Da's een interessante kwestie :
je schreef o.a. :
qua bestanden die erop staan........
Voor bestandsbackup heb ik nog nooit backupsoftware gebruikt, daartoe hang ik een externe schijf of usb stick aan de machine, open de Windows verkenner, selecteer de bestanden en kies voor kopiëren. Daarnaast, bestandsbackup is niet aan de orde als je een mirror maakt, ic. in de mirror wordt alles meegenomen ook andere schijven en / of meerdere partities als je alleen partities van bepaalde schijven wil backuppen, da's een kwestie van aanklikken in de mirrorsoftrware. Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom je voor een bestandskopie 'software' zou willen gebruiken, da's omslachtig / tijdrovend en niet superefficiënt.
Mijn machine is zo geconfigureerd dat al mijn bestanden terecht komen in "mijn documenten". Zou ik dus de behoefte voelen om bestanden te kopiëren, dan kopieer ik simpelweg met 1 muisklik de map mijn documenten naar een extern medium.
Zelfs mijn nieuwsgroepen downloads laat ik terecht komen in "Mijn documenten" zodat
AL mijn bestanden in 1 map (+ natuurlijk onderliggende mappen) staan. Waarvoor dat handig is? Voor bijv. bestandsbackup............
Daarnaast schrijf je dat het opnieuw installeren van een systeem met software slechts enkele uren kost. Dank je de koekoek. De systeemmirror die ik de afgelopen jaren een heel enkele keer nodig heb gehad (bij mijzelf of voor systemen die ik onderhoud) , 'pomp' ik (op mijn eigen machine) in 17 minuten terug.
Wat jij naast de enkele uren aan Windows-installatie + overige software mogelijk vergeet zijn de veel, heel veel updates van van alles en nog wat die je daarna nog moet ophalen. Wat dat betreft is het periodiek maken van een systeemmirror oneindig efficiënter dan het volledig opnieuw installeren van Windows en alles wat er aan software terug moet, maar goed ik reageer daar nu wel serieus op, maar ik houd er toch wel ernstig rekening mee dat je een grapje maakte over het opnieuw installeren van Windows en alle overige software?
Daarnaast : wat je schreef over een paar uur om Windows opnieuw te installeren : pertinent mee oneens! Ik heb dat voor 1 van mijn familieleden / kennissen ooit moeten doen maar door de gigantische hoeveelheid aan software, die na installatie ook nog eens geconfigureerd moet worden, denk bijv. aan Grabit en Spotnet, red je dat zeer zeker niet in enkele uren, eerder in een avond of 2 a 3. Bedoel je een systeempje waarop alleen Windows, Office en een enkel spelletje staat, ja dan ben je in een paar uur klaar, maar da's nog altijd meerdere uren langer dan een mirror terugpompen.