Windows reinigen.
Er zijn veel tools die Windows reinigen.
Er zijn er die dat heel goed doen, er zijn er zoals CCleaner ook, die bedoeld/onbedoeld veel alsnog laten zitten.
Uit malwarefixes blijkt vooral bij gebruik van CCleaner, dat er vaak meerdere gigabytes worden opgeruimd uit de tijdelijke (Temp) mappen in Windows.
Dat zal te maken hebben met het gegeven, dat het theoretisch mogelijk is, dat Windows moet kunnen teruggrijpen op hetgeen Windows ooit heeft aangemaakt en CCleaner daar rekening mee houdt.
De praktijk leert dat dit niet gebeurt in Windows en het dus niet noodzakelijk is die bestanden te bewaren.
Ik gebruik drie tools om mijn Windows soepel te houden.
Er zijn veel tools die Windows reinigen.
Er zijn er die dat heel goed doen, er zijn er zoals CCleaner ook, die bedoeld/onbedoeld veel alsnog laten zitten.
Uit malwarefixes blijkt vooral bij gebruik van CCleaner, dat er vaak meerdere gigabytes worden opgeruimd uit de tijdelijke (Temp) mappen in Windows.
Dat zal te maken hebben met het gegeven, dat het theoretisch mogelijk is, dat Windows moet kunnen teruggrijpen op hetgeen Windows ooit heeft aangemaakt en CCleaner daar rekening mee houdt.
De praktijk leert dat dit niet gebeurt in Windows en het dus niet noodzakelijk is die bestanden te bewaren.
Ik gebruik drie tools om mijn Windows soepel te houden.
a) Wise Disk Cleaner
b) TFC = The FileCleaner by OldTimer
c) Samsung Magician
Wise Disk Cleaner
Deze reiniger heeft drie opties om Windows op te ruimen.
Reinigingsoptie 1 - het Standaard opstartscherm
Indien u de Wise Disk Cleaner voor het eerst opgestart hebt, klikt u eerst op Instelling en haal de vinkjes weg totdat het er zo uitziet:
Sluit vervolgens het Instellingengvenster en klik op de knop Start Scan; is de scan gedaan klik dan op de knop Start opruimen.
Reinigingsoptie 2 - Uitgebreide Cleaner
De Uitgebreide Cleaner - desnoods kiest u alleen voor de C-partitie.
Deze reinigingsfunctie zoekt zeer diep in Windows, klikt na de scan op Start opruimen, dan zal u na het opruimen de melding krijgen,
dat Windows opnieuw opgestart dient te worden, om de reiniging te voltooien.
Reinigingsoptie 3 - Systeem Afslanken
Deze reiniging kan o.a. de Windows Update reinigen en andere onderdelen binnen Windows die u niet gebruikt, ook opruimen.
Standaard zijn al opties aangevinkt en een begeleidende tekst helpt u erbij om extra vinkjes te zetten.
Klik vervolgens op de knop Afslanken.
Optie 4 - Deframenteren
De optie defragmenteren is voor computeraars die Windows op een harddisk hebben staan, een nuttige optie.
Draait Windows op een SSD - dan deze optie niet gebruiken; defragmenteren van SSD's is slecht voor de technische levensduur van de SSD.
Onderstaande afbeelding geeft welke optie instelt bij het defragmenteren van Windows.
De gekozen mogelijkheid houdt namelijk in dat de bootsectie en de meest gebruikte onderdelen in Windows naar de snelste delen van de harddisk worden verplaatst, wat een leuke tempowinst in Windows kan opleveren.
Wise Disk Cleaner updaten
Wat betreft het updaten van het tool: is er een nieuwe versie van de Wise Disk Cleaner uitgebracht, dan krijgt u na opstarten van het tool een melding of u het programma wil updaten.
Klik dan op Ja.
De update wordt dan gedownload, Wise Disk Cleaner wordt afgesloten en automatisch opnieuw geïnstalleerd en start daarna automatisch weer op, zodat u kan gaan reinigen.
Alternatief kunt u zelf ook controleren of u de laatste versie gebruikt, daartoe klikt onderaan het Wise venster op Update Controle
Ikzelf gebruik de Wise Disk Cleaner maandelijks minimaal 1x met de standaard reiniging.
De overige reinigingsmogelijkheden gebruik ik onregelmatig - Systeem Afslanken is vooral na de Windows Update ronde aan te bevelen.
Download: Wise Disk Cleaner
TFC = The FileCleaner by OldTimer
TFC is een snelle reiniger die zijn taak grondig uitvoert.
Dit ool gebruik ik dan ook elke keer voor het afsluiten van Windows.
Het tool leegt de prullenbak en verwijdert overtollige bestanden in de Temp-mappen.
Noot: dit tool altijd via rechtsklik met administratorrechten opstarten!
Het gebruik van TFC is heel eenvoudig, na het opstarten klik je op de knop Start en dat is alles om het tool te starten.
Is de reiniging gedaan dan opent er zich een Verkenner venster dat je gewoon kan weg klikken waarna je het reinigingsresultaat ziet.
Het beste is na de reiniging Windows opnieuw op te starten!
Doordat ik het tool gebruik bij afsluiten is bovenstaande niet nodig.
N,B.: TFC is bijgevoegd bij dit bericht. Na download uitpakken en dan kan jij dat tool gaan gebruiken.
Samsung Magiscian
In mijn computer draait Windows op een Samsung Pro 840.
Daarom gebruik ik ook de software van Samsung.
Magician start automatisch op met mijn Windows 8.1 Professional om via TRIM de SSD op te schonen.
Dus wat de vorige keer verwijderd is geworden in Windows wordt door de trimactie van Magician daadwerkelijk verwijderd van de SSD.