Windows 10 & -11 ISO downloaden met de Windows ISO downloader

Abraham54

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
70
OS
Windows 11 Professional
AV
Microsoft Defender
FW
Windows Firewall
Windows 10 & -11 ISO downloaden met de Windows ISO downloader
Het zijn verborgen officiële ISO-downloads, niet meer "officieel" gehost door Microsoft, maar nog steeds
rechtstreeks te downloaden van Microsoft-servers ("https://software-download.microsoft.com") via de
Windows ISO Downloader door HeiDoc.net. Oorspronkelijk stonden deze ISO's op Digital River.

Om de Windows ISO Downloader te kunnen gebruiken, dient u die eerst te downloaden:

De download zit en beetje verstopt!
Zie waar u die kunt vinden:

61b8ba52e2f8d-Screenshot-2020-11-27-Microsoft-Windows-and-Office-ISO-Download-Tool.png

Na download start u de Windows-ISO-Downloader.exe en klikt U in het venster op het rondje bij Windows 10.
Het kan even duren eer u dan onderstaande ziet:

Heidoc-Windows-ISO-Dwonloader-1.jpg

Klik nu op de knop Bevestig en kies vervolgens de versie die u wil downloaden.
U ziet dat u ook voor de onderwijsversie kan kiezen.
Ik beperk me echter tot de Home- en Pro versie van Windows 10:

60a4e7f670976-ISO_downloader_met_Windows_10_21H1.png

Zodra u uw keuze heeft bepaald door op de knop Bevestig te klikken, moet nu eerst de taal gekozen worden:
u kiest in de uitklaplijst voor Nederlands.

Heidoc-Windows-ISO-Dwonloader-3.jpg

Na de taal gekozen te hebben klikt u weer op de knop Bevestigen en dan zal er kort een venster te zien om alles in te stellen!
Daarna nbepaalt u welke ISO u gaat downloaden, de 32-bit versie of de 64-bit versiie:

Heidoc-Windows-ISO-Dwonloader-4.jpg

Nu moet nog de locatie bepaalt worden waar de ISO terug te vinden moet zijn.
U ziet overigens ook dat de gevonden links maar 24 uur geldig zijn.
Een andere opmerking: de Windows ISO downloader kan bij gebruik aangeven dat er een nieuwe versie is.
Het is dan aan te bevelen die nieuwe versie te downloaden en gebruiken!

Dat ziet er even wat uitgebreider uit dan het downloaden en aanmaken van een boot medium voor enkel windows 10, via de Microsoft pagina https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 de welbekende media creation tool. Waar naar mijn idee heel handig een image mee aan te maken is. Op schijf of op een USB-stick.

Deze pagina bied natuurlijk veel meer mogelijkheden.
Maar het oogt denk ik wat ingewikkelder voor een leek, wel kun je hier van veel meer Microsoft producten een image maken.

This tool allows an easy and comfortable way to download genuine Windows 7, Windows 8.1 and Windows 10 disk images (ISO) directly from Microsoft's servers, as well as Office 2010, Office 2013, Office 2016, Office 2019, Expression Studio and Office for Mac.

Zolang de servers van Microsoft meewerken, heb je inderdaad een enorme keuze mogelijkheid, ook voor Microsoft Office!

Ik ga het als mijn internet het weer doet een keer testen, om een image te maken met office 2019, ik heb het installatiebestand nog wel ergens, maar het kan handig zijn.

ziet er een handige tool uit als je een ISO bestand nodig hebt van een Microsoft product!

Maar het oogt denk ik wat ingewikkelder voor een leek, wel kun je hier van veel meer Microsoft producten een image maken.

Als je het simpele principe van de Windows ISO Downloader begrijpt, dan is dit tool een heel stuk makkelijker te gebruiken
in vergelijking met het Media Creation Tool van Microsoft, om daarmee een Windows 10 ISO te downloaden.
Dat is gewoon veel meer werk, gaat bovendien een stuk langzamer en kost alleen daarom meer tijd.

Dat is gewoon veel meer werk, gaat bovendien een stuk langzamer en kost alleen daarom meer tijd.
Niet echt. Met Rufus moet je ook de nodige klikjes doen, in die tijd heb je bji MCT ook al de juiste keuze gemaakt.
Zeker al je een installatiemedium met de MCT maakt, dan is dat sneller. Want met de Heidoc downloader moet je eerst de iso downloaden en hem daarna nog eens met Rufus inladen en op een stick zetten.
MCT doet dat automatisch, dus daar win je dan weer wat klikken mee en je hebt altijd de laatste nieuwe versie zonder zelf te hoeven zoeken of klikken.

Maar als je andere versies of eerdere versies wilt downloaden is Heidoc weer veel gemakkelijker.

Ik heb gisteren een USB-stick aangemaakt via MCT met zowel de 32-bit - als ook 64-bit versie van Windows 10 20H2.
Ik moet nu ook inderdaad zeggen dat het niks uit maakt, alleen de Windows ISO downloader laat geen rommel achter zoals het hulpprogramma van NS dat wel doet.

Welke rommel laat het hulpprogramma van MS dan achter? Ik heb geen rommel gezien.
Wel gisteren ook een stick gemaakt met de 32 en 64 bit versie.

Ja daar had ik geen antwoord op de vraag gekregen, dus dat wacht ik daar nog even af.
Leuke wetenswaardigheid:
Officiële iso van MCT is 4,6 GB groot
De iso van Heidoc is 5,8 GB groot.

Daar hebben we het nog eens in een ander topic over gehad, heb ik toen uitgezocht waarom die groter was. Vermoedelijk updates, weet 't niet meer zeker. Maar is wel leuk om te weten.

Ik denk inderdaad dat die via het tool van Heidock inderdaad van updates worden voorzien.
Want mijn Windows had eerder maar een paar updates nodig!

De Heidoc Windows ISO Downloader (actuele versie) geeft nu ook de Windows 10 21H1 versie aan.

Maar de downloadlink geeft nog als foutmelding "Bad request".

Terug
Bovenaan Onderaan