windows in RAM

• Onderwerp starter Onderwerp starter tele2
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 44
  • Weergaven 4404
hallo.

Om windows in RAM te krijgen moet het eerst op een VHD worden geinstaleerd.
Er leiden meer wegen naar Rome maar in dit voorbeeld heb ik de complexe handelingen tot een minimum beperkt.
Ik heb hier 4 videos die het process laten zien.
Je hebt nog geen tools nodig maar wel het volgende:
-window ISO (vista tot en met windows 10 met de server-versies inbegrepen).
-apparte harde schijf (het liefst een SSD sandisk 30 of 60 GB, kost niks meer tegenwoordig)
-een andere apparte harde schijf met windows 10 OS om de eerste schijf te bewerken (na de eerste video is deze niet meer nodig en kun je de harde schijf waar windows 10 op staat het best loskoppelen om niet in de war te raken).

de eerste video bevat de volgende stappen:
-partities aanmaken (een active van 4GB voor de ISO bestanden en een voor de VHD)
-ISO mounten en de inhoud naar de eerste actieve partitie kopiëren.
-VHD Creëren op de tweede partitie en Initialiseren.

Laatst bewerkt:
hallo.

om windows in RAM te krijgen moet het eerst op een VHD worden geinstalleerd.
er leiden meer wegen naar Rome maar in dit voorbeeld heb ik de complexe handelingen tot een minimum beperkt.
ik heb hier 4 videos die het process laten zien.
je hebt nog geen tools nodig maar wel het volgende:
-window ISO (vista tot en met windows 10 met de server versies inbegrepen).
-apparte harde schijf (het liefst een SSD sandisk 30 of 60 GB, kost niks meer tegenwoordig)
-een windows 10 OS om de schijf te bewerken (na de eerste video is deze niet meer nodig en kun je de harde harde schijf waar het op staat het best loskoppelen om niet in de war te raken).

de eerste video bevat de volgende stappen:
-partities aanmaken (een active van 4GB voor de ISO bestanden en een voor de VHD)
-ISO mounten en inhoud naar eerste active partitie kopiëren.
-VHD Creëren op tweede partitie en Initialiseren.

nu kun je de computer uitzetten en de harde met windows loskoppelen want nogmaals we willen niet in de war raken.
met deze schijf als enigste kan het niet missen en is de keus zo gemaakt voor de computer.
ook de LAN kabel eruit.
Het enigste complexe hier is het mounten van de VHD.
-kies custom: install windows only.
-shift-F10
-diskpart
-select vdisk file="d:\test.vhd"
-attach vdisk
-CMD sluiten en op refresh drukken.
dit geeft je een extra harde schijf die moet kiezen om windows op te installeren.

Laatst bewerkt:
nu kun je de computer uitzetten en de harde met windows loskoppelen want nogmaals we willen niet in de war raken.
met deze schijf als enigste kan het niet missen en is de keus zo gemaakt voor de computer.
Het enigste complexe hier is het mounten van de VHD.
-kies custom: install windows only.
-shift-F10
-diskpart
-select vdisk file="d:\test.vhd"
-attach vdisk
-CMD sluiten en op refresh drukken.
dit geeft je een extra harde schijf die moet kiezen om windows op te installeren.

hier moet je alleen niet voor windows setup kiezen ander kom je weer in de setup terecht.

hier moet je alleen niet voor windows setup kiezen ander kom je weer in de setup terecht.

tot slot kies ik eenvoudig voor t als username en ga direct verder maar dit mag je zelf weten.
eenmaal in windows laat ik nog zien wat de situatie is doormiddel van disk management en this PC.

Kan deze methode alleen toegepast worden als Windows de gastheer is en elk ander OS de gast? M.a.w., is dit een Windows technologie?
In mijn geval is Linux (Zorin) de gastheer.

Kan deze methode alleen toegepast worden als Windows de gastheer is en elk ander OS de gast? M.a.w., is dit een Windows technologie?
In mijn geval is Linux (Zorin) de gastheer.
om te formatteren en de VHD te Creëren heb je disk management nodig.
kijk, windows 10 installeren duurt minder dan een half uur en het process wat in de post beschreven staat net zo lang als de opgetelde som van de 4 videos.

succes.

Ik probeer je te volgen als ik deze RAM methode toe zou willen passen nu ik alleen met Linux werk:

List of Linux distributions that run from RAM

En stel dat het me zou lukken om Linux in RAM te starten, kan ik dan met dezelfde methode ook Windows daarin installeren?
Om een vergelijking te maken: nu werk ik met Zorin als host en in een virtuele machine staat Windows.
Eenmaal opgestart kan ik met beide besturingssystemen gelijktijdig werken.

Laatst bewerkt:
Ik probeer je te volgen als ik deze RAM methode toe zou willen passen nu ik alleen met Linux werk:

En stel dat het me zou lukken om Linux in RAM te starten, kan ik dan met dezelfde methode ook Windows daarin installeren?
Om een vergelijking te maken: nu werk ik met Zorin als host en in een virtuele machine staat Windows.
ik had hier op nationaalcomputerforum een topic over gestart (
linux VHD opstarten)

maar zonder veel succes, sory ik weet het echt niet.

om te formatteren en de VHD te Creëren heb je disk management nodig.
kijk, windows 10 installeren duurt minder dan een half uur en het process wat in de post beschreven staat net zo lang als de opgetelde som van de 4 videos.

succes.

linux VHD opstarten)

windows kan wel naast linux opstarten.
dit is trouwens de windows 10 afdeling.

Laatst bewerkt:
linux VHD opstarten)

linux VHD opstarten)

hier onder staat een gezipte map met tools die nodig zijn.
chrome kan gaan klagen.
dropbox en dan keep.
hier wat meer erover:
Grupos do Google

Laatst bewerkt:
hier onder staat een gezipte map met tools die nodig zijn.
chrome kan gaan klagen.
dropbox en dan keep.
hier wat meer erover:
Grupos do Google
het punt met windows 10 is dat je f8 niet kunt gebruiken.
dit hebben we nodig voor (disable driver signature enforcement) om de firadisk driver te installeren.
we moeten dus eerst van die blauwe omgeving af.
-cmd met administratie rechten starten.
-bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy
-bcdedit /set {default} bootmenupolicy standard (weer terug naar blauw maar beter niet doen)

het punt met windows 10 is dat je f8 niet kunt gebruiken.
dit hebben we nodig voor (disable driver signature enforcement) om de firadisk driver te installeren.
we moeten dus eerst van die blauwe omgeving af.
-cmd met administratie rechten starten.
-bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy
-bcdedit /set {default} bootmenupolicy standard (weer terug naar blauw maar beter niet doen)

misschien is het je opgevallen dat windows een beetje langzaam opstart.
dit komt omdat ik de SSD op een USB 3.0 adapter heb.
natuurlijk kan ik hem ook op SATA aansluiten maar het is even om te laten zien dat het kan.
verder heb ik me RAID drive aangesloten dus schrik niet als je veel drives zie.
om firadisk te installeren zijn de volgende stappen vereist en ik ga er vanuit dat je de map winram.zip gedownload hebt en uitgepakt.
-f8 indrukken en (disable driver signature enforcement) kiezen.
-hdwwiz in search windows
-stappen in de wizzard volgen en doorgaan als je een rode melding krijgt.
verder laat ik nog zien dat window op een via USB loopt.
hierna moet alleen nog grub4dos worden geinstalleerd en dan is het al klaar.
je kunt ondertussen zelf je drivers en software installeren.
en altijd f8 (disable driver signature enforcement) gebruiken als je opstart.

linux VHD opstarten)

je kan altijd een andere besturingsysteem naast windows plaatsen,zelfs meer dan een maar bij opstart zal windows als eerste staan,maar deze volgorde kan je wel wijzigen.Enkel zien of je schijf groot genoeg is daarvoor omdat elke versie er een deel (gb) van nodig heeft, deze kan je splitsen in windows zelf of door gparted

Sorry maar ik begrijp dit proces niet wat zou het voordeel van Windows in RAM zijn?

Sorry maar ik begrijp dit proces niet wat zou het voordeel van Windows in RAM zijn?
Deze methode is ontstaan in de tijd van de harddisk drives om meer snelheid te winnen. Nu er SSD's zijn speelt dat iets minder een rol maar het kan nog steeds toegepast worden.
Ik heb naar een video gezocht die je als een soort inleiding kunt zien, maar helaas is dat nog niet gelukt.

Maar goed erg veel voordelen kent het dus ook weer niet. Ik heb een M sata SSD die is al erg snel kan ik je vertellen.

cristal diskmark proberen en dat vergelijken met mijn avatar.

Laatst bewerkt:
Klopt maar deze banchmark is ook niet slecht:

5904edd1a0ea4-2017-04-29_21_46_38-Samsung_Magician_Shadow_Dialog.png

Terug
Bovenaan Onderaan