Windows 8.1 is terug

Gisteravond had ik de meest vreemde ervaring ooit met Windows 10.

Ik had via MSCONFIG de dualboot met Windows 11 ongedaan gemaakt en moest daarop Windows opnieuw opstarten.
Weer terug op mijn bureaublad kreeg ik meteen foutmeldingen.
En NordVPN melde dat het niet kon opstarten.
Er was ook geen internnetverbinding meer en via Netwerk ging naar de adapters.
Die pagina was compleet leeg - geen ethernet, wlan en de beide NordVPN adapters - niks meer aanwezig.
SFC /Scannow meldde dat er een bestand miste en kon dus niet opstarten.
Verdikkie, voor deze zekerheid mijn documenten gecontroleerd - alles in orde.

F-Secure van Ziggo was in geen velden of wegen te vinden, kon niet opstarten.
Mijn Start 11 startmenu was ook weg, ik had het standaard Windows 10 menu en Windows Defender meldde dat er geen antivirus was.
Kon echter niet opstarten.
Dus ik begon te denken dat ik op de een of andere wijze gehackt ben geworden, maar hoe dan.

Het was de zoveelste vervelende ervaring met Windows 10.

Daarom besloot ik Windows 8.1 Professional weer eens te gaan gebruiken.

Ik moet zeggen dat ik nu positief daarover ben - net iets meer dan 50 processen zijn er.
Windows 10 en ook Windows 11 zitten vol met processen, waarvan de meeste gebruikers die niet eens gebruiken.
Windows 8.1 draait momenteel dan ook supersnel.

617862cc9efaa-Windows_8.1.png

Pearl

Bekend Gezicht
Lid geworden
2 sep 2021
W8.1 is/was toch een waardeloze Windows en wie gebruikt er nu F-secure terwijl Defender prima is, weird.

En een dual boot maken zonder tweede schijf waarop W11 op is geinstalleerd zonder de W10 schijf en erna niet opstarten via de BBS is wel een beetje amaturistisch.

Rubensky

Moderator
Team lid
Lid geworden
4 aug 2016
OS
Windows 10 professional
AV
Windows Defender
FW
Windows Firewall
Zal het echt nooit gaan begrijpen dat je altijd aan het knutselen bent met je productiesysteem! Dualboot om Windows 11 te testen? Dat is zo 2010! VIRTUALISATIE is de key!

Man man, wat ben je toch altijd aan het tobben! En dan terug naar Windows 8.1 omdat Windows 10 teveel processen heeft??

i'am out of sync!

porrelaar

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
22 aug 2017
Het plezier dat Abraham54 aan zijn computers beleeft lijkt voor hem vooral in het knutselen, tweaken, tunen van Windows te zitten. Dat hij daardoor Windows vaker opnieuw moet installeren dan wie dan ook neemt hij op de koop toe. Windows opnieuw installeren is voor hem een eitje. Geen enkel bezwaar voor hem.
net iets meer dan 50 processen zijn er

Het aantal processen boeit mij niet zo, maar ik heb net even geteld in Taakbeheer: ik kwam op 134 processen. Is dat erg? Nee, vind ik niet. De meeste processen in die lijst pakken op dit moment 0% van het processorgebruik; 0% van het schijfgebruik; 0% van het netwerk en 0% van de GPU. Ze pakken alleen wat van het RAM. Toch wordt ondanks die 134 processen slechts 39% van mijn 8 GB RAM gebruikt, zag ik. Nog genoeg RAM over dus. Geen centje pijn.

Abe vindt het ook leuk wanneer zijn computer supersnel opstart. Net iedereen hecht daar evenveel waarde aan. Mijn pc (een Asus desktop van bijna 9 jaar oud) doet er 35 à 40 seconden over voordat hij helemaal klaar is. Daar zou ik misschien 20 seconden af kunnen knabbelen door een paar opstarters uit te schakelen. Zo zorgt Sticky Password, mijn wachtwoordmanager, voor een vertraging van ruim 10 seconden. Maar wat heeft dat voor zin? Die wachtwoordmanager moet ik daarna handmatig gaan inschakelen, omdat ik hem iedere dag nodig heb.
En zo maakt het mij ook niet veel uit dat mijn e-mailprogramma er 2 seconden over doet om te openen. Op een nieuwere pc met snellere onderdelen zou dat vast binnen een halve seconde kunnen, maar ik ben al jaren met pensioen en kan daarom best 2 seconden wachten.

Pearl

Bekend Gezicht
Lid geworden
2 sep 2021
Niet, want je nog niet zo veel tijd meer.;)

En het ram management is dynamisch, maakt idd niet uit hoeveel processen bezig zijn als er maar geen tussen zitten die veel resources gebruiken.
Heb ook al een oudje maar binnen 10 a 15 seconden zit ik in Windows, kan gewoon niet wachten.:cool:

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Oeh la la, Windows 8 terug.
Volgens begint de computer de protesteren tegen de vele installaties 😜.
Gelukkig werkt het weer.
En freubel je weer verder.

porrelaar

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
22 aug 2017
@Pearl Ik gebruik de pc om mijn tijd door te komen. Heb verder toch niks te doen. Hoe langer het opstarten duurt, hoe makkelijker ik de dag doorkom. Oké, beetje overdreven, maar toch…

Daarnaast start ik mijn pc doorgaans slechts 1 keer per dag op. Als ik klaar ben met mijn dagelijkse ‘werk’, het lezen van het nieuws en de nieuwe onderwerpen op verschillende computerforums, dan gaat de pc weer uit tot de volgende dag. Ik hoef dus slechts een keer per dag maximaal 40 seconden te wachten totdat de pc volledig is opgestart. Dat is nog wel te doen.

Pearl

Bekend Gezicht
Lid geworden
2 sep 2021
Aha, weet ik ook gelijk de reden waarom oude mensen zo langzaam zijn bij de kassa van de supermarkt, zal ik niet meer tegen ze zeggen dat ze niet zo veel tijd meer hebben.:p

ShadyAngel

Enthousiast Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Leeftijd
62
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
40 sec is niet echt lang hoor, (mijn desktop 37 sec en de laptops 25 sec maar merk niet echt verschil of je moet er op letten:)

porrelaar

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
22 aug 2017
Aha, weet ik ook gelijk de reden waarom oude mensen zo langzaam zijn bij de kassa van de supermarkt
Bij de kassa maken die oude mensen misschien wel het enige praatje van die dag. Daarom proberen ze dat sociale moment te rekken door contant te betalen met veel losse muntjes die een voor een uit de portemonnee gevist worden.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Het Thema AeroLite van Sagorpibd geïnstalleerd:

6179758f9e2b2-Windows_8.1_met_Aerolite_van_Sagorpibd.png

Maxstar

Security Analist
Team lid
Lid geworden
6 feb 2020
OS
Windows 10
AV
Windows Defender
Een leeg bureaublad? Bij mij is dat wel anders.....😁

61797a68b5706-desktop.png

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
@Maxstar - ik heb een hekel aan snelkoppelingen op het bureaublad.
Al jaren en mijn snelkoppelingen zitten georganiseerd in de werkbalk Desktop - inclusief een snelkoppeling
naar het bureaublad - want dat is feitelijk niets anders dan een map.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Aerolite was het niet helemaal, nu is Breeze van Sagorpibd het thema:

61798568a979c-Windows_8.1_met_Breeze_van_Sagorpibd.png

Maxstar

Security Analist
Team lid
Lid geworden
6 feb 2020
OS
Windows 10
AV
Windows Defender
ik heb een hekel aan snelkoppelingen op het bureaublad.
Ik heb altijd al een chaotisch bureaublad gehad, dit valt zelfs nog mee. Maar als je een hekel hebt aan snelkoppelingen of items op het bureaublad begrijp ik - persoonlijk - die widgets niet?

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
De originele widget van Windows 7 zijn verdwenen voor de BigSur widgets, die vind ik mooier.
En zijn in uitgevoerd in de kleinste DPI-schaal.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Windows 8.1 is inmiddels verleden tijd.
De computer waarin Windows draaide is nu op inactief gesteld.
Dell M6600 heeft de Dell M6800 vervangen.
Ik vermoed inderdaad dat het moederbord het probleem is in de Dell M6800.
Wat ook meespeelt, is dat het scherm van de Dell M6600 helderder is dan dat van M6800!

Bovenaan Onderaan