Windows 10 Nvme SSD

Kan ik windows 10 zonder problemen installeren op een Nvme SSD?
Met de oudere SATA's is dit geen probleem.
Meen ergens eens iets gelezen te hebben dat windows 10 niet kon geïnstalleerd worden op alle types SSD's. Ik weet echter niet meer welke dat was.
Ik ga waarschijnlijk volgend jaar een nieuwe desktop pc samenstellen, met 2 SSD's en 4 HDD's.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
21.442
Reaction score
5.169
Punten
113
Leeftijd
67
Kijk in het bios of die NVme-ssd gedetecteerd wordt.
Want dan kan Windows die gebruiken.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reacties
2.309
Reaction score
920
Punten
113
Leeftijd
61
Ik dacht dat het over pci-SSD's ging maar ben er niet meer zeker van. Mijn hudige pc zou over 2 Nvme (M-2) sloten beschikken maar dan vallen er 2 SATA poorten weg. Mijn huidige desktop (Gigabyte GA X99 Gaming 5P moederbord) heeft 8 SATA sloten en die zijn alle in gebruik. De meeste huidige moederborden beschikken nog maar over maximaal 6 SATA poorten. Daarom dacht ik voor de nieuwe 2 Nvme SSD's te gaan gebruiken (ofwel de BL-R branders te laten vallen en een externe brander te gebruiken voor de enkele keer dat ik die nog gebruik).

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Reacties
672
Reaction score
181
Punten
43
Leeftijd
62
Als ik het goed lees, heb je nu maar 1 NVMe-slot op je moederbord en 6 SATA's of lees dat verkeerd in de specs online.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reacties
2.309
Reaction score
920
Punten
113
Leeftijd
61
Het zijn zeker 8 SATA poorten op de huidige pc want ik heb 2 SATA SSD's, 2 BlueRay branders en 4 HDD's aangesloten en alles werkt. Welke SSD's het voor de nieuwe gaan worden weet ik nog niet want ik ga dit jaar nog geen nieuwe pc samenstellen (wacht nog op toekomstige CPU's van Intel en DDR5 geheugen icm PCI 4 en Nvidia. Het huidig moederbord heeft wel 2 M.2 sloten maar enkel voor 1 SSD en een WiFi kaart (Gigabyte GA -X99 Gaming 5P). Ik heb SATA SSD's gebruikt omdat met een M.2 SSD niet meer alle SATA poorten beschikbaar blijven.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reacties
2.309
Reaction score
920
Punten
113
Leeftijd
61
60084b98944cc-screenshot_03.jpg

abbs

Security Analist
Team lid
Lid geworden
3 jun 2017
Reacties
1.355
Oplossingen
1
Reaction score
276
Punten
83
Leeftijd
55
Hallo,

In mijn pc zit een "Samsung SSD 970 EVO 500GB NVMe" en daar staat gewoon Windows 10 pro op.

abbs

Security Analist
Team lid
Lid geworden
3 jun 2017
Reacties
1.355
Oplossingen
1
Reaction score
276
Punten
83
Leeftijd
55
Zou ook niet weten waarom dat niet zou kunnen.
Welke Windows 10 versie en welke build is dat @abbs ?

In 2018 heb ik deze pc gekocht met toen de Windows 10 pro van die tijd.

Nu staat de nieuwste versie erop (steeds geupdate met de nieuwste versie).

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
4.420
Reaction score
945
Punten
113
Website
www.satellitefun.org
Dank je wel. Ik was er even nieuwsgierig naar omdat ik bij de vorige 20H2 er al diverse gezien heb die problemen hadden met een enkele SSD's. Dat was ook een bekende bug in de eerste 20H2 versie. In de nieuwe build moet dat er uit zijn. Was een reden dat ik gewacht heb met upgraden omdat ik een M.2 heb en geen risico wenste te lopen, maar dat terzijde.

Enigma147

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
Reacties
268
Reaction score
109
Punten
43
Er staat mij ook iets van bij dat de eerste moederborden met een M2 slot niet konden booten vanaf een NVME boot disk, omdat het protocol niet ondersteund werd. Vanaf een Sata SSD was geen probleem.

Bovenaan Onderaan