windows 8.1 onmogelijk duallboot met linux

• Onderwerp starterDanvers
  • Startdatum
  • Reacties 53
  • Weergaven 4.991
D

Danvers

Guest
Hoii,
Ga hier ook eens poging wagen ,of iemand oplossing weet.Ben al op meerdere forums geweest tot een ontwikkelaar toe!!!
Dit is mijn laptop Medion.
Door ik nog al veel distro's test /gebruik op de desktops of Vmware.
Kwam ik Cublinux tegen vond die super tof....wou voor de eerste keer op laptop dualboot maken (is hoofd pc)...dit wil niet lukken er komt geen installatie medium te voorschijn...in gene enkele Linux!!!
Doe wat opzoekwerk vind iets van DMRAID te verwijderen in Synaptic Package Manager...er mee aan de slag en ja kon installeren :D kreeg op het einde wel foutmelding maar geraakte erdoor!
Cuplinux werkte en had ook grub en Win8.1 werkte ook nog wouw....maar was van korte duur na paar keer opstarten...was het feest over :evil:
MBR fixen en Win 8 was ok!
Ja het probleem ligt in die cache-ssd 32gb..is soort versneller...extra ram of zo iets!
Wat ik heb nog gevonden op het net ...is die ssd chip los vijzen...dan clean install Win8.1..dan Linux en dan zorgen dat die ssd ook terug werkt.
Marja klopt dit verhaal wel he???
Voor ik vragen krijg over BIOS dat staat 1000%goed :D

Hoi - laat weten welk Medio notebook jij precies hebt.
Want indien die SSD die er inzit een m-SATA-SSD is, kan je die verwisselen voor een veel grotere, zodat en Windows en Linux op SSD kunnen draaien.

Hoi Abra,
Klik op Medion dan heb je alle info ;) In eerste post!
Wat je zegt heb ik ook al aan gedacht van SSD te kopen ,maar er kan maar één HDD in laptop geeft ook weer probleem toch.
In verband met data enzo...lees toch dat SSD niet te veel mag overschreven worden.Dan moet ik non stop externe aansluiten.
Mvg
Danvers

Dit is de SSD
58335ee61be4f-ssd.JPG

En gij bedoelt om zo iets te kopenMsata
Nu ben ik mee :D
Mvg
Danvers

Dat is inderdaad een m-SATA-SSD.
Ik heb er een van Crucial - 512GB groot.

Onderzoek nu eerst in het bios, of je daar de Intel Startup of hoe dat mag heten, kan deactiveren.

[c]Onderzoek nu eerst in het bios, of je daar de Intel Startup of hoe dat mag heten, kan deactiveren.[/c]
Dit heb ik in verleden,allemaal gedaan RAID uitschakelen,lost ook niks op!
Jouw oplossing ja vind ik nog al duur, en waarschijnlijk moet ik dan ook de Raid werkend krijgen he.
Laptop werkt heel snel en goed,natuurlijk weet ik wel dat met het OS op SSD nog sneller zal zijn.
Linux kan gewoon niet overweg,met zulke configuratie van pc,denk ook niet dat het nog veel verkocht word!
Mvg
Danvers
Dit is de Raid

Dat is een plaatje uit Apparaatbeheer, lijkt mij.

Zoals ik het begrijp is de 32GB SSD puur voor een OS en de 750GB HD voor applicaties en data-opslag.
De SSD is voor 2-besturingssystemen te klein, daardoor gaat het mis.
Met een 60GB of 120GB mSATA SSD kun je in mijn visie wel doen wat je voor ogen hebt.

Ik lees hier dat het inderdaad anders is.
Partitioneren vind ik sowieso al lastig en laat ik meestal over aan het OS zelf.
Deze situatie is nog complexer door de combinatie SSD en HDD.
Er is hierover veel te lezen op het internet: zoveel zelfs dat het me duizelt. :?

Is inderdaad heel complex,en heel veel te vinden op het net...maar echt iets nuttig niet.
Ben er ook al gek van geworden :mrgreen:
Mvg
Danvers

Indien je in het Bios de Intel Smart Response-technologie kan deaktiveren, kan jij de m-SATA SSD voor de installatie van Linux gebruiken, wel dan Grub op de HD zetten, om de bootmanager te verkrijgen.

Abraham54 zei:
Indien je in het Bios de Intel Smart Response-technologie kan deaktiveren, kan jij de m-SATA SSD voor de installatie van Linux gebruiken, wel dan Grub op de HD zetten, om de bootmanager te verkrijgen.
Abra,
In elk geval al bedankt voor het meedenken hoor ;)
Intel uitschakelen zou misschien wel lukken,maar dan gaat die niet meer werken voor Win,en geloof me dan is de laptop één slak dan ik wil hem door het raam gooien !
Heb het mee gemaakt met tester te zijn voor Win10...had dual 8.1/10 .
Zal het nooit vergeten er waren weer updates,toen je nie anders als pakken he...doe dit blijf er mee werken..beetje ontdekken enzo ....
Sluit pc af!Dag later ineens blauw scherm met een smiley hahah...en niks meer met aan te vangen!!!MS had verkeerde update gedaan voor Intel en die was verdwenen.
Verse install van Win8 maar dan,maar voor dat Intel gedoe te laten werken is echt misere!
Is echt complex en moet er me bij neerleggen of ja misschien eens grote M-Sata kopen zeker!
Mvg
Danvers

Je hebt al een 256 GB m-SATA-SSD voor nog geen honderd euro.

Abraham54 zei:
Je hebt al een 256 GB m-SATA-SSD voor nog geen honderd euro.
Met 120 kom ik ook toe...alle data op de HDD..gaat ook he.
Maar heb zo iets van ja waar om kosten doen aan laptop die snel en heel goed werkt toch.
Zeker je slaap er niet voor laten,ik doe (ook niet meer)...wie weet komt er toch iets uit de bus tussen Intel en Linux!
Mvg
Danvers

Ik heb zelf een Lenovo T530 met aansluiting voor SSD en die kan ik net zo configureren via het bios zoals jouw notebook werkt met die m-SATA SSD.

Als jij het zelf alsnog gaat aanpassen, denk dan niet te krap maar ga voor minimaal 256 GB.
Want of het nu Windows 7, -8 of -10 gaat - Windows zit zelf graag in een ruime jas.

En: slaapstand is taboe voor een SSD, tenzij je zelf graag veel sneller een versleten SSD wil hebben!

Ook de Tempmappen heb ik verhuist naar een gewone HD (heb daarvan twee in mijn notebook zitten).

Dit is wel goed nieuws dat je zelfde configuratie hebt ...mocht ik ooit tot aankoop gaan dan weet ik aan welke bel ik moet trekken :lol:
Ook heel eerlijk hier ik toch nuttige info gekregen!!!
Op andere forums pffffffffffff....vraag gesteld op klein Linux forum waar van de beheerder als expert door gaat... ook niks ja daar zit nog andere zo gezegde kenner (die ieder forum liever kwijt als rijk is)diene bleef maar zagen dat het bug was ...moest dit melden en blabla en wist ook ook waar de fout zat...maar gaf nooit oplossing jawadde!!!
We laten het wat slapen zeker...ne mens weet nooit he dat ineens iemand het licht zie hahah.
Bedankt voor je hulp en info!!!
Mvg
Danvers

Het lijkt mijn inziens dat op dat Linux forum een geaccepteerde trol resideert

Terug
Bovenaan Onderaan