Discussie Win XP en Sata

grotesmurf

Junior lid
Lid geworden
17 jan 2020
Reaction score
22
Punten
8
Leeftijd
59
Schijf opgedeeld in 4 stations,gegevens overgezet naar de nieuwe schijf en de maxtor verwijderd.(en gesloopt )
Dat probleem is opgelost

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
2.069
Punten
113
Leeftijd
66
Grotesmurf is zoals gewoonlijk en zo als we hem kennen, weer erg druk in de weer geweest.

grotesmurf

Junior lid
Lid geworden
17 jan 2020
Reaction score
22
Punten
8
Leeftijd
59
Tja ik begin pas....ik ben de videokaart tegen gekomen die in deze pc zat,omdat ik toen niet wist welke het was heb ik hem eruitgehaald
en verder gegaan met de videochip op het MB. ( intel (R) Q33 Express Chipset Famely 256mb )
Nu wil ik die Graka wel instaleren ( HP-nVidia-GeForce-G210-512Mb-PCIE-x16-DVI-HDMI-VGA ) maar moet ik dan ergens de interne videokaart
uitzetten ?
In de Bios kom ik er niets over tegen.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
2.069
Punten
113
Leeftijd
66
Dat is wel een heel oude computer!
De omschreven nVidia videokaart is een onboard exemplaar, die kan je er niet uithalen.

Als je er een video kaart hebt uitgehaald, was het conform mijn gedachten een ander type dan vermeld.

Post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
Speccy van Piriform

Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
  • Bevestig dat eerste dus.
  • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
2.069
Punten
113
Leeftijd
66
Jaartje ouder dan mijn Dell Precision.

Het voordeel van Windows 10 is - mits de verwijderde videokaart wordt teruggezet, dat drivers automatisch worden geïnstalleerd.

grotesmurf

Junior lid
Lid geworden
17 jan 2020
Reaction score
22
Punten
8
Leeftijd
59
De drivers van die graka heb ik vanavond gevonden.zowel voor xp als w7 en als het niet wil werken dan laat ik het zoals het is.
Afgelopen December ben ik pas aan deze pc begonnen,hij heeft 2.5 jaar in de kast gestaan door omstandigheden.
Hij doet het verder prima

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
2.069
Punten
113
Leeftijd
66
Vertaald via DeepL:

HP Compaq dc5800 Desktop PC-serie - BIOS-instellingen om PCI-videokaartweergave in te schakelen

Probleem:
Wanneer u probeert een PCI-videokaart te gebruiken op een HP Compaq dc5800 Desktop PC, kan het zijn dat de
klant klaagt, dat de videokaart niet wordt herkend, of dat er geen optie is om de primaire weergave op te geven.

Oplossing:
in het systeem BIOS van HP Compaq dc5800 Desktop PC onder Advanced Menu moet de optie Integrated Video
worden ingeschakeld. Deze optie is alleen beschikbaar als er een PCI-videokaart in het apparaat is geïnstalleerd.
Nadat de optie Geïntegreerde video is ingeschakeld en de wijzigingen zijn opgeslagen, verschijnt er een nieuw
menu-item onder het menu Geavanceerd waarmee de primaire weergave kan worden geselecteerd.

grotesmurf

Junior lid
Lid geworden
17 jan 2020
Reaction score
22
Punten
8
Leeftijd
59
Wat moeten we zonder jou Abraham ;) ik ga dit later eens proberen...heeft geen haast.

Rest mij nog 1 ding nl die oude sata schijf met Win XP vervangen.
Ook hier heb ik een nieuwe sata schijf voor gekocht,de zelfde als ik gisteren voor de bestanden heb vernieuwd.
Moet ik nu eerst op deze schijf XP installeren en is de multieboot met 7 daarna nog aan te passen ?

Wat me opvalt is dat na de install van win7 er in " C van Win XP " het volgende was veranderd nl: Er was een map "Boot" bijgekomen
en er waren wat bestanden bijgekomen "(onder C )" waardoor ook de BOOT.INI van XP was aangepast door Win7
Ook hier graag advies over hoe nu verder.

Het makkelijkste is natuurlijk eerst XP te instaleren (met andere schijven losgekoppels ) en daarna de SSD van win7 weer
aan te sluiten en dan meteen Win7 overnieuw schoon te instaleren op de SSD.

Maar als het simpeler kan hoor ik het graag

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
2.069
Punten
113
Leeftijd
66
Je kan XP wel opnieuw installeren, maar dan zal Windows 7 niet meer opstarten!

En wat wil jij nog met XP dat al sinds 2014 niet meer ondersteund wordt en daarnaast Windows 7, waarvan de ondersteuning net is afgelopen?

Waarvoor precies gebruik jij deze computer?

grotesmurf

Junior lid
Lid geworden
17 jan 2020
Reaction score
22
Punten
8
Leeftijd
59
Ik gebruik XP voor een paar hele oude programma's van 16 bit en voor 1 dos programma wat van mijn oude bedrijf was verder
doe ik niets met xp,maar ik vind het makkelijk beide ( xp en 7 ) op 1 pc
Win7 64b kan met die ouwe meuk niet overweg.( stamt nog uit win 3.1 )

Ik wil wat ik nu heb maar moet XP wel op een nieuwe schijf staan,die oude heeft problemen die ik tijdelijk heb opgelost
maar ik wil van die oude schijf af en heb er een nieuwe voor liggen.

Ik zie dat ik iets verkeer heb gedaan hier met typen.......

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
2.069
Punten
113
Leeftijd
66
Wat XP betreft is dat dan duidelijk.

Wat doe je dan met Windows 7?

grotesmurf

Junior lid
Lid geworden
17 jan 2020
Reaction score
22
Punten
8
Leeftijd
59
Met Win 7 de gebruikelijke dingen,internet,muziek,enz en win7 vind ik lekker werken.

De bank doe ik met de laptop met win10

Anjo

Vaak hier
Lid geworden
22 apr 2017
Reaction score
104
Punten
43
Leeftijd
65
Al eens naar de classic shell voor 10 gekeken?
Of naar Zorin met de win7 looks?

Blijf je in elk geval bij met je beveiliging.....

Abraham54

Admin
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reaction score
2.069
Punten
113
Leeftijd
66
Of Windows 12 Lite?

grotesmurf

Junior lid
Lid geworden
17 jan 2020
Reaction score
22
Punten
8
Leeftijd
59
Nee ik wil houden wat ik heb ( daar heb ik echt een hele goede reden voor,geloof me ) en doe het als volgt
Trek alle schijven er uit en zet alleen de nieuwe schijf er weer in,start de setup van XP en alle updates en hardware erin.
Dan plaats ik de SSD er weer bij en start meteen de setup van w7 en dan heb ik ook het bootmenu weer terug.
Het is ff werk.....maar het zij zo
Bedankt tot zo ver.:coffee:

grotesmurf

Junior lid
Lid geworden
17 jan 2020
Reaction score
22
Punten
8
Leeftijd
59
Ik heb ooit gehoord dat het kon gebeuren maar zelf nooit mee gemaakt
Schone XP install op nieuwe schijf.....blijkt Windows niet op "C" te staan maar op "H" :cry: en dat kan je niet veranderen in schijfbeheer
Uit voorzorg haal ik altijd alle schijven los met een instalatie ook nu,maar windows heeft zich NA de interne kaartlezers gezet.
Oke ook die losgetrokken en met XP is het nu gelukt,nu win 7 nog

grotesmurf

Junior lid
Lid geworden
17 jan 2020
Reaction score
22
Punten
8
Leeftijd
59
Goed na een 2e install van XP ging het goed.....maar hij wilde niet activeren,geen verbinding met de updateserver.
na een goed uur was dat ineens gelukt.....toen eindelijk na een paar uur Win.update ging lopen was het appeltje eitje.:cool:

Bij Win 7 begon de installatie prima maar wil het met de updates niet lukken,mislukken steeds.......zal ook wel goedkomen

Bovenaan Onderaan