WiFi ontvangst in de slaapkamer

Hi,

Hier een overzicht van twee processors met een andere basis snelheid.

Producttype:
Mini PC
MSI Mini PC Cubi 5 10M Intel Core i3-10110U (CUBI 5 10M-415EU)

Afmetingen (B/H/D):
124 mm x 53.7 mm x 124 mm
Configuratie:

Processor:
Intel Core i3-10110U
Processorsnelheid:
2.10 GHz
Processorsnelheid met turbo:
4.10 GHz

Aantal processorkernen:
2
Aantal Threads:
4
Cache grootte:
4 MB
Processorsnelheid:
1.60 GHz
Processorsnelheid met turbo:
4.20 GHz

Aantal processorkernen:
4
Aantal Threads:
8

Zoals je ziet heeft de configuratie met de Intel-Core i3-10110U een hogere basis snelheid(2,10 GHz) dan de Intel-Core i5-10210U (1,60 GHz)
Hoe komt dit?

Ik heb nog een vraagje.
In het verleden had ik een laptop met een cpu die een basis frequentie had 1,8 GHz.

Het besturingssysteem was Vista Ultimate. Ik kon alleen WiFi ontvangst krijgen in de living, niet in de slaapkamer.

Was dit te wijten aan de netwerkkaart of wifi-kaart in de laptop die niet snel genoeg was?

Of speelde de lage snelheid van de basis frequentie hier een rol in

Mijn huidige laptop met een intel-core i3-4100M heeft een snelheid van 2,5 GHz en daarmee kan ik zonder problemen internet ontvangen in de slaapkamer.

Sindsdien heb ik een twijfel over de snelheid van een basis frequentie die onder de 2 GHz blijft.

Ik denk niet dat een quad core of six core de snelheid verhoogd, dus dat de WiFi card een rol speelt om een hogere snelheid te bereiken dan mijn WiFi kaart die in mijn laptop met Vista Ultimate stak.

Is dit juist?
grtz,
cooper
[url=https://postimg.cc/sMBKS4YH] [/URL]
[url=https://postimg.cc/G4rhTXnd] [/URL]

Hana

Junior Lid
Lid geworden
21 feb 2022
Reactiescore
35
Punten
168

Wat zijn de verschillen tussen 2.4 GHz en 5 GHz Wi-Fi?​

Concreet is de 5 GHz-band sneller dan zijn tegenhanger. Aan de andere kant is het bereik kleiner. Naar schatting is deze frequentie namelijk tweemaal zo snel als de 2.4 GHz-band. Maar wat is het voordeel van deze frequentie?

Het bereik van het 2.4 GHz-netwerk is groter en gaat gemakkelijker over de fysieke obstakels heen die zich tussen de router en het aangesloten apparaat bevinden.

processor snelheid en Wifi snelheid/bereik ? :unsure:

Black Tiger

Elite Lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reactiescore
1.521
Punten
323
processor snelheid en Wifi snelheid/bereik ? :unsure:
Vraag ik me ook af. Snelheid van wifi/lan is eerder gerelateerd aan lees/schrijfsnelheid van de harddisk.
Met CPU is het hooguit dat ie de verwerking van de packets iets sneller kan doen als het er veel zijn, maar dat zal minimaal zijn. Dus bij moderne CPU's zal daar niet echt iets in zitten.
In elk geval zal dit echt geen oorzaak zijn van de hier genoemde verschillen nee... verbaast mij dus ook wel.

@cooper Mooie vergelijking waarbij je ziet dat de i3 in een enkel geval iets sneller is dan die i5.

En hier een vergelijking waarbij je ziet dat die langzamere snelheid in GHz niet per se betekent dat het ook echt langzamer is. De i5 is echt wel sneller.

Je wifi problemen liggen vermoedelijk ergens anders aan, niet aan de cpu, die heeft niets met ontvangst te doen.

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
Reactiescore
53
Punten
188
Thanks.
Ja, je hebt gelijk.

Dan blijft er natuurlijk de WiFi kaart over die verschillend kan zijn in sterkte voor het zenden en de ontvangst.

Ik ben altijd al verwonderd geweest hoe het komt dat een processor die meer rekenkracht heeft toch een kleiner basic rate heeft.
Dus hier de intel-core i5-10210U met een basis kloksnelheid van 1.60 GHz (quad 4 cores 8 threads).

De intel-core i3-10110U met een basis kloksnelheid van 2,1 GHz (2 cores 4 threads) die minder rekenkracht heeft en toch een hogere basis kloksnelheid.

De Intel-Core i3-1115G4 is een processor met 2 kernen, en een kloksnelheid van 3.0 tot 4.1 GHz

Vooral omdat bij de goedkopere celeron cpu's de basis snelheid altijd onder de 2 GHz blijft.

En vermits de cpu celeron minder rekenkrachtig is, lijkt dit logisch en normaal.

AMD heeft wel hogere basis snelheden bij de goedkopere processoren.
Processormodel

3050U

Frequentie van processor

2,3 GHz

Maximale turbofrequentie van processor

3,2 GHz

Processorfamilie

AMD Athlon Silver

Aantal processorkernen

2
Processorfamilie
Intel® Celeron® N
Processorfabrikant
Intel®
Aantal processorkernen
2
Frequentie van processor
1.1 GHz

AMD

Processormodel

3250U

Frequentie van processor

2,6 GHz

Maximale turbofrequentie van processor

3,5 GHz

Processorfamilie

AMD Ryzen™ 3

Aantal processorkernen

2

Processor cache

4 MB

CPU

AMD Ryzen™ 3

De AMD RYZEN 3 heeft ook een hogere basis kloksnelheid .

Blijkbaar zijn er meer AMD processoren die een hogere basis kloksnelheid hebben dan de Intel processors.

Het zijn natuurlijk allemaal dual processoren.

Maar als ik een goedkope Intel celeron cpu zie staan met een basis snelheid van 1.2 GHz, en ik zie een duurdere Intel-core i5 cpu staan met een basis kloksnelheid van 1.60 GHz met zo weinig verschil in de basis kloksnelheid, dan frons ik toch mijn wenkbrauwen.

De intel-core i5-cpu is weliswaar een quad core processor met 4 kernen en 8 threads, wat hem meer rekenkrachtig maakt, dus ook duurder maar waarom dan geen 2 GHz in plaats van 1,60 GHz als basis kloksnelheid?

grtz,

cooper

Laatst bewerkt:

Enigma147

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
Reactiescore
254
Punten
223
Omdat MHz een heel slechte indicatie is van de snelheid van een processor.
Zelfs de qualificatie snelheid zegt niet veel, want de snelheid hangt ook af van de taak of taken die de processor uitvoert.
Vandaar dat je ook veel verschillende benchmarks ziet bij het vergelijken van processoren. Het aantal cores, de soort cores, het cache geheugen en het IPC (instructions per clock cycle, aantal instructies per klok tik) hebben invloed op de processor en de taak die uitgevoerd wordt.

Als je een CPU van tien jaar geleden met een hoge MHz vergelijkt met een laag gekookte moderne CPU die beiden ongeveer hetzelfde kostte bij introductie, zal je zien dat die moderne CPU rondjes rent om de oude, omdat een moderner ontwerp veel meer taken in hardware kan doen en omdat de moderne CPU meer cores heeft.

Megahertzen vergelijken kan alleen binnen dezelfde serie en model. Dus een twaalfde generatie i5 met een andere i5 van dezelfde generatie. (en zelfs dan moet je opletten dat je geen desktop CPU vergelijkt met een laptop CPU.)

Zie het als het max toerental van een motor. Je kan het toerental van een vrachtwagen toch ook niet vergelijken met die van een Formule 1 motor?

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
Reactiescore
53
Punten
188
Thanks

Ik ben een beetje verwonderd omdat je altijd MHz schrijft in plaats van GHz zoals je ziet aangeduid bij de intel-core processors online.
MHz is toch voor de snelheid van het geheugen.

Als je een intel-core i5 cpu quad ziet met een basiskloksnelheid van 1,6 GHz voor de 4 cores, en een ander intel-core i5 quad met een basis kloksnelheid van 2,4 GHz voor elke van de 4 processor kernen, hoe komt dit?

Je merkt dat de duurdere processoren quad met een intel-core i7 hogere basis frequentie kloksnelheden hebben dan de intel-core i5 quad cpu's. Dus naarmate de aankoopprijs voor een processor stijgt, naarmate de basis kloksnelheden ook stijgen.

Ik zal nooit een intel-core processor kopen waarvan de basis klok frequentie beneden de 2 GHz ligt, ook al is het een quad cpu.

Op YouTube zie ik tutorials over de MSI Barebones die verkocht worden. Als ik hier zoek online dan is er wel een MSI Mini Pc CUBI 3 10 M -413 EU Intel-Core i5-10210 te koop in de Media Markt en Coolblue, maar dat zijn reeds samengestelde mini-pc's en geen Barebones.

Er zijn nog wel Nuc's en andere mini-pc's modellen, maar geen MSI modellen. Ook niet bij Bol.com.
grtz,

cooper
[url=https://postimg.cc/WhzC9Z9F] [/URL]
[url=https://postimages.org/] [/URL]

Hana

Junior Lid
Lid geworden
21 feb 2022
Reactiescore
35
Punten
168
' Ik ben een beetje verwonderd omdat je altijd MHz schrijft in plaats van GHz ..... '

iemand met een technische vorming heeft daar geen enkel probleem mee hoor! kennis ....... parate kennis!

verhouding GHz en MHz:

Hoeveel Megahertz is 1 Gigahertz?​

1 Gigahertz [GHz] = 1 000 Megahertz [MHz] - Rekenmachine waarmee onder andere Gigahertz naar Megahertz omgerekend kan worden.

Verhouding MHz en GHz:

Hoeveel Gigahertz is 1 Megahertz?​

1 Megahertz [MHz] = 0,001 Gigahertz [GHz] - Rekenmachine waarmee onder andere Megahertz naar Gigahertz omgerekend kan worden.

wat is het probleem nu? 't éne is een veelvoud van het andere ....

om het in ' lekentaal ' om te zetten: welke afstand is groter : 1 Km of 1000 meter ????

Laatst bewerkt:

Enigma147

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
Reactiescore
254
Punten
223
Mhz, ghz? wat maakt het uit, als het alleen maar om een indicatie gaat? En vergeet niet dat ik al wat jaren in dit wereldje meedraai. Mijn eerste computer had een processor op 8 MHz (Ja, geen typo, Atari ST, Motorola 8600 CPU) .

En waarom richt je je alleen op MSI? het is geen slecht spul, maar andere fabrikanten maken ook prima spullen.

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
Reactiescore
53
Punten
188
Thanks,
Ja je hebt gelijk. 1 GHz = 1000 MHz.
1 Megahertz [MHz] = 1 000 Kilohertz [kHz] en zo verder
Maar omdat er steeds in alle brochures en op het internet op de shopwebsites van computers bij de processors de snelheid wordt vermeld in GHz was ik wat misleid.

grtz,
cooper

cooper

Bekend Gezicht
Lid geworden
26 sep 2020
Reactiescore
53
Punten
188
Mhz, ghz? wat maakt het uit, als het alleen maar om een indicatie gaat? En vergeet niet dat ik al wat jaren in dit wereldje meedraai. Mijn eerste computer had een processor op 8 MHz (Ja, geen typo, Atari ST, Motorola 8600 CPU) .

En waarom richt je je alleen op MSI? het is geen slecht spul, maar andere fabrikanten maken ook prima spullen.
Ja ik herinner me ook nog de reclameboekjes waarin ik zat te kijken naar de Atari computers van Motorola. Ik denk dat dit zo begonnen is in de jaren 80 als ik me niet vergis.

Ik had toen in 1985 de Yamaha CX5M met processor Zillog Z80 gekocht.
De machine had een 8-bits Zilog
De machine had een 8-bits Zilog Z80-processor met een kloksnelheid van 3,5 MHz

De reden dat ik kies voor MSI omdat al mijn laptops en ook het moederbord van mijn computer van het merk MSI komen.

Waarom? Ik vind het na een aantal jaren goede laptops zonder storingen.

Maar vooral wanneer je onderhoud moet doen van een laptop, dan is het gebruiksgemak om een msi laptop te openen en de processor van koelpasta te voorzien en het stof van de fan te verwijderen, vele malen gemakkelijker dan bij laptops van een ander merk zoals Acer en Asus.

Ik heb dit ervaren als ik de Acer laptop heb geopend van mijn dochter. Bij een MSI laptop hoef je alleen de onderzijde open te maken en je bent onmiddellijk bij de ventilator en de cpu.

Bij de Acer laptop moet je eerst het toetsenbord verwijderen,(prutswerk met een scherp voorwerp de randen telkens los maken), en daarna na eerst in de smalle tussenruimte de kabeltjes los te maken, eerst nog een tussenchassis verwijderen met allemaal kabeltjes voordat je aan de processor en de fan kunt.
Ook moet het WiFi kaartje worden losgemaakt.

Ik vind het alleen spijtig dat je geen msi barberones kunt kopen in Vlaanderen. Er worden alleen reeds samengestelde msi mini-pc 's verkocht in de Media Markt en Coolblue.

Terwijl op YouTube deze msi barberones in geuren en kleuren veelvuldig worden getoond in tutorials of video's.

De NUC's barberones die ik zie staan op het internet kosten reeds 400 euro's en moeten dan nog voorzien worden van geheugen, ssd zowel 2,5 en ssd m2 nvme pcie, er staat niets vermeld bij van WiFi 6 ax, de nodige voedingskabel voor de ssd en data kabel .
Dan ben je al ver over het prijskaartje van een msi mini-pc van 525 euro's op de Media Markt.

Wat me wel is opgevallen bij Media Markt als je een paar keren op hun website hebt gekeken naar deze msi mini -pc, dat de prijs van €525 naar €595 is vermeerderd.

Ook heb ik gelezen dat zulke praktijden gebeuren bij Vanden Borre waar de prijzen van de ene dag op de andere plots 70 euro verhoogd zijn. Dat vindt ik wansmakelijk.

Grtz,

cooper

Bovenaan Onderaan