Windows10.old verwijderen

Oplossing van Abe :

In het startmenu Alle Apps ga je naar de map Systeembeheer.
In de map Systeembeheer klik jij met rechts op Schijfopruiming en kies jij voor "Als administrator uitvoeren.

In het venster zet jij een vinkje bij Oude Windowsversies opruimen

Klik vervolgens op de knop OK.

Dat opruimen neemt behoorlijk wat tijd in beslag, omdat meerdere gigabytes aan data moeten worden verwijderd.

Gr.
Pred

Dat is een manier om het te doen, je kunt ook de onderstaande stappen volgen. Sorry voor de screenshots in Engels maar mijn laptop staat in het Engels. Ik zet de Nederlandse opties erbij die je moet klikken.

1. Open de Windows Verkenner (Ctrl+E)
Bekijk bijlage 1954

2. Klik met de rechtermuis knop op de C:\ schijf (of welke schijf Windows geïnstalleerd is) en klik op Eigenschappen (onderste keuze)
Bekijk bijlage 1955

3. Open het scherm Schijfopruiming door op de betreffende knopt te drukken
Bekijk bijlage 1956

4. Klik vervolgens op de knop Systeembestanden opschonen
Bekijk bijlage 1957

5. In het volgende scherm kun je oude Windows updates bestanden, inclusief oude Windows versies, laten opschonen. Let op dat wanneer je de oude Windows versie verwijderd dan kun je niet meer terugdraaien naar de vorige versie van Windows die daarvoor erop stond. Ofwel een eerdere versie Windows 10 of Windows 7, 8, 8.1.
Bekijk bijlage 1958

Hopelijk een duidelijke tutorial.

Klopt die doe ik normaal ook zo, via C naar eigenschappen enz..ziet er wel duidelijk uit met de voorbeelden er zo bij.
Pred.

En ik doe zelf helemaal niets om de map Windows.old te verwijderen. Dat gebeurt namelijk automatisch na 10 dagen. Op sommige computers kan het iets langer duren: 12 tot 14 dagen.
Extra info: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4028075/windows-delete-your-previous-version-of-windows

Ik heb in het verleden wel een keer gemerkt dat de map Windows.old er na 14 dagen toch nog stond. Maar toen ik de Eigenschappen van die map opvroeg bleek hij nog slechts enkele KB groot te zijn. De inhoud was dus al bijna helemaal geleegd. Er stonden nog wat lege mappen in. Ik deed zelf helemaal niets en een maand later was de map Windows.old helemaal verdwenen.

Dat de map Windows.old automatisch verdwijnt is ook logisch. Na een upgrade naar een nieuwere versie van Windows (10) heb je tegenwoordig nog slechts 10 dagen de tijd om die upgrade terug te draaien. Om terug te gaan naar een eerdere versie van Windows (10) heb je Windows.old nodig. Na die 10 dagen wordt de map Windows.old automatisch verwijderd en kun je niet meer terug naar de vorige versie (of je moet van tevoren een image gemaakt hebben).

@DonWoozy: Helaas, lukt niet.
Totaan het laatste stuk, kiezen wat je wilt verwijderen ging het goed.
Maar daar, in dat venster, kwam Windows.old niet voor.
Ik heb gekozen voor Windows Update (27Gb) en dat gestart. Op 20% van de actie bleef hij 5 minuten hangen. Daarna schoot ie ineens door naar 98% en bleef daar tenminste een half uur tot 3 kwartier hangen. Toen heb ik maar op de Cancel knop gedrukt. Bijdeweg (Bytheway dus...) mijn laptops zijn ook in het Engels.
Deze laptop heeft een SSD van 60 GB (alleen C:), vandaar dat ik die oude Win ervan af wil hebben.

@predetor: Er is dus een frustratie bijgekomen!
Als ik C selecteer en op "Properties" druk en ik kies tab "Disk Cleanup" dan gebeurt er niets. Een fractie van een seconde komt dat ringetje tevoorschijn.
Wel raar dat het onder disk clean up valt. Ik zou zeggen een Windows clean up....

Dus ik zit er nog steeds mee....
perloc

Leuk @porrelaar. Die win.old staat er al meer dan een jaar op!!
Ik weet niet hoe groot die is, maar veel ruimte heb ik niet meer over op de SSD - 60GB.
Er is een grotere besteld maar dat zal wel even duren voor die hier is.
perloc

@perioc.
Kijk eens onder eigenschappen hoeveel MB/GB die windows map old is.
Op de map rechter klik eigenschappen.
Gr.

Ik geloof dat ie leeg is! Er staat nog een folder: "Windows apps". Maar ik heb geen toegang daar "access denied"!. Dus storm in een glas water?
Dank voor de hulp!
perloc

Mooi dat de map nu leeg is, ik heb dit topic dan ook op opgelost gezet.

Terug
Bovenaan Onderaan