Windows 11 op oudere pc

Mijn vorige vraag (Windows 11 voor dummies) is in zoverre opgelost dat ik nu m.i. een betrouwbare ISO heb en die nu ook met Rufus op een stickie (16GB) heb staan.
60f6b306c01eb-No.001.jpg

Ook heb ik begrepen dat het tòch mogelijk moet zij W11 op een wat oudere pc te installeren. Zo las ik de tip om in een ISO met Windows 10 in "scources" een bestandje "install.wim" te vervangen door de "install.wim" van de W11 ISO. Die is ongeveer 4 GB, en - hoewel de USB-sticks (beide) 16 GB zijn word er gezegd dat dat bestandje "te groot" is. Volgens mij moeten er nog andere methoden zijn?
Veel steun had ik aan een tut op WINDOWS11FORUM[url] naar analogie van het 7- en 10 forum. Veel plaatjes en duidelijke teksten

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reactiescore
201
Punten
148
Dit kreeg ik van Roxmarie
en dan zie je op een gegeven moment dit;
60f7ab2bc1883-No.002.jpg
en het dll bestand in de Rufus-stick vervangen door de gewenste (dat lukte nu dus wel). Geen succes. Ook de bestgandsnaam dll vervangen door .bak: ook pindakaas. Alles bij elkaar sinds een dag of 5 aardig mee bezig geweest, maar het houdt je van de straat.
dus ook dat maakt het voor mij niet eenvoudiger

Laatst bewerkt:

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Reactiescore
252
Punten
63
Leeftijd
62
OS
Windows
Tja, waarom makkelijk als het moeilijk ook kan ;) ik had het nodige bestandje gewoon in mijn topic met uitleg meegeleverd. Maar als het echt niet lukt, kan je beter stoppen alvorens het ergerlijk wordt voor jezelf. Wat ik nogal eens doe als iets niet lukt van de eerste keer: alles opzij en een dag of twee wachten, dan terug van scratch beginnen en meestal lukt het dan wel.
Je hebt een ISO bestand, het bestandje dat ik meestuurde, Rufus-app (portable) en een lege USB-stick van minimum 8Gb.
Met Rufus pak je het ISO-bestand uit naar de USB-stick.
Na voltooiing ga je op de stick naar de map "sources" en hernoem je het bestand appaiserres.dll naar .bak
Vervolgens plaats je het bestand appaiserres.dll uit het zip-bestand in diezelfde map "sources" op de stick.
Daarna is je stick klaar en zou je probleemloos W11 moeten kunnen installeren op eender welke drager, als clean install of als upgrade vanuit windows 10.
Succes.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reactiescore
201
Punten
148
Duidelijke taal. Ik denk dat ik al een keer of 4 die W11 heb opgehaald, en ook al een aantal keren het betreffende dll-bestand opgehaald, gewijzigd in .bak en opgestart met die aangepaste Rufus. Ik laat e.e.a. weer even liggen, en begin dan opnieuw. Hartelijk dank. Het moet voor de ervaren gebruikers tenen-krommend zijn.
(je citaat van Bram Vermeulen is wel heel erg actueel met die overstromingen)

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reactiescore
201
Punten
148
Vandaag nogmaals W11 opgehaald en op Rufus gezet (merkwaardig is dat ik MiniToolShadowmaker moet de-installeren, want die belemmert de actie als je de USB moet formatteren).
Vervolgens appraisser.dll in de Rufus vervangen door .bak en daarna de dll (van Windows 10) in de map scources geplaatst
Ook nu geen succes bij starten vanaf Rufus op dezelfde SSD.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reactiescore
2.474
Punten
468
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Vreemd dat shadow maker vreemd doet.

Je moet appraisser.dll niet uit je huidige Windows 10 halen, maar het bestandje van @ArtstudioG gebruiken en die in de map sources op de aangemaakte usb stick plaatsen.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reactiescore
2.474
Punten
468
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Lastig dat het niet lukt, maar ook geen ramp, Windows 10, doet het immers wel goed. Je zou nog als het je puur te doen is om te zien hoe w11 eruit ziet, een virtuele machine op kunnen zetten.
Maar das ook wel weer gedoe.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reactiescore
201
Punten
148
láng geleden ooit wel eens gedaan, maar ik had er geen eigenlijke bestemming voor; meer "voor de sport" om te kijken of het lukte. dat geldt ook voor W 11.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reactiescore
201
Punten
148
Voor de zóveelste keer geprobeerd, en uiteindelijk gelukt: opstarten vanaf de aangepaste Rufus-USB lukte niet, maar wel met een exe die ik tegen kwam(mag dat?).Dat duurde weer ongeveer twee uur, maar tot mijn verrassing het oude bureaublad, wat icoontjes in de werkbalk maar geen startknop. Ik neem aan dat zoeken met vergrootglas de enige oplossing is? Er kwamen ook al 2 updates binnen. Al met al ongeveer een week mee bezig geweest, met dank aan velen voor adviezen en geduld. Voorlopig gebruik ik het alleen om er mee vertrouwd te raken.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reactiescore
6.329
Punten
713
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
ZoneAlarm Free Firewall
Ik snap er niks van hoe jij iedere keer weer uren bezig bent met het installeren.
En Windows 11 schijnbaar geïnstalleerd en dan na twee uur je oude bureaublad (uit Windows 10 naar ik aanneem)
en geen startknop krijgen is voor mij een volkomen onbegrijpelijk verhaal.

Bovenaan Onderaan