WIN 10 BEELD

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
105
Punten
43
Leeftijd
66
In Win7 had ik al vaak het probleem maar dat wordt toch voortgezet in Win10:
In een map staan 10 bestanden wen die staan er allemaal als pictogrammen. Dat wil niet . Ik wil ze als LIJST zien. In BEELD verander ik dat dus. Maar bij opnieuw die map openen komen de pictogrammen weer gewoon terug. Die gewijzigde beeldinstelling wordt dus niet ergens vastgelegd...!
Of heeft dat niet met het OS te maken?

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Ik heb dit probleem ook met W7 gehad. Maar alleen in mapjes die op mijn bureaublad stonden. Tot nu toe heb ik met W10 nog geen last gehad.

Kijk eens even naar deze instelling:
Open weer een map, ga dan naar Beeld -> Opties (opties staat helemaal rechts) en klik "map- en zoekopties wijzigen".
Neem dan het tabblad weergave.
Scroll dan iets naar beneden en controleer of "Mapvensters in afzonderlijk proces openen" aangevinkt staat.

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
105
Punten
43
Leeftijd
66
Hoi BlackTiger, Nee staat niet aangevinkt, maar ik begrijp dat dat wel de bedoeling is. SUPER! Je moet er maar opkomen...
Thanks! (y)

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
105
Punten
43
Leeftijd
66
Hoi Black Tiger, Het verhaal is nog niet af... Hoe vaak moet je instructie herhalen...? Het vinkje staat er nog steeds, maar het pictogrambeeld idem. Hardnekkig probleem dus...

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Oh wacht ik ben wat vergeten. Zet het nog eens terug uit en druk dan op OK.
Dan zet je het vinkje weer aan en dan klik je bovenaan op "Op alle mappen toepassen" en dan OK.
En daarna eigenlijk pas de pictogrammen in lijst veranderen of wat je dan ook wilt.

Ik was die stap even vergeten omdat ik die altijd automatisch doe. ;)

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
105
Punten
43
Leeftijd
66
Aha, ja dat lijkt er meer op. Ik blijf het even volgen...!

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
105
Punten
43
Leeftijd
66
Ik pak een andere map en ....weer pictogrammen, geen lijst (die dus op alle mappen toegepast zou zijn...) Nog andere suggesties?

erikdenhouter

Vaak hier
Lid geworden
9 aug 2019
Reaction score
151
Punten
43
Leeftijd
62
Volg deze mindcrack van Microsoft maar eens, misschien dat je er zo uit komt. Je moet, wil je echt van het probleem af zijn, dit op elke bovenste map van een structuur doen (b.v. in de root van een schijf), maar het kan ook halverwege een boomstructuur. Het is wel sterk aan te raden om bovenaan te beginnen :

Er zijn 5 maptypen:

Diversen
Documenten
Afbeeldingen
Muziek
Video's.

Die 5 namen zelf hebben geen invloed, de typen hebben allen dezelfde mogelijkheden. Het is maar een naam.
Rechtsklik op een map, kies 'Eigenschappen', en stel het gewenste type in onder de tab 'Aanpassen'.
Wil je ook de submappen dat type toewijzen, dan het vinkje daar zetten bij 'Ook op onderliggende mappen toepassen'.

Stel je wijst 'Diverse bestanden' toe. Nu kan je je Verkenner helemaal naar je zin gaan instellen terwijl je in die map bent.
Daarna ga je naar die mapopties zoals BlackTiger uitlegde, 'Beeld - Opties - Map en zoekopties wijzigen'.
Daar klik je onder de tab 'Weergave' op 'Op mappen toepassen'. Lees de tekst er naast ook, dan begrijp je beter dat daar hoort te staan: "Op alle mappen van dit type toepassen'.
En daar ligt de kern, als je daar klikt krijgt elke map van dat type, in dit voorbeeld 'Diverse Bestanden', dezelfde instellingen.

En zo kan je dus 5 verschillende maptypen op je schijf instellen, met elk type zijn eigen uiterlijk. Dat is handig voor mappen met b.v. video's, omdat de details en kolommen daar echt anders kunnen zijn dan b.v. gewone documenten.
Ik heb het liefst mij hele schijf hetzelfde, en dat is dan als 'Diverse bestanden' benoemd, maar het is dus mogelijk om onderscheid te maken.

Met MS mindcrack bedoel ik die slechte tekst op die knop 'Op mappen toepassen', en het feit dat deze instellingen in aparte vensters worden gemaakt, en dat je in dat venster 'Mapopties' niet kan zien met welk type je eigenlijk bezig bent.

Wordt ff veel klikken 🐭

Laatst bewerkt:

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
105
Punten
43
Leeftijd
66
Hallo Erik, lang verhaal inderdaad en veel klikken. Ik ga het proberen!

erikdenhouter

Vaak hier
Lid geworden
9 aug 2019
Reaction score
151
Punten
43
Leeftijd
62
Misschien ergens niet duidelijk genoeg geweest:
* om het type map in te stellen moet je boven de map staan en selecteren en de Eigenschappen openen.
* om de map naar je zin te maken en alle mappen van dat type via mapopties net zo in te stellen moet je in de map staan.

Success !

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Aha, ja dat lijkt er meer op. Ik blijf het even volgen...!
Als je op die optie "op alle mappen toepassen" klikt. Zul je wel de mappen eenmalig nog eens opnieuw correct moeten instellen. Dat leek mij logisch maar misschien had jij dat nog niet gedaan, weet ik dus niet.

Als dat niet werkt heb je een soortgelijke probleem als ik in Windows 7 had en kun je eens de opties van Erik gaan proberen.
Mijns inziens had Microsoft dit veel eenvoudiger kunnen maken zodat ieder zijn eigen keuze kon maken voor elke map. Maar misschien zou dat dan weer teveel geheugen gaan kosten.
In Win7 was e.e.a. weer aan een maximum gebonden wat Windows kon onthouden. Was dacht ik wel weer aan te passen via een register wijziging maar dat werkte ook niet lekker.
Succes1

erikdenhouter

Vaak hier
Lid geworden
9 aug 2019
Reaction score
151
Punten
43
Leeftijd
62
Waar ik zojuist nog achter kwam:
. . . Je moet, wil je echt van het probleem af zijn, dit op elke bovenste map van een structuur doen (b.v. in de root van een schijf) . . .
Dat geldt alleen voor de C: partitie (System). En dat komt omdat bij de eigenschappen van de partitie de tab 'Aanpassen' ontbreekt, waardoor je het type niet in één keer kan instellen. En dat komt weer omdat (om een vage reden) die tab 'Aanpassen' ook ontbreekt voor (alleen) de map 'Program files (x86)', Alleen hierom mag je niet in één keer de hele schijf instellen, maar moet je dat op de systeemschijf rootmap voor rootmap doen.

Een tweede partititie of schijf heeft onder zijn Eigenschappen wel een tab 'Aanpassen', dus daar is het een kwestie van een paar klikken, en de hele schijf staat hetzelfde.

theplayer

Film Expert
Team lid
Lid geworden
24 feb 2019
Reaction score
105
Punten
43
Leeftijd
66
Ja, dat "Aanpassen" wordt verschillend gebruikt. Als je bijv. een pictogram wilt wijzigen dan is die tab alleen bij een map aanwezig. Jij hebt dus nog meerr ontdekt. Het wordt inderdaad een hoop geklik....

erikdenhouter

Vaak hier
Lid geworden
9 aug 2019
Reaction score
151
Punten
43
Leeftijd
62
Ik heb het net bij mijn eigen systeem gedaan, met twee twee partities, en binnen een minuut of 8 was het klaar. Maar dan dus wel alle mappen dezelfde instelling gegeven.

erikdenhouter

Vaak hier
Lid geworden
9 aug 2019
Reaction score
151
Punten
43
Leeftijd
62
Nog een wat kortere stap voor stap uitleg, hoe je elke map op je C: partitie op dezelfde instelling krijgt:

Doe het volgende voor elke rootmap van C:

Zorg dat zo'n map in de lijst in het linker Verkennervenster zichtbaar en geselecteerd is, en dus geopend zichtbaar in het rechter Verkennervenster.
Zet hem naar je zin, ook de alfabetische volgorde, kolombreedte etc..

* rechtsklik nu op de map in het linkervenster, en kies 'Eigenschappen - tab Aanpassen'.
* zet het soort map (type) op 'Diverse bestanden' (of welke naam van de 5 die jij gaat gebruiken voor jouw sjabloon)
* zet dat vinkje er onder voor toepassing op de submappen !
* OK jezelf uit dat Eigenschappenvenster.
* kies voor menu 'Beeld - Opties - Map en zoekopties - Weergave'.
* klik 'Op mappen toepassen'.
* OK jezelf uit het Mapoptievenster.

Eén map gedaan.

Dezelfde uitleg geldt voor andere partities, maar dan dus eenmalig te doen op de partitie zelf. Is zo gebeurd.

Mocht je later nog een kleine verandering in het beeld aanbrengen, dan kan je dat daarna vrij simpel voor alle mappen doorvoeren:
* 'Beeld - Opties - Map en zoekopties - Weergave'.
* klik 'Op mappen toepassen'.

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Is dat niet min of meer hetzelfde als ik ook al aangegeven had?
Alleen zou het normaliter met hoe ik het schreef per map apart aan te passen moeten zijn of je lijst of iconen of whatever wilt en worden niet alle mappen gelijk hetzelfde.
Maar dat scheen niet et werken bij TS?

erikdenhouter

Vaak hier
Lid geworden
9 aug 2019
Reaction score
151
Punten
43
Leeftijd
62
Is dat niet min of meer hetzelfde als ik ook al aangegeven had?
Je vergat elke map eerst een type toe te wijzen voordat je hem instelt. Omdat er al een aantal mappen zijn die Microsoft standaard een ander type toewees, zou je blijven klikken, omdat je soms in het ene type staat, en soms in het andere. Zodra je dan op 'Op mappen toepassen' klikt, flip je weer elke map van dat type, zonder dat je weet welke dat allemaal zijn, want in dat venster wordt niet verteld in welk van de 5 typen map je staat.
Ga je op die manier stug door, dan klopt alles na een half jaar wel, want dan heb je elk maptype uiteindelijk wel een keer naar je zin gezet, en een keer op die knop 'Op mappen toepassen' geklikt. Maar je houdt er wel de indruk aan over dat er een bug in zit, omdat het in eerste instantie niet doet wat jij denkt dat het moet doen. En dat is volgens mij de situatie waarin dit topic startte. En bijkomend, jouw 'standaard' instelling heeft dan 5 kleine verschillen, want ze zijn opgeslagen onder 5 maptypen, 5 sjablonen.

Bij de systeempartitie moet je dus map voor map in de root doen (behalve 'Program Files (x86)' op de 64bit, vraag mij niet waarom), en dan loop je tegen de noodzaak aan het maptype eerst vast te zetten voor elke andere rootmap, voordat je de instelling naar je zin maakt. Het mag niet in één keer de hele partitie, alleen omdat 'Program Files (x86)' een uitzondering is, daar ontbreekt de tab 'Aanpassen'. De mindcrack.
(Onder 32bit Windows trouwens is het de map 'Program Files' die je niet kan instellen, ook de enige uitzondering)

Laatst bewerkt:

Black Tiger

Enthousiast
Lid geworden
6 aug 2018
Reaction score
315
Punten
83
Website
www.satellitefun.org
Je vergat elke map eerst een type toe te wijzen voordat je hem instelt.
Dat vergat ik niet, maar heb ik inderdaad niet vermeld omdat ik dat op mijn pc nooit heb hoeven doen. Ik schreef ook "min of meer hetzelfde".
Het verschil is dan wel dat ik in de mapjes op het bureaublad kleine pictogrammen gebruik en geen lijst, dat zal het verschil wel uitmaken denkelijk.

Voor de rest heb ik alle mappen standaard als lijst, ook in "program files", niets aan veranderd, was altijd al zo als ik me niet vergis. Gelukkig. :)
De bekende mappen (documenten, afbeeldingen, muziek, movies) heb ik niets aan verandert behalve misschien de volgorde, maar niet het soort map.

Leuke bak werk als je zo'n indeling wilt hebben dat je dat wel allemaal moet gaan doen op de manier zoals jij omschrijft.
Maar in elk geval wel een duidelijke uitleg!(y)

Bovenaan Onderaan