Windows: 41 jaar oude tool krijgt zeer nuttige update

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 augustus 2016
Punten
113
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall
Windows: 41 jaar oude tool krijgt zeer nuttige update
Microsoft heeft twee zeer nuttige verbeteringen uitgebracht voor de Windows-editor. Dit betekent dat deze eeuwenoude tool, die met elke Windows wordt meegeleverd, zich steeds meer ontwikkelt tot een echte tekstverwerker. En die, in tegenstelling tot Word, gratis is.

668d04c60fe8d-Screenshot_2024-07-09_at_11-35-15_windows11-5.jpg_%28WEBP%5B...%5D.jpg

Afbeelding: Ham patipak/Shutterstock.com

De Windows-editor (ook bekend als Kladblok) is een van de oudste Windows-programma's van allemaal. Deze zeer eenvoudige tekstverwerker maakt al 41 jaar deel uit van het besturingssysteem van Microsoft, dat wil zeggen sinds 1983. Microsoft is deze softwareveteraan echter niet vergeten en levert er, na een testfase van enkele maanden, nieuwe functies voor.

De Windows-editor heeft nu een spellingscontrole en autocorrectie. Tot nu toe konden alleen Insider-testers deze twee nieuwe functies testen, maar Microsoft rolt deze twee nieuwe functies nu stilletjes en zonder veel ophef uit naar alle Windows-gebruikers.

De Windows-editor is een eenvoudige tekstverwerker zonder franje. Het is gratis en volstaat voor eenvoudige notities. De tool biedt slechts een paar instel- en opmaakopties; voor langere en veeleisendere teksten is Microsoft Word of een concurrerend product zeker de betere oplossing. Nu Microsoft ook het iets krachtigere Wordpad heeft stopgezet, blijft de Windows Editor alias Kladblok het enige tekstverwerkingsprogramma dat standaard met Windows wordt meegeleverd.

Spellingcontrole en autocorrectie zijn slechts de nieuwste verbeteringen voor de Windows-editor. In het verleden heeft Microsoft de tool al een woordenteller en een functie voor automatisch opslaan gegeven. Tabbladen maken ook al enige tijd deel uit van de reeks functies, wat betekent dat je verschillende bestanden tegelijk kunt openen en bewerken. Microsoft biedt zelfs Copilot, d.w.z. AI-ondersteuning, voor dit eenvoudige programma.

668d06c90da97-Kladblok_upgrade.jpg

© PiepComp.nl​

Je vindt beide nieuwe functies in het instellingenmenu. Beide functies zijn standaard geactiveerd. Als u typefouten maakt tijdens het typen, zal de Windows-editor deze automatisch markeren door ze rood te onderstrepen. De Windows-editor biedt ook alternatieve spellingen om uit te kiezen.

668d09ee66486-Schrijffout.jpg

© PiepComp.nl​
De nieuwe spellingcontrole in de Windows-editor

Bron:

Gescreven door: Hans-Christian Dirscherl

Leuk, maar ik vraag me af waarom ze dit dan niet bij Wordpad gedaan hebben.
Deze is wel "slechts" 29 jaar oud, maar is veel meer een tekstverwerker dan Notepad, wat eerder als kladblokje gebruikt werd.
Met Wordpad kon je ook al echt teksten opmaken, andere lettertypes, tabs maken en zo.

Dus dat ze nu Notepad gaan upgraden is wel enigszins vreemd te noemen. Dat brengt me op de gedachte dat ze dan vermoedelijk Wordpad willen laten gaan vallen t.z.t. want wat moet je met 2 dingen die hetzelfde kunnen?

De afbeeldingen in de beginpost zijn allemaal rode kruizen, m.uv. het twitter bericht. Ik neem aan dat het dezelfde afbeeldingen zijn dan via de opgegeven link in het bericht.

Ik dacht ooit eens gehoord te hebben dat wordpad eruit zou gaan? Of heb ik dat miss? Dan zou dat een reden kunnen zijn. Ik vind het nog steeds wennen dat notepad met allemaal tabbladen werkt, net als bij een webbrowser, en deze niet zoals bij een webbrowser automatisch gesloten worden als je het programma sluit.

Ik hoop dat er nog iets blijft wat je gewoon als kladblokje kunt gebruiken. Daar gebruikte ik notepad (kladblok) ook voor. De naam zegt het al.
Voor kleine dingen verwacht ik niet gelijk een hele tekstverwerker voor mijn neus te krijgen.
Dus persoonlijk vind ik het jammer deze vernieuwing.

Als je de opties maar kan uitzetten. Op zich kan het geen kwaad om een spell check te hebben, maar van autocorrectie ben ik minder fan. Kladblok is een veelgebruikte tool voor kleine scripts en daarop een autocorrectie los te laten? Nee bedankt.

Ik dacht ooit eens gehoord te hebben dat wordpad eruit zou gaan? Of heb ik dat miss? Dan zou dat een reden kunnen zijn. Ik vind het nog steeds wennen dat notepad met allemaal tabbladen werkt, net als bij een webbrowser, en deze niet zoals bij een webbrowser automatisch gesloten worden als je het programma sluit.
Klopt. Bij versie 24H2 zou dat gaan gebeuren. Maar je kan dan nog steeds de app van een oudere windows versie overzetten. Je gaat naar: C:\Program Files\Windows NT\Accessories en kopieert de inhoud van die folder naar de computer zonder WordPad. Even een snelkoppeling maken in je startmenu en je bent weer voor een tijdje klaar.

De afbeeldingen in de beginpost zijn allemaal rode kruizen, m.uv. het twitter bericht. Ik neem aan dat het dezelfde afbeeldingen zijn dan via de opgegeven link in het bericht.

@Roxmarie Alles doet het weer, we zijn terug naar XF 2.2

Geen fan van deze wijzigingen kladblok gebruik ik om even snel scriptjes of andere zaken te dumpen. Spellingcheck en al helemaal autocorrectie zijn dan echt waardeloos.

Terug
Bovenaan Onderaan