• Welkom bij Computerforum PiepCompSupport, het pc helpforum voor het verwijderen van virussen, adware en malware.
    Uw computer bevat een virus of er zijn andere problemen: dit forum is er voor iedereen die hulp zoekt! Waar moet ik rekening mee houden?
    U moet zich registreren, voordat u uw virusprobleem als onderwerp kunt beschrijven en posten. Zodra u een discussie hebt gemaakt,
    zal een expert u stap voor stap uitleggen, hoe u de malware kunt verwijderen en hoe u uw computer kunt beveiligen.
    Ons hulpforum en onze programma's zijn gratis. Weet u niet wat u nu moet doen, om hulp te krijgen, klik dan hier.

Windows Back-up discussie

Veng

Bekend Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reacties
533
Reaction score
78
Punten
28
Website
relatie-voeding-gedrag.nl
"werkte eigenlijk veelal probleemloos."
Helaas heb ik daar andere ervaringen mee. Verschillende keren bleek het terugzetten niet te functioneren. Daarom ben ik overgestapt op andere software. Eerst Norton Ghost en toen die het met Win10 liet afweten overgestapt op Macrium Reflect free. Beiden altijd probleemloos.
Los nog van het feit dat de Windows images zo veel groter zijn.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reacties
3.677
Oplossingen
1
Reaction score
1.926
Punten
113
Backup van Windows probleemloos werken, nou nee, dat werkt niet probleemloos is mijn ervaring. Daar vertrouw ik niet op.
En media player haalt de tags vaak helemaal verkeerd op, erg vervelend dus daarom gebruik ik hem niet.

boertje125

Bekend Lid
Lid geworden
6 okt 2020
Reacties
33
Reaction score
11
Punten
8
Meestal is de standaard software van Windows het net niet helemaal of er zitten onverwachte beperkingen op.
zo heb ik eens een tweede nieuwe hdd moeten kopen omdat windows backup niet kon omgaan met een nieuwe hdd die groter was dan de defecte waarvan de bachup afkomstig was

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Reacties
1.028
Reaction score
112
Punten
63
Toch bijzonder dat ik sinds Windows '95 tot aan een jaar of twee geleden 0,0 problemen heb gehad met Windows backup.
Da's ruim 20 jaar zonder problemen werken met Windows backup. Geluksvogel die ik ben.

En het wordt nog beter / ik ben een nog veel grotere geluksvogel :

Ook bij / voor de 10 familieleden / kennissen voor wie ik de machines bijhield, nog nooit 1 probleempje gehad met Windows backup / terugzetten mirror.
Zou dat nu aan mijn geluk liggen of aan de software van Microsofts backup?

boertje125

Bekend Lid
Lid geworden
6 okt 2020
Reacties
33
Reaction score
11
Punten
8
Als je alleen standaard dingen wilt heb je ook geen problemen.
maar ik wil af en toe wel eens iets meer en dan blijken er toch wel wat beperkingen te zijn aan de standaard software

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Reacties
1.028
Reaction score
112
Punten
63
Standaard dingen? Een mirror terugzetten is niet alleen redelijk ingrijpend, maar allemachtig ingrijpend. Op het moment dat het terugzetten begint, 'vermoord' je de C schijf van de ontvangende machine en start je een nieuw (voorheen) leven op C. Da's écht geen simpele / standaard actie. Sterker nog, ik denk dat meer dan 70% van de (wereldwijd) computersbezitters er geen flauw idee van heeft hoe een mirror te maken en hoe deze terug te zeteen.

Maar vertel, want ik ben altijd ontvankelijk voor te leren dingen : wat zie jij als 'standaard dingen'?

Laatst bewerkt:

boertje125

Bekend Lid
Lid geworden
6 okt 2020
Reacties
33
Reaction score
11
Punten
8
Een backup terugzetten op de zelfde schijf met maar 1 partities en is de makkelijkste actie die je kan doen met backup software.
Wat niet wegneemt dat je dit niet vaak hoeft te doen en een groot deel van de meensen inderdaad geen idee heeft waar het over gaat.

Een minder standaard actie is 1 per ongeluk overschreven bestand wilt terughalen wat je tientallen Differential backups geleden hebt overschreven.

bij mij is de systeemdrive overigens de minst belangrijke drive in het systeem qua bestanden die er op staan.
opnieuw installeren van een systeem met software kost niet meer dan een paar uur.

quandor

hondje
Lid geworden
23 aug 2017
Reacties
1.028
Reaction score
112
Punten
63
Da's een interessante kwestie :

je schreef o.a. :

qua bestanden die erop staan........

Voor bestandsbackup heb ik nog nooit backupsoftware gebruikt, daartoe hang ik een externe schijf of usb stick aan de machine, open de Windows verkenner, selecteer de bestanden en kies voor kopiëren. Daarnaast, bestandsbackup is niet aan de orde als je een mirror maakt, ic. in de mirror wordt alles meegenomen ook andere schijven en / of meerdere partities als je alleen partities van bepaalde schijven wil backuppen, da's een kwestie van aanklikken in de mirrorsoftrware. Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom je voor een bestandskopie 'software' zou willen gebruiken, da's omslachtig / tijdrovend en niet superefficiënt.
Mijn machine is zo geconfigureerd dat al mijn bestanden terecht komen in "mijn documenten". Zou ik dus de behoefte voelen om bestanden te kopiëren, dan kopieer ik simpelweg met 1 muisklik de map mijn documenten naar een extern medium.

Zelfs mijn nieuwsgroepen downloads laat ik terecht komen in "Mijn documenten" zodat AL mijn bestanden in 1 map (+ natuurlijk onderliggende mappen) staan. Waarvoor dat handig is? Voor bijv. bestandsbackup............ ;)

Daarnaast schrijf je dat het opnieuw installeren van een systeem met software slechts enkele uren kost. Dank je de koekoek. De systeemmirror die ik de afgelopen jaren een heel enkele keer nodig heb gehad (bij mijzelf of voor systemen die ik onderhoud) , 'pomp' ik (op mijn eigen machine) in 17 minuten terug.
Wat jij naast de enkele uren aan Windows-installatie + overige software mogelijk vergeet zijn de veel, heel veel updates van van alles en nog wat die je daarna nog moet ophalen. Wat dat betreft is het periodiek maken van een systeemmirror oneindig efficiënter dan het volledig opnieuw installeren van Windows en alles wat er aan software terug moet, maar goed ik reageer daar nu wel serieus op, maar ik houd er toch wel ernstig rekening mee dat je een grapje maakte over het opnieuw installeren van Windows en alle overige software?

Daarnaast : wat je schreef over een paar uur om Windows opnieuw te installeren : pertinent mee oneens! Ik heb dat voor 1 van mijn familieleden / kennissen ooit moeten doen maar door de gigantische hoeveelheid aan software, die na installatie ook nog eens geconfigureerd moet worden, denk bijv. aan Grabit en Spotnet, red je dat zeer zeker niet in enkele uren, eerder in een avond of 2 a 3. Bedoel je een systeempje waarop alleen Windows, Office en een enkel spelletje staat, ja dan ben je in een paar uur klaar, maar da's nog altijd meerdere uren langer dan een mirror terugpompen.

Laatst bewerkt:

boertje125

Bekend Lid
Lid geworden
6 okt 2020
Reacties
33
Reaction score
11
Punten
8
op mijn systeemdisk staat alleen windows.
en uiteraadt heb ik daar ook een backup van maar dat neemt niet weg dat je een systeem snel opnieuw kan opbouwen als je vanaf het begin niet gewoon alles op een hoop kwakt.

jouw systeem vraagt enorm veel opslagruimte als je ook een flinke tijd terug wilt kunnen in je bestanden

Veng

Bekend Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reacties
533
Reaction score
78
Punten
28
Website
relatie-voeding-gedrag.nl
Mijn back-up scenario is als volgt (lijkt complex maar valt toch wel mee):
Om de 4 dagen een image, welke ik naar de E-drive schrijf. Op de C-drive een kleinere partitie als back-up voor de belangrijke data van de E-schijf. Zo heb ik alle belangrijke zaken op twee fysiek gescheiden drives.
Dan maak ik van die E-schijf en back-up partitie op C nog een extra back-up op een externe drive, welke alleen aan staat tijdens het back-uppen. Als ransomeware me te pakken krijgt heb ik dus letterlijk alles nog op mijn externe schijf staan. Die kunnen ze domweg niet aan omdat die spanningsloos is.
Als laatste, gewoon omdat ik die USB drive toch beschikbaar heb (was niet zo erg betrouwbaar meer voor continugebruik), heb ik daar ook nog een kopie van. Het kost me wel tijd maar gelukkig heb ik die en het houdt me van de straat.
Voor het back-uppen gebruik ik Alway Sync. Daarin staan de configuraties van wat wel en niet te back-uppen en waarnaartoe.
In schema weergegeven:

Bovenaan Onderaan