Windows 11 wordt iets efficiënter

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.487
Punten
323
Leeftijd
68
De Windows 11 herfst-upgrade 22H2 "Sun Valley" zal iet minder geheugen gaan gebruiken.
Windows Latest meldt, dat doordat met de upgrade naar Windows 11 2H2 de Verkenner tabs
krijgt, daardoor minder geheugengebruik ontstaat.
Want door het gebruik van tabs blijf je in hetzelfde venster en hoef je geen meerdere
Verkennervesnter open te hebben staan!

62b4286c00beb-1654861951_tabbed_file_explorer_story.jpg

Insiders in het Beta-kanaal en het Dev-kanaal testen momenteel de nieuwe bestandsverkenner met tabbladen
en de nieuwe navigatiebalk.
Met de release van de herfstupdate Windows 11 versie 22H2 zullen alle Windows 11-gebruikers van deze verbetering kunnen profiteren.

porrelaar

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
22 aug 2017
Reactiescore
381
Punten
223
Interessant artikel. Ik heb even gekeken hoe groot de impact zal zijn. Abraham54 schreef al dat het om "iets minder geheugen" zal gaan.
Hoeveel MB RAM gebruikt de Verkenner op dit moment eigenlijk? Onderstaande resultaten zijn van mijn Windows 10 desktop, maar bij Windows 11 zal het niet veel anders zijn.

Geen enkel venster van de Verkenner geopend. De Verkenner gebruikt dan toch 42,1 MB.
1 venster van de Verkenner geopend. De Verkenner gebruikt dan in totaal 42,1 MB + 14,1 MB = 53,2 MB
2 vensters van de Verkenner geopend. De Verkenner gebruikt dan in totaal 42,1 MB + 23,1 MB = 65,2 MB
3 vensters van de Verkenner geopend. De Verkenner gebruikt dan in totaal 41,2 MB + 28,4 MB = 69,6 MB

Als je straks in de 22H2 versie van Windows 11 met tabs gaat werken in de Verkenner, dan zal elke nieuwe tab ook voor wat meer geheugengebruik zorgen.

Nu werken we nog niet met tabs. Een tweede of derde of vierde venster van de Verkenner openen, lijkt steeds minder extra geheugen te vergen.
Het eerste venster vroeg op mijn pc nog 14,1 MB extra werkgeheugen.
Het tweede venster al minder: 7 MB.
En het derde venster nog minder: 5,3 MB.

Biedt het gebruik van tabs in versie 22H2 dan toch een voordeel wat geheugengebruik aangaat? Ja, elke nieuwe tab zou slechts 1 MB extra geheugengebruik door de verkenner betekenen, volgens het artikel op Windows Latest.

Maar voor het verplaatsen van bestanden van de ene map naar de andere geef ik zelf toch de voorkeur aan twee vensters naast elkaar. Dus niet in tabs.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
7.487
Punten
323
Leeftijd
68
@porrelaar, jij hebt toch ook met Linux gewerkt - bestandsvensters in Linux werken ook met tabs.
En dat vind ik zelf heerlijk werken.

Met Stardock's Groupie heb ik nu ook in Windows 10 verkennertabs.

Bovenaan Onderaan