Windows 98 vierde twee jaar geleden de twintigste verjaardag

Windows 98 vierde twee jaar geleden de twintigste verjaardag, ergo, dan bouwen we een passende PC om dat feit te vieren!

Windows 98 20th Anniversary All New PC Build
Building an all new computer from 20 year old parts for the Windows 98 20th Anniversary.
Here are the specs of The New Windows 98 PC:
CPU: 1GHz Tualatin Pentium III
GPU: Voodoo 5 5500 64MB
RAM: 512MB 133MHz SDRAM
HDD: Western Digital 120GB 7200RPM EIDE
PSU: EVGA 450BT 450W
MOBO: Intel D815EEA2U(after using it, I don't recommend this board)
CDD: Memorex 8xDVD+RW/+R 10xCD
FDD3.5: Teac FD-235 FDD5.25: Teac FD-55
Sound: Creative Sound Blaster Live! 5.1
Case: Inwin Q500N (3rd revision I believe)
Monitor: Hyundai ImageQuest V770+
Keyboard: Microsoft Natural Keyboard
Joystick: Microsoft Sidewinder Force Feedback 2
Gamepad: Microsoft Sidewinder game pad
Mouse: Microsoft Cordless Wheelmouse

This was a wild ride of a video. The Voodoo 5 being DOA was alarming and nearly derailed the whole project...twice.
The Motherboard doesn't seem to support two floppy drives as well.
I never had both drives working in it.
I still need to do some more testing to figure out if I can put a different BIOS on it to support that properly.
I also wanted to show POD running instead of NFS but it has some problems running, especially in Glide mode with the Voodoo5.
And another problem was that I couldn't get the gameport on the sound card to work.
I need to try using the VXD drivers still to see if that makes a difference.
All those problems aside this computer is really great.
I was pushing its backwards compatibility a bit far with MS Flight Sim(only about the top half of the screen is meant to be shown) but a Win98 build like this is great for old games.
Sure, you could buy most of these on GOG or use the original disks/discs in a VM.
But those make for a pale imitation of the real deal.
The struggle is part of the fun, although maybe not recapping a Voodoo 5 level of struggle.
This is going to be the start of a series of videos that will showcase different aspects of building an running an old computer like this.
The upcoming videos about the parts I chose will help explain why they are the ones I went with and how well they work.
This video was meant to be a cathartic romp of 90's PC nostalgia.
There will be a lot more in depth content from this later.

Upgrades for The New Windows 98 PC

Time to get some more parts in the New Windows 98 PC!

Wow, that Soyo USB card sucked. I'm glad I didn't get around to putting it in the first time. If I find another better Front USB solution I'll be looking to put that in.
It would be cool if I could find a hub that I could plug into the CompUSA card I have.

While being completely out of the realm of being reasonable "period" that Gigabit card will be really useful.
I do bulk data transfers to and from my server frequently so I can archive games or get data from it I need for a project.
So that is going to be immensely useful.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Ik zit in zo'n retro groep op Facebook voor de lol.
Je moet eens zien wat ze daar nog allemaal bouwen. Ook in nieuwe machines maar ook hele oude machines.
Er was zelfs iemand die wist Doom werkend te krijgen op een oude tekstverwerker. Best lachen.
Maar je kunt ook schrikken van prijzen van dingen die je misschien al weggegooid hebt. Ga maar eens op zoek naar wat tegenwoordig een fatsoenlijke en werkende Monster Voodoo 3dFX kaartje waard is. Zit je al heel gauw rond de 100 euro.
Heb al andere dingetjes gezien waar ze al 4-500 dollar voor geven. Niet meer normaal. Die wat bewaard die heeft wat zeggen ze dan. :D

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Grappig, de eerste computer die ik kocht had windows98, wat een rot systeem was het, het crashte ontzettend vaak en de opstart duurde eeuwen. Windows XP was een stuk beter.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Klopt, de eerste 98 was niet geweldig, de 98 Second Edition was echt een stuk beter. Zie je wel vaker met OS systemen. XP in het begin kon je bijzonder leuke dingen mee doen, totdat Microsoft de open unix poorten dicht gezet had. Hahaha... bij Ziggo was het toen bijv. bijzonder eenvoudig mogelijk om op de pc van een ander te komen. Dus XP werd ook pas echt goed na service pack 1. Ik mis die nog wel een beetje die XP. :)

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Je kon via toen essent zo gratis via de telefoonlijn het internet op, zonder account of een algemene account meen ik me ter herinneren. En dan in spanning afwachten of je verbinding kon maken

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Bij jullie misschien? Essent heeft hier nooit een telefoonlijn gehad, nutsbedrjiven ook niet. Die hebben altijd op het kabelnet gezeten.
Ik kan me wel nog herinneren dat je via DDS en sommige anderen via de telefoonlijn met een modem kon inbellen naar internet. Daarbij was het inderdaad altijd even zien of je ook wel de hoogst mogelijke verbinding kreeg.
Wij deden dan voor internet al met BBS systemen, heb ik er zelf ook een van gehad, best grappig. Begonnen met 2400 baud verbinding. Men wil tegenwoordig echt niet weten hoe fijn dat was. Het enige fijne was dat je in die tijd bij de PTT nog gewoon een bepaald bedrag (10 of 25 cent dacht ik) betaalde voor een gesprek, ongeacht hoe lang dat dit duurde. Dus wij fijn inloggen op een multinode BBS en dan urenlang chatten met elkaar en blueboxen naar Amerika en daar weer chatten met een Nederlander die er via Calling Cards terecht was gekomen ofzo. Leuke tijd!

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Oh lachen zeg, het gaat me wat boven de pet die termen, maar je chatte dus voor 25 cent per gesprek, das goedkoop. Toen ik dus voor het eerst internet had ik de eerste maand een forse rekening. Maar mooie tijden. Op een gegeven moment had ik twee telefoonlijnen van Essent. Twinner geheten. Later overgegaan op de kabel van @home, wat later ziggo is gaan heten. Twinner.nl: Welkom bij Twinner van @Home

Essent selects Liberate Cable Telephony Services
Wednesday 9 October 2002 | 09:08 CET | News

FREE WEBINAR - Insights on the latest developments on international video markets, assessing the impact on both the OTT services segment and the traditional pay-TV market going from B2B to B2C. June 6th 11:00AM. Register now!

Essent Kabelcom has selected the Liberate Voice Service Management Suite to provision its subscribers with cable telephony services. The company already deploys components of Liberate's operational support system (OSS) software to provision its high-speed data offerings. The project will enable Essent to deliver telephony services across both existing PSTN and IP cable networks. It also allows to automate the provisioning of its VoIP services, reducing operating costs. Essent Kabelcom offers circuit-switched voice services, under the Twinner brand, to over 25,000 customers principally in

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Het is via de Essent Kabeltelefoon, dat ik mijn eerste echte stappen op het internet heb gedaan.
Maar ik had die Kabeltelefoon genomen omdat deye goedkoper was dan de analoge telefoon van Essent.
Dus toen op gegeven ook mijn eerste echte abonnement bij @Home.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Ah dank jullie wel voor de uitleg hierover.
Ik had nog nooit gehoord van Essent Kabeltelefoon, weer iets bij geleerd. Dat moet dan in een bepaald gebied zijn (lees: vermoedelijk niet in Limburg). Nooit te oud om iets te leren, dat zie je wel weer.

Daarover ook eerlijk gezegd is dat we vroeger hier bij Nutsbedrijven zaten en die hadden dat niet. Toen @home begon, leverde Nutsbedrjiven ook @home. Maar voor support was het lachen. Wij moesten dus niet naar @home bellen maar naar Nutsbedrijven als er een probleem mee was. Behalve voor een enkel issue en dat maakte het weer moeilijk.
Scheen voor een groot deel in Limburg te zijn, dat echte @home daar niet zelf leverde.
Nadien werd gelukkig ook Nutsbedrijven verkocht en werd v.w.b. internet alles @home en de elektra en gas ging naar Essent. Dat was wel een verademing want dan kon je rechtstreeks bij @home terecht. Hun helpdesk was langer geopend dan die van Nutsbedrijven. :D

Wij hebben dus die kabelfoon helaas nooit gehad hier, was me ook niets van bekend dat er elders zoiets bestaan heeft, maar wel leuk om te weten!

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
@Home was van Essent en die kabeltelefoon ook.

En toen moesten zo nodig de Energiebedrijven gesplitst worden in twee bedrijven.
Dat zou de concurrentie verhogen en de consument zou goedkoper uit zijn.

Maar in plaats van één energiebedrijf dat winst maakte, kreeg je daaruit twee bedrijven, die elk winst moet maken om te kunnen voortbestaan.

En echte concurrentie is er ook niet door ontstaan.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
@Home was van Essent en die kabeltelefoon ook.
Ja dat heette toen Essent Kabelcom, maar zoals gezegd was dat hier niet van toepassing. Wij hadden Nutsbedrijven die @home leverden.
Pas een jaar later werd dat verkocht aan Essent voor een half miljard, maar die heeft ons nooit telefonie aangeboden.

Ik weet niet zoveel van het splitsen van energiebedrijven. Wel misschien dat internet en energie gescheiden moest worden en dat is een goede zaak. Er zijn een hoop kleine Nutsbedrijven opgegaan in grotere energiebedrijven. Overigens ook grotendeels in handen van de overheid met aandelen.
En de markt werd later nog meer opgesplitst, kreeg je nog meer energiebedrijven, zelfs uit het buitenland. Ik moet zeggen dat er wel verschillen zijn. Je kunt bij sommigen best goedkoper uit zijn.
De prijzen zijn over het algemeen toch door de overheid zelf verhoogd.

Echte concurrentie is er op energiegebied inderdaad nooit geweest.

Bovenaan Onderaan