Wit Rusland - Nederland

Geweldig - afgelopen met een 1-3 stand.
Ik denk dat dit Nederlandse team echt niet met minimaal 6 doelpunten verschil kan winnen tegen Zweden; tenzij de Zweden een complete offday hebben.

Jammer hoor. Ik hoorde Tom Egberts het hebben over 8 doelpunten zelfs. Het wordt een zekere onmogelijkheid om nog verder te geraken.

De resultaten behaald in het verleden maken dat het niet meer zal lukken.
Zo lang de tainer van het elftal op de oude garde gokt met aanvulling van jongere spelers - wordt het gewoon niks.
Dat zag je gisteren ook weer - en maar hopen dat Jansen het op zijn heupen krijgt.
Maar dat gebeurde niet.

Het is zuur, maar wat hebben wij op een WK te zoeken? We worden daar afgedroogd door de Duitsers, Fransen, Italianen en ga zo maar door... Nee we zullen jarenlang moeten uithuilen en hopen (,,,) dat er een nieuwe generatie Cruyff of van Basten opstaat (waarin ik niet meer geloof).

Voordat zulke talenten tegenwoordig in de A-jeugd gaan spelen zijn ze allang door buitenlandse scouts vastgelegd! De gouden jaren zullen nooit meer terugkomen. Honderdvijftig miljoen euro voor één speler, welke Nederlandse club kan dat betalen?

Jammer, jammer!

We hebben genoeg talent in Nederland.
De jeugdteams doen het goed in internationale wedstrijden.
Maar als je een hoofdtrainer hebt die zelf al bedaagd is en alleen gevestigde namen kent, dan houdt het op.

Zo ben ik benieuwd wat Bayern München gaat doen onder de 72 jarige Jup Heynkes, die al met pensioen was.
Misschien dat Robben in de gelegenheid wordt gesteld bij FC Groningen zijn carrière te beëindigen?

Ja, talent genoeg dat wel.
Maar ik bedoelde te zeggen dat er vanuit het buitenland naarstig gezocht wordt naar zeer jeugdige grote talenten die dan al benaderd worden door buitenlandse topclubs.

Overigens begrijp ik de clubs en bonden niet. Een 70-jarige of bijna 70-jarige dit werk laten doen? Er zijn zat jongere trainers die dan misschien wel geen topvoetballer geweest zijn, maar die als trainer prima functioneren. Het is vandaag de dag een mode verschijnsel om oude topvoetballers als trainer te nemen, maar dat is absoluut geen garantie voor succes. Het moet "klikken" tussen de groep en de trainer, zo ja dan komen de resultaten vanzelf.

Waarmee ik wil zeggen: Pak 11 goede voetballers en 1 goede trainer. Is er regelmatig onderlinge wrijving of erger nog ruzie, dan kun je de hoop op goede resultaten laten varen! En laten we alsjeblieft niet vergeten dat die 11 jongens in het veld het moeten doen... Naar mijn gevoel gaat er altijd te veel eer (en geld) naar de trainers

Laatst bewerkt:
Van Hanegem hekelt Oranje: 'Wie niet wil, moet zijn spullen pakken'
Volgens Willem van Hanegem is er bij het huidige Oranje een groot gebrek aan teamgeest. De analyticus ziet landen om ons heen daar wel van profiteren en roept de KNVB op louter spelers te selecteren die uitstralen er vol voor te willen gaan.

'Oranje is nu al een kleine vier jaar de weg kwijt. Op het WK 2014 werden we nog keurig derde, maar die prestatie heeft toen al veel verbloemd', zo gaat Van Hanegem in zijn column in het AD terug in de tijd. 'Het voetbal was vaak erg matig en werkelijk alles zat die zomer mee. Maar wat we toen wél hadden, was een plan en we vormden een hecht team. Dat is in het hedendaagse voetbal, waar de clubteams beter zijn dan de landenteams, een groot goed geworden.'

Volgens de analyticus is het niet ver zoeken naar voorbeelden, zowel negatieve als positieve. 'Neem Argentinië, met die door velen aanbeden zenuwenlijer Jorge Sampaoli aan het roer. Een tactisch genie, roepen zijn fans, maar dan wel eentje die met al zijn sterren niet thuis van Venezuela en Peru kan winnen. En eentje die geweldenaar Paulo Dybala om tactische redenen op de bank houdt. Zweden heeft nauwelijks kwaliteit, maar komt wel ver. Net als Wales, IJsland, zelfs Ierland en Griekenland. Ze hebben bij die landen vaak een duidelijk plan, speldiscipline en de ijzeren wil om er iets van te maken. Dat moet ons een sprankje hoop geven.'

'In Borisov speelden we zwak, maar hadden we voor de pauze zomaar vier of vijf goals kunnen maken', zo richt Van Hanegem zijn blik op Oranje. 'Maar Vincent Janssen zag ik weer vooral blind op zoek gaan naar eigen succes, terwijl hij gewoon Ryan Babel tweemaal had moeten laten scoren. En Arjen Robben, zo’n geweldige speler, maar zo matig bij het Nederlands elftal. Bijna een mysterie. Laat zo zijn back lopen en het is 1-1.'

Daarom is de opgave voor de KNVB helder in de ogen van Van Hanegem. 'Het chagrijn bij mij en andere voetballiefhebbers verdwijnt sneller als het nieuwe Oranje uitstraalt alles te willen geven. Dat is de basis. Wie niet wil of uitstraalt liever niet te willen, moet zijn spullen pakken en vertrekken. En bouw op jongens die zo’n vervelende ploeg als Wit-Rusland wél ten koste van alles een draai om de oren willen geven. Jongens die het net als ik inmiddels spuugzat zijn dat we in Europa nu al jarenlang worden uitgelachen.'

BRON

Inderdaad, helemaal mee eens. Maar dan toch het liefst met een coach van tussen de 40 en 50 jaar, die staan wat dichter bij de groep dan een zeventigjarige.

‘Niemand zegt wat ze allemaal willen zeggen: of Robben normaal wil doen’

Het Nederlands elftal heeft na de monsterzege van Zweden op Luxemburg slechts nog een theoretische kans om het WK te bereiken en zal daarvoor zelf met zeer ruime cijfers van de Scandinaviërs moeten winnen. Oranje was zaterdagavond wel te sterk voor Wit-Rusland, maar het spel dat de spelers van Dick Advocaat op het veld legden kon slechts weinigen bekoren.

Veelgehoorde kritiek is dat het Nederlands elftal geen eenheid uitstraalt en daar is voormalig tophockeyer Jacques Brinkman het mee eens. Hij noemt het voorbeeld dat aanvoerder Arjen Robben in Borisov een kwartier eerder naar het stadion vertrok om zich daar te laten behandelen en stelt dat de spelersgroep beter samen had kunnen reizen. Jack van Gelder onderschrijft dat: “Dat is ook het probleem binnen die groep. Er is geen persoonlijkheid binnen de groep die zegt wat ze allemaal willen zeggen: of Robben normaal wil doen”, voegt hij toe in Rondo van Ziggo Sport.

Robben hintte eerder al naar een mogelijk afscheid als het Nederlands elftal zich niet weet te plaatsen voor het WK van volgend jaar zomer en Van Gelder lijkt zich hier wel in te kunnen vinden: “Ik vind dat we Robben een standbeeld moeten geven voor alles wat hij voor het Nederlandse voetbal heeft gedaan. We moeten hem niet afbranden, maar het is langzamerhand tijd dat...”

Net als dat Robben bezig lijkt aan zijn laatste paar wedstrijden bij Oranje, vertrekt bondscoach Dick Advocaat ook na de kwalificatiecyclus en de daaropvolgende vriendschappelijke wedstrijden. Zijn assistent Ruud Gullit wordt genoemd als mogelijke opvolger, maar dit is volgens Van Gelder geen goed idee: “Ik spreek veel jongens uit de groep. Ze hebben weinig vertrouwen in Gullit als bondscoach. Ik zeg Fred Rutten als technisch directeur en Erik ten Hag als bondscoach. Hij is verfrissend. Wat als hij out-of-the-box denkt en wat anders wil proberen?”

BRON

Terug
Bovenaan Onderaan