Win10 op 1 partitie

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 januari 2017
Waarderingsscore
472
Punten
83
Leeftijd
66
OS
Windows 11
Na aanschaf van een nieuwe pc heb ik de "oude" geherinstalleerd.
Werkwijze: opstarten vanop usb-stick met windows 7 versie 1703 build 15063.0 (minder belangrijk) ... "enkel windows installeren" ... dan de locatie: alles wat met de SSD te maken heeft verwijderd (ook systeem-, herstelpartitie, enz) ... beschikbare ruimte "formateren" en "volgende". Windows 10 instelleert zich in no time, herstart, updates, enz ... alles loopt prima.
Nadien herinstalleer ik mijn Acronis Disk Director en zie dat mijn SSD (standaardopstart) maar 1 partitie heeft dus geen systeem-, herstel- of andere partitie (zie afbeelding).
Mijn vraag: is dit vreemd (alles werkt perfect) naar de toekomst toe, hebben we al die andere partities bij een cleane installatie van windows 10 wel nodig. Blijkbaar niet. Ben ook eens in het bios gaan kijken en daar staan bij boot enkele de schijven en geen windows manager meer. Iemand hier al ervaring mee?

Oeps, de foto vergeten:
599d1480cee60-winpart.jpg

Ik zie wat jij bedoelt.

Mijn ervaring met mijn Dell M6600:
aanwezig Crucial M-sata SSD 512 GB en twee snelle Seagate HD's 2 TB met flash ondersteuning en de niet verwijderbare 500GB HD.

Windows 7 kon niet geïnstalleerd worden op de SSD - om redenen onbekend wordt die SSD als één partitie aangemaakt.
Dus vergelijkbaar met jouw situatie.

Ik heb vervolgens één van de lege Seagates aangewezen en heb daar ook de setup op losgelaten.
Daar werd dus wel de honderd mb opstart-en herstelpartitie op aan gemaakt.
Die heb ik dan geformatteerd en de c-partitie op die HD verwijdert.
Ik heb toen op de partitie van de M-sata SSD geklikt en de installatie gestart.

Windows 7 draait dus op de SSD en de opstart-herstelpartie staat op de HD.

Wat ik vreemd vind, is dat bij jou Windows 10 zich wel volledig heeft geïnstalleerd met in ieder geval de opstartbestanden ook op C.

Nog een beetje aan het testen geslagen en bij een clean install vanop usb-stick krijg ik de keuze (als ik de boot-opties aanduid) tussen de "gewone" stick of de "uefi" stick. Kies ik voor de uefi ... bij locatie "c" verwijderen ... en dan de ssd kiezen voor install ... ja, hoor, hier komen de extra partities. Als ik dan herstart en weer naar boot-opties ga krijg ik de windows manager ipv rechtstreeks de usb-schijf.
Voor mij is het misterie dus opgelost: uefi-bios gebruiken = extra systeem- en herstelpartitie, legacy-bios = keuze om alles op 1 partitie te vlammen.
Enkel blijft de vraag: wat is dan het verschil tussen uefi en legacy bij mijn windows-gebruik? Ik merk er alvast niks van.

Bij Uefi maakt de setup dan in totaal 3 partities aan, waarvan de eerste weer de standaard opstart en herstelpartitie is, de tweede de speciale Uefi-partitie en dan de systeempartitie.

Ik zit momenteel in Duitsland - maar wat ik zelf ook nog niet geprobeerd heb in die Dell is de installatie met Uefi-bios ingesteld.
Dat ga ik dus zelf ook nog weer proberen.

Via Uefi kan je voor Windows 8 en Windows 10 Safeboot instellen.
Dat heeft voor Windows 8 zonder meer zin, in Windows 10 minder, om dat de ontwikkelaars van Win 10 een achterdeur hebben ingebouwd in de Safeboot van Windows 10.

Terug
Bovenaan Onderaan