Xpeng komt naar Nederland

Meer dan een jaar geleden liet dit forum je kennismaken met Xpeng:

Nu is het zover: Xpeng komt in 2022 naar Nederland.

De Chinese fabrikant Xpeng is al in Noorwegen actief en breidt volgend jaar onder meer uit naar Nederland.
Het merk brengt hier de Model S-achtige P7 op de markt en trekt nu het doek van een SUV die ook zeker
een interessante aanvulling op het Nederlands aanbod elektrische SUV's zou zijn.
Onlangs werd bekend dat het Chinese merk Xpeng zijn elektrische auto's in Europa in meer landen gaat verkopen.
Het merk opent de aanval op de Deense, Zweedse én Nederlandse automarkt. Hier komt onder andere in ieder
geval de op papier interessante P7 op de markt. Xpeng heeft onder meer een elektrische cross-over in zijn gamma
en vult zijn portfolio binnenkort aan met Model 3-concurrent P5. Hoe het Nederlandse progamma er precies uit
komt te zien, is nog niet duidelijk. Dat deze splinternieuwe Xpeng G9 een interessante aanvulling zou kunnen zijn,
staat wél vast.

Uitgebreide informatie over de G9 houdt Xpeng nog onder de pet, al is natuurlijk direct duidelijk dat de elektrische
nieuwkomer veel meer een SUV is dan zijn kleinere cross-overbroer G8. De SUV is volgens zijn scheppers ontwikkeld
voor zowel de Chinese thuismarkt als voor internationale markten en kan overweg met 800v.
Dat brengt hoge laadsnelheden met zich mee.
Xpeng omschrijft de G9 als zijn vlaggenschip-SUV en hangt de auto dan ook vol met gadgets. De G9 moet dankzij in
de koplampen geïntegreerde lidar-units, diverse camera's en slimme software semi-autonoom zijn weg door het
verkeer kunnen vinden. Technische gegevens geeft Xpeng later vrij.

Bron met fotoslieder:

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
62
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Ik heb eerder deze week fotos van een vietnamese SUV gezien maar weet de link niet meer. Was wel een mooie en zou volgend jaar naar europa komen.

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
62
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
@Abraham54

Denk ik niet, want mijn huidige wagen is vermoedelijk ook mijn laatste. SUV's zijn ook niet mijn ding Ook heb ik geen vertrouwen in electrisch op dit moment, wat je allemaal in het oog moet houden om de batterijen niet te snel te verslijten en alles wat er dan nog bij komt.
Een auto wordt stilaan onbetaalbaar voor mij. Mijjn huidige Honda Civic is nog lang niet aan vervanging toe, 7 jaar maar ziet er nog nieuw uit..

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Wat dat betreft heeft XPeng een verstandige beslissing genomen, door zijn EV's niet Lion accu's uit te voeren,
maar met NickelCadmium.
Het nadeel is dat deze minder elektrische energie kunnen opslaan maar veel vaker opgeladen kunnen worden.

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
62
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Rijbereik is ook nog zo iets. De meest betaalbare EV's hebben een héél klein rijbereik.
Waterstof lijkt me dan uiteindelijk toch beter voor de toekomst maar de meeste regeringen schijnen dat al afgeschreven te hebben.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
@ShadyAngel - waterstof is nog lang niet afgeschreven.
Zelfs Hoogovens wil in de toekomst op waterstof omgeschakeld zijn.
Het probleem is dat je "schone"en "vuile" waterstof hebt en de infrastructuur om waterstof te kunnen verplaatsen en distribueren,
is er nog lang niet.

Bovenaan Onderaan