YouTube reclame gebruikt om cryptomunten te minen

• Onderwerp starter Onderwerp starter smeenk
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 7
  • Weergaven 885
YouTube is deze week getroffen door malafide software die de processorkracht van websitebezoekers kaapte om cryptomunten te minen.
Bij 'mining' wordt de processorkracht van een computer gebruikt om transacties op het netwerk de valideren. Mensen die deze rekenkracht beschikbaar stellen, worden daarvoor beloond met nieuwe cryptomunten.
Door malware in te zetten, proberen aanvallers de processorkracht van andere computers te gebruiken, terwijl zij de cryptovaluta's zelf opstrijken. In dit geval ging het om de cryptomunt monero.
De malware op YouTube zat verstopt in advertenties van DoubleClick, het advertentieplatform van Google, ontdekten onderzoekers van beveiligingsbedrijf Trend Micro.
Naast het script dat de legitieme advertentie van DoubleClick zichtbaar maakte, werden ook twee andere scripts geladen. Die kaapten tot 80 procent van de processorkracht van de websitebezoeker.
De malafide advertenties waren volgens Trend Micro zichtbaar voor mensen in Frankrijk, Spanje, Italië, Japan en Taiwan.

Bron: nu.nl

Dat lijkt mij nu juist niet interessant genoeg om in het groot computers ermee te infecteren.
Aan de andere kant is er in het verleden al mining malware geweest.

Dat kan ik me herinneren, dat waren meestal BitCoin-miners, ik heb destijds ook een aantal van die gevallen opgeschoond :)

Inderdaad - dat was wat anderen weer die goede oude tijd noemen!

Hahaha inderdaad, tijd om je te vervelen was er in ieder geval nooit :laughing:

Vond nog een gerelateerd artikel:

Steeds meer websites verspreiden een nieuwe vorm van malware, waarbij de computers van bezoekers worden gebruikt om cryptovaluta zoals bitcoin te 'minen'.
Dat blijkt uit onderzoek van beveiligingsbedrijf Symantec.
Bij 'mining' wordt de processorkracht van een computer ingezet om nieuwe cryptovaluta zoals bitcoin te genereren. Dat proces duurt steeds langer naarmate er meer munten ontdekt zijn.
Bij mining-malware wordt de processorkracht van andermans computer ingezet om op zoek te gaan naar nieuwe cryptovaluta. Deze digitale munten komen vervolgens in handen van de aanvaller. Bij een websitevariant wordt de malware geladen zodra een slachtoffer de site bezoekt.

Monero
Miningsoftware op websites zou vooral worden ingezet om Monero te verzamelen, omdat het vinden hiervan relatief weinig processorkracht vereist. Naarmate deze munt meer waard werd, steeg ook de verspreiding van mining-malware.
Ook het aantal apps dat in de achtergrond munten zoekt zou zijn gestegen. In 2016 waren er 26 apps die naar cryptovaluta probeerden te minen, maar in 2017 waren dat er 35.
Bron: nu.nl

Terug
Bovenaan Onderaan