wifi

K

Kate

Guest
Ik heb me via Seniorenweb opgegeven voor een onderzoek van de Universiteit. Er komt dus iemand bij me thuis, die me zojuist mededeelde dat hij dan wifi nodig heeft. Hij verzocht me om nu vast te gaan zoeken naar de wifi-code. Kan ik hem die zo maar geven en laten gebruiken? Ik ben daar een pietlut in!

Een klein ander ding wat je nog kan doen is hem vragen waar jij bij bent de verbinding te verbreken. Als het goed is heeft hij dan weer een wachtwoord nodig om opnieuw verbinding te maken.

Een klein ander ding wat je nog kan doen is hem vragen waar jij bij bent de verbinding te verbreken. Als het goed is heeft hij dan weer een wachtwoord nodig om opnieuw verbinding te maken.
Dat lijkt me een subliem plan, want ik heb anders geen idee hoe ik een nieuw WLAN-wachtwoord moet maken.

Weet je zeker dat dat klopt, Rubensky? Ik dacht dat ingegeven wifi wachtwoorden automatisch onthouden werden. Wanneer je weer in de buurt komt bij een wifi netwerk waarmee je eerder verbonden bent geweest, dan zal er weer automatisch verbinding worden gemaakt met dat netwerk. Dat is althans vaak de standaard instelling.
Als je dat niet wilt, dan moet je dat netwerk selecteren en daarna klikken (of tikken) op ‘Dit netwerk vergeten’.

Ik heb al eens gesnuffeld, maar ik zou echt ik zou niet weten waar ik moet klikken. En, als ik het heb en ik tik er op, vergeet ik dat netwerk dan niet? Of moet de ander er op klikken.

Ja, dat kan ook, Rubensky.

Ik heb al eens gesnuffeld, maar ik zou echt ik zou niet weten waar ik moet klikken. En, als ik het heb en ik tik er op, vergeet ik dat netwerk dan niet? Of moet de ander er op klikken.
Jij moet dat niet doen, Kate. Die andere persoon (die onderzoeker) moet dat doen op zijn apparaat. Of hij moet wanneer hij jouw wifi wachtwoord op zijn tablet of laptop intikt, direct het vinkje weghalen voor 'Automatisch verbinden'. Standaard staat er namelijk een vinkje voor 'Automatisch verbinden'. Dat was een prima aanvulling van Rubensky.

Zo is dat, Kate! Houd de mattenklopper maar bij de hand, als hij komt. En een mep met je bezemsteel zal ook voldoende zijn. Wel opletten dat het katje dan niet aan de steel hangt.

Als er iemand bij je thuis komt waarom heeft hij dan wifi nodig? of dient hij met je laptop op een andere plaats te gaan?
een wachtwoord voor draadloos kan je op alle versies of pc,s veranderen?
Je WiFi wachtwoord wijzigen
je wachtwoord verander je in je modem@kate

of is dit op afstand dan heb je teamvieuwer nodig?

@toska Binnenkort komt er iemand bij Kate op bezoek voor een onderzoek van een universiteit. Vroeger noteerde die onderzoeker de antwoorden dan op een vel papier. Dat gebeurt tegenwoordig niet zo vaak meer. Bijna alles gaat digitaal. Ik kan me zo voorstellen dat de onderzoeker bij Kate komt en dan met zijn eigen laptop of tablet op internet wil om verbinding te maken met de website van de universiteit waar dat onderzoek op staat. Als dat gelukt is, dan kan hij in dat digitale formulier op zijn laptop de antwoorden van Kate gaan intypen of aanvinken (wanneer het meerkeuzevragen zijn).
Daarvoor heeft de onderzoeker waarschijnlijk die internetverbinding via wifi nodig en dus het wifi wachtwoord van Kate.

Zulk soort onderzoeken waarbij de onderzoeker bij de ondervraagden thuiskomt, zie je niet vaak. Meestal wordt via een e-mail aan mensen gevraagd om een website zelf te bezoeken en daar de antwoorden in te vullen.

@Kate Wat zou het risico zijn wanneer jij en die onderzoeker er niet aan denken om jouw wifi wachtwoord te laten vergeten? Dan zou die persoon van de universiteit die bij jou op bezoek komt, ook later van jouw draadloze verbinding gebruik kunnen maken. Maar... dan moet hij wel dicht in de buurt zijn van jouw router. Het bereik van een wifisignaal is meestal niet groter dan 20 meter binnen de bebouwde kom, doordat er al gauw veel muren tussen zitten. Hij moet dan bijvoorbeeld vlak voor jouw huis gaan staan met zijn auto. Kan hij dan bij de bestanden die op jouw laptop staan? Nee! Hij kan enkel via jouw wifi op internet gaan en mails gaan binnenhalen of verzenden of websites bezoeken enz.
Dat risico valt volgens mij wel mee. Hoe groot is die kans? Natuurlijk heb je dat liever niet. Jij betaalt voor jouw internetverbinding en dan hoeven anderen er niet gratis gebruik van te maken zonder dat jij dat weet. Daarom na afloop van het onderzoek aan de onderzoeker vragen of hij op zijn laptop jouw wifi wil laten vergeten. Kijk hem dan gerust even op zijn vingers, want het gaat om het wachtwoord van jouw wifi.

Dank je wel! Vooral dat Nee, dat hij niet bij mijn bestanden kan, vind ik erg fijn. Ik ga er van uit dat dit onderzoek dat via Seniorenweb is aangeprezen, een fatsoenlijk onderzoek is. En (lach niet!) ik heb gevraagd of mijn man wel thuis wil zijn! Tja, tegenwoordig kijk je nergens meer van op, nietwaar.

Maar nog 1 ding. Moet ik nu op zijn vingers kijken als hij mijn wachtwoord in tikt en dan meteen zeggen dat hij de automatische verbinding moet wegdoen, of moet ik dat na afloop vragen? Ik doe dit soort dingen nooit.

De enige onderzoeken waar ik aan deel nam, die willen jullie eigenlijk niet weten! Eerst ben ik uitgenodigd in het centrum van Utrecht om in een zaaltje in een restaurant te gaan zitten en verschillende bordjes soep te proeven. Ik ben gek op soep, dus.. Ik moest de echte soep onderscheiden van de Unox. Ach, dat was een makkie.
Maar het volgende onderzoek, dat was een schande en ik vind het nog steeds erg. Toen was ik uitgenodigd om naar een gebouw in Utrecht te komen en daar deed ik mee aan een test over.........doperwtjes! Ik wist het al een week, maar in die week werd ik heel erg verkouden en ik rook en proefde niets! Maar....... het was een betaald onderzoek en ik kon het best gebruiken, dus ik ging! En daar oordeelde ik over die groene dingen gewoon op de kleur en niet op de smaak, maar dat wist niemand. O, o, wat heb ik gelachen later, maar nu niet meer.

Ik hoop dat ik mijn titel hier nu niet hoef in te leveren wegens erwten-fraude!

Moet ik nu op zijn vingers kijken als hij mijn wachtwoord in tikt en dan meteen zeggen dat hij de automatische verbinding moet wegdoen, of moet ik dat na afloop vragen?
Wanneer die man binnen is zeg je meteen dat je het eng vindt om hem je wifi wachtwoord te geven en dan vraag je hem of hij bij het inloggen op jouw wifi het vinkje weg wil halen voor 'Automatisch verbinden'. En ja, kijk dan gewoon op zijn vingers. Je hebt dan uitgelegd waarom je dat wilt en dan zou het wel heel gek zijn wanneer hij niet aan jouw verzoek wil voldoen.

Hij wil namelijk iets van jou (dat jij meedoet aan dat onderzoek). En dan mag jij voorwaarden stellen.

Hoi,
Ik zou mijn wachtwoord niet afgeven hoor. Dus zelf intoetsen en het vinkje weghalen voor automatisch verbinden.

Och heden, ik denk dat de eerste confrontatie dan het gevecht met die man is om bij zijn laptop te mogen komen. Ik zou het zelf nooit goed gevonden hebben.
Je leest het dinsdag wel in de krant: man en vrouw in gevecht om laptop, vrouw slaat man met muis op zijn hoofd!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Van onze verslaggever

3 oktober 2017

Vrouw valt man aan vanwege wifi wachtwoord

Een medewerker van de universiteit is gisteren aangevallen door een 77-jarige vrouw met heksachtig voorkomen. De politie was gealarmeerd door omwonenden die zagen hoe een hevig bloedende man het pand van de vrouw in paniek verliet, achterna gezeten door een fel blazende zwarte kat.
De man verklaarde dat de vrouw zijn laptop had afgepakt en daarop iets aan het typen was. Toen hij daartegen bezwaren maakte, gaf de vrouw hem een zwiep met haar bezem en gaf zij haar kat opdracht om de man aan te vallen.
De vrouw verklaarde daarentegen dat het haar goed recht was om haar wifi wachtwoord te beschermen tegen onbekenden.
De politie doet nader onderzoek.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fantastisch! Ik durfde het zo niet te schrijven, maar jij kunt het veel beter! Ik ben er nog niet uit of ik nu toch op Facebook zal moeten gaan, want dit wordt het helemaal. Of het kan ook op You Tube! Dat lees jij dan wel weer!

En ik ben blij dat jij op dit forum bent gekomen!

Hoi Abbs, ik ben even met mijn modem+router in gesprek gegaan en deze naam kwam daar uit voort:
Ubee EVW321B

Terug
Bovenaan Onderaan