Windows 10 kan geen herstelpunt maken

Najsnarf

PCS Lid
Regelmatig maak ik een herstelpunt aan, maar nu blijft dit eindeloos draaien zonder succes.
5b335b3d4d508-No.001.jpg

In eerste instantie gezocht op Google en in het register aangemaakt bij HKLM/software/microsoft/Windows NT/CurrentVersion/systemrestore. Dat bestandje "systemrestore"was er niet en volgens de regels aangemaakt. Waarde stond al op 0 (nul) zoals aanwijzing aangaf. Maar niks geen systeemherstel, ook niet na herstart. Toen de pc vanaf een kopie (2 weken oud) laten opstarten: hetzelfde euvel. Hoe los ik dit op?

Aan die ruimte heb ik nooit wat aan veranderd. Toevallig vond ik op een andere kopie die ik - voor de aardigheid zoals ik dat dan noem - op een oorspronkelijk van een laptop afkomstige 2,5" HD (dus geen SSD) gezet had begin juni nog dat daar wèl systeemherstel mogelijk was. Ik verdenk een of andere verd.. update hier van.
Waar kan ik die ruimte voor systeemherstel vinden en met dat schuifje ook weer instellen?
En als het lukt zou ik van de HD een kopie kunnen maken naar een SSD-schijf en kijken of systeemherstel daar wèl kan. Ik wil dat beslist niet missen met al dat gedoe dat ik altijd heb.

Dat is een bekende zaal met Windows 10.

Of je nu Windows 10 opnieuw installeert dan wel tweemaal jaarlijks de halfjaarlijkse update installeert - staat ook gelijk aan een nieuwe installatie maar dan met behoud van alles wat in de vorige installatie aanwezig is - systeemherstel is dan uitgeschakeld.

En waarschijnlijk ben jij niet de enigste met het probleem van een nieuw herstelpunt aanmaken.

windows 10 1803 systeemherstelpunt maken - Google zoeken

Had zelf ook al eens een aantal keren op Google gezocht. Meestal was / ben ik er wel alert op dat bij een grote update via de configuratie bij systeemhrstel in ieder geval de C-schijf weer ingeschakeld moet worden. Heb daar zelfs tijdje geleden de aandacht op gevestigd in dit forum. maar ook al is die C-schijf ingeschakeld dan doet systeemherstel nu bij mij niets zoals in plaatje van post # 1. Met andere woorden: er is geen oplossing?
Ik heb ook geen herstel-dvd of zo om om deze reden een schone installatie te doen. Of: blijven hopen dat systeemherstel nooit meer nodig zal zijn?

Ik denk dat het een bug is in Windows 10 en dat een komende update mogelijk systeemherstel weer mogelijk maakt.

Daar had ik in stilte al op gehoopt. Hoewel er dit jaar weinig bugs in de vrije natuur zijn is dit wel een vervelende. Ik wacht af. Alvast dank.fjs

kleine aanvulling (en troost) ik zie dat er nog wel 2 herstelpunten aanwezig zijn van13 en 14 juni j.l. Kennelijk is er na die tijd iets mis gegaan. Ik kan nu proberen naar die datum terug te gaan en kijken of e.e.a. hersteld is. Maar ik vrees het tegendeel...

geen foutmelding, maar hij draait al een kwartier met dat bekende venstertje
5b33977251c2a-No.001.jpg

dus dat is een hopeloze zaak. Helaas kan ik die oude HD van 500 GB waar ik eerder over schreef niet kopiëren.Dat had een slimme oplossing kunnen zijn: niet met de disk-kopiëerder (een los apparaat), en als ik die schijf aan de bedrading in de desktop monteer om et Aomei of MTPW te werken wil de pc niet eens opstarten, ook niet via boot-menu.

Ik ga binnenkort mijn Windows 8.1 opslaan als image en dan ga ik kijken wat Windows 10 Enterprise LTSB (1607) op mijn Samsung 1TB SSD gaat doen.
Het gros van de programma's zet ik dan terug in Windows en enkel Office, firewall enz zal ik opnieuw moeten installeren.

heb juist al test een systeemherstelpunt aangemaakt, zonder problemen en mijn versie is win10

Terug
Bovenaan Onderaan