mogelijk dan je denkt.

Ik heb in het verleden een aantal keren een poging gedaan een Linux derivaat te downloaden en te gebruiken, maar had er echt elke keer moeite mee. Vragen: is ChromeOSFlex een besturingssysteem zoals Windows? Dus: installeren op een USB en hiermee opstarten?
Inmiddels zie ik nu enkele uren later dat de PC-instellingen > updates weer redelijk snel opstart.

ChromeOS kan je zien als een kruising tussen Windows en macOS.

ChromeOS is gebruiksvriendelijk en updates krijg je gewoon op de achtergrond geïnstalleerd waardoor het besturingssysteem veilig blijft en je geen antivirus nodig hebt.

Zie ook:

Valt hier nog iets aan te doen , of - gezien prijs/kwaliteit - maar zo latenb en geen verdere moeite doen?
Je hebt deze laptop nieuw geinstalleerd. Ik zou eerst eens controleren of alle updates wel klaar zijn. Want er missen altijd een boel updates als je op deze manier de laptop nieuw gaat installeren.
Deze worden dan gedownload en ook geinstalleerd. Daar zitten enkele grotere .NET updates bij die langer duren en dat kan dat vertragen ook zeker verklaren als die nog bezig zijn.

Dus ik zou zeggen even helemaal niets doen maar alles updates laten doen. Is ie klaar, dan weer opnieuw naar updates zoeken en die dan doen (de gewone updates dan he), totdat het geheel klaar is. Dan zou het allemaal ook wat sneller moeten gaan.

Er kan ook een andere oorzaak zijn, doe bijv. eens de uitgebreide schijfcontrole of installeer Crystaldisk info eens om te zien of de schijf nog goed is. Want als die niet meer helemaal lekker is dan gaat Chrome OS je ook niet helpen.
Even nog los ervan dat ik niet denk dat je daar zo blij mee gaat zijn als je dat er op krijgt, maar dat is een ander verhaal.

Inmiddels zijn die handelingen van updates etc. achter de rug. Ik kan / zal nog eens kijken met Crystal disk info. En ik ben inderdaad geen liefhebber van Chrome, Linux enz: kost mij teveel moeite, inspanning en frustraties om dat allemaal in orde te krijgen. Ook ben ik erg gehecht aan Office na al die jaren (ruim 25). Ik duik er morgen nog eens in, en als er wat boven water komt meld ik dat. dank voor de steun. fjs

Na eindeloos gedoe en wachten en opnieuw installeren die CrystalDiskInfo aan het werk gezet:
6799e3a21d8e7-No.001.jpg

voorlopige conclusie: er zit helemaal geen (harde of ssd) schijf in. Doet mij denken aan een heel oude Amerikaanse cartoon waarbij de locale Wegenwacht van de AAA bij een gestrande auto de motorkap opent en daar alleen wat vermoeide muizen in zo'n muizen-rad ziet zitten

@Najsnarf Het probleem in jou Medion notebook is het volgende: S.M.A.R.T. is in het bios/UEFI ofwel uitgeschakeld of niet eens aanwezig.
Vraag mij niet om de logica daarachter.

Ik herinner mij dat ik na de aanschaf en bij het normale ophalen van updates het ding niet meer wilde opstarten na 30% opgehaald te hebben Uiteindelijk is dat wel goed gekomen.. Ook is vreemd dat als ik bijvoorbeeld zoek naar "apparaatbeheer." dat niet direct gevonden wordt, maar uiteindelijk wel via systeem ergens. Kortom, een digitaal zorgenkind.

Open het startmenu van Windows 11, klik rechtsboven op Alles en scrol dan naar beneden en open Windows Tools.

In die geopende map klik je op Computerbeheer.

Nadat Computerbeheer is geopend vind je in de linkerkolom o.a. Apparaatbeheer en ook Schijfbeheer.

Open Schijfbeheer, maak het venster groot en gebruik dan de knop PrintScreen (PRT SC) om er een afbeelding van te maken en post die afbeelding in je volgende bericht.

ik maak gebruik van startmenu Open Shell, maar dat terzijde. "apparaatbeheer" vindt hij niet; de opdracht "diskmgmt"wèl, en dat zie er zó uit
679a1753c26ef-diskmgmttt.jpg

Ook gezocht in Google waarom de C-schijf (met CrystalDiskInfo) niet zichtbaar is, en toen gekeken in apparaatbeheer, maar dat zou correct zijn.

Laatst bewerkt:
Je hebt dus niet alle partities eerst verwijderd.
Maar goed, dat maakt nu weinig uit, maar het is een kleine HD/SSD!

méér kon ik toen niet verwijderen: die bleven lichtgrijs tijdens een poging ze te verwijderen

Oké en duidelijk.
Maar wel vreemd, ik heb ditzelfde in het verleden nog niet meegemaakt.

en met MiniToolPartition Wizard zie ik 7 partities (kleintje van 16 M "Other" geheten.

Die 16 MB moet de tweede partitie zijn inhet Minitool overzicht en is de UEFI-partitie.

Het is een belangrijke systeempartitie.

Correctie / Aanvulling.
Het schiet mij nu te binnen nadat ik op die totaal niet meer opstartende Medion een verse installatie heb gedaan met een Windows 10 ISO (zie vorige post van mij). En dáár heb ik in tweede instantie een (kennelijk al duidelijk vreemde met al die partities) Windows 11 overheen gezet. Niet op de gebruikelijke wijze maar met een Aomei systeemherstel bestand van oudere datum. En dat deed ik om niet alleen Office, maar ook andere software niet opnieuw te hoeven installeren.

Kijk aan, welke versie van Windows 11 is het nu?

Ga je dus ook een Office licentie weggeven?

Terug
Bovenaan Onderaan