Wifi bereik in slaapkamer

Wifi bereik in slaapkamer

PCS Lid
Hello,

Ik heb een vraagje.
ACER ASPIRE 3 A315-59-372R
Intel Core i3-1215U
Kloksnelheid processor
1.2 GHz (4.4 GHz Turbo)
Processor kernen
Hexa Core (6)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De i3-1115G4 is een processor met 2 kernen, en een kloksnelheid van 3.0 tot 4.1 GHz.
Ik denk altijd dat de laptop minstens een basiskloksnelheid van 2 Ghz moet hebben om vanuit de slaapkamer wifi bereik te krijgen.

Dus volgens mij kan de i3-1215u geen wifi verbinding krijgen in de slaapkamer (de Telenet modem staat in de living).
De i3-1115g4 kan wel wifi verbinding krijgen in de slaapkamer omdat de basiskloksnelheid 3 Ghz is.

Is dit juist of verkeerd gedacht?
Cooper

Moderator
Teamlid
Moderator
Verkeerd.

WiFi verbinding opzetten heeft NIETS te maken met het maken van een WiFi verbinding. De WiFi verbinding wordt opgezet door een WiFi adapter, Pas als de gegevens van de wifi adapter naar de processor gaan om verwerkt te worden gaat de processor meespelen.

Administrator
Teamlid
Wlan verbindingen zijn versleuteld en de processor zet de versleuteling om naar een gewoon signaal.
Een zwakkere processor heeft er daarmee wat meer werk aan dan een sterkere processor.
In de praktijk zal je het verschil overigens niet merken.

PCS Lid
Dus nee. Als je met de i3-1215u geen verbinding kunt maken is er met dit systeem iets anders aan de hand.

PCS Lid
Verkeerd.

WiFi verbinding opzetten heeft NIETS te maken met het maken van een WiFi verbinding. De WiFi verbinding wordt opgezet door een WiFi adapter, Pas als de gegevens van de wifi adapter naar de processor gaan om verwerkt te worden gaat de processor meespelen.
Thank you.
Wat bedoel je met "gaat de processor meespelen"?
Alleen de versleuteling normaliseren naar een gewoon signaal of ook de bereikbaarheid helpen bij het verzenden van gegevens en berichten?
Of de basis kloksnelheid nu 1,2 GHz is of 3 ghz, het speelt geen rol bij de afstand die de wifi kan bereiken met het signaal.

grtz,
cooper

PCS Lid
Wlan verbindingen zijn versleuteld en de processor zet de versleuteling om naar een gewoon signaal.
Een zwakkere processor heeft er daarmee wat meer werk aan dan een sterkere processor.
In de praktijk zal je het verschil overigens niet merken.
Thanks.
Dus of het nu een celeron processor met 1,2 Ghz basiskloksnelheid of een i3 intel core processor met basis kloksnelheid 3 Ghz of i5 intel core processor met basiskloksnelheid 2,5 Ghz is, de processor zorgt enkel voor de versleuteling van de draadloze adapter netwerkkaart . De bereikbaarheid van het Wifi signaal hangt niet af van welke processor ook . Juist?

grtz,

gilberto

PCS Lid
Het signaal is afhankelijk van het zendvermogen van je wifi modem en je wlan kaart.
versleutelen is erg verstandig maar zo je wilt kan je dat voor een test gewoon even uitzetten.
denk dat je geen verschil gaat merken

PCS Lid
Het signaal is afhankelijk van het zendvermogen van je wifi modem en je wlan kaart.
versleutelen is erg verstandig maar zo je wilt kan je dat voor een test gewoon even uitzetten.
denk dat je geen verschil gaat merken
Oké. Bedankt.
Kunt u me uitleggen wat het verschil is van een Intel core processor dual met een basiskloksnelheid van 1,2 ghz zonder turbo boost en een Intel core processor dual met een basiskloksnelheid van 2,5 ghz zonder turbo boost ?

Betekent dit dat de cpu met de basiskloksnelheid 1,2 ghz dual zonder turbo boost minder snel de taken sneller zal verwerken dan de cpu met de 2,5 ghz dual zonder turbo boost?

Of is het ook zo dat hoe hoger de turbo kloksnelheid van een processor hoe sneller de taken worden verwerkt en berekend?
Voorbeeld:
Is een processor Intel core dual met basiskloksnelheid 1,2 ghz en turbo 4,5 ghz sneller dan een processor Intel core dual met een basiskloksnelheid 2,5 ghz en turbo 4,5 ghz?

grtz,

cooper

PCS Lid
in de basis is 2,5 over 4,5 snellers dan 1,2 over 4,5
de turbo is immers gelijk en de basis nelheid van de eerste is ruim 2 maal die van de tweede.

maar het hangt ook af van de software die je gebruikt
als deze geschreven is om met meerdere core te werken heeft dit invloed de turbo is meestal maar op 1 core

Moderator
Teamlid
Moderator
de turbo is immers gelijk en de basis nelheid van de eerste is ruim 2 maal die van de tweede.
Kan je totaal NIET zeggen. Gigahertzen zijn, ondanks dat veel mensen dat denken, geen vergelijking qua snelheid.

Als ik kijk naar de twee genoemde processoren zie ik bergen verschillen waardoor naar alleen de Ghz kijken volledig de fout in gaat. Ten eerste zit er een generatie verschil tussen beide processoren, de "u" processor is een low power variant en gebruikt maar ruwweg de helft van de ander. Groot verschil in threads/cores, snelheid geheugen zit ook een flink verschil in. En als laatste wil ik even aanstippen dat de 12de generatie intel cpu gebruik maakt van een Big-little design, waarbij sommige cores ontworpen zijn voor energie efficiënt en de overige voor zware berekeningen.

En dit zijn nog maar een paar van de verschillen.

Allemaal factoren die meespelen in de prestaties van een processor.

Zelfs als het dezelfde serie betreft kan het nog steeds geen goede vergelijking zijn, vanwege keuzes in het ontwerp proces.
als deze geschreven is om met meerdere core te werken heeft dit invloed de turbo is meestal maar op 1 core

PCS Lid

Vriendelijk dank.
Dat was wat ik wilde weten dat een cpu met een kleinere kloksnelheid met dezelfde turbo snelheid, minder snel werkt dan een cpu met een hogere basis kloksnelheid met dezelfde turbo snelheid.

En ik denk dat dit ook zo is in het algemeen omdat de meeste mensen met Windows 10 en 11 toch dezelfde software gebruiken.

Maar als de twee processors dezelfde basiskloksnelheid hebben maar de turbo boost bij de ene cpu groter is dan bij de andere cpu,
welke processor is dan het snelst. Maakt een groter turbo boost een verschil ?

Dus is een processor met een basiskloksnelheid 1,2 ghz en turbo boost 4,5 ghz sneller dan een processor met een basiskloksnelheid 2,5 ghz en turbo boost 4 ghz ?

Natuurlijk er van uitgaand dat ze dezelfde software gebruiken.

grtz,

cooper

PCS Lid
Kan je totaal NIET zeggen. Gigahertzen zijn, ondanks dat veel mensen dat denken, geen vergelijking qua snelheid.

Als ik kijk naar de twee genoemde processoren zie ik bergen verschillen waardoor naar alleen de Ghz kijken volledig de fout in gaat. Ten eerste zit er een generatie verschil tussen beide processoren, de "u" processor is een low power variant en gebruikt maar ruwweg de helft van de ander. Groot verschil in threads/cores, snelheid geheugen zit ook een flink verschil in. En als laatste wil ik even aanstippen dat de 12de generatie intel cpu gebruik maakt van een Big-little design, waarbij sommige cores ontworpen zijn voor energie efficiënt en de overige voor zware berekeningen.

En dit zijn nog maar een paar van de verschillen.

Allemaal factoren die meespelen in de prestaties van een processor.

Zelfs als het dezelfde serie betreft kan het nog steeds geen goede vergelijking zijn, vanwege keuzes in het ontwerp proces.
Thanks.
Volgens ik hier leer uit de bovenstaande beschrijving kan je geen goede vergelijking maken tussen twee processors door alleen naar de basis kloksnelheid en de turbo boost te kijken.

Maar ik denk toch dat de meeste mensen liever een laptop of pc kopen met een hogere basiskloksnelheid dan 2 ghz.
Mijn drie laptops en pc hebben allen een basiskloksnelheid boven de 2 ghz.

Alleen het feit dat een celeron processor minder duur is en ook een pentium cpu minder kost bij de aankoop en lagere basiskloksnelheden hebben, spreekt boekdelen.

En als je de basissnelheden bekijkt van een celeron processor zijn die meestal lager dan 2 ghz, die beginnen vanaf 1,2 ghz.

En deze celeron cpu presteert veel minder goed.

De i3-1215u cpu heeft meer kernen en threads dan zijn voorganger i3-1115g4 dual processor .
Oké hierdoor zal hij sneller de berekeningen kunnen maken.

Maar het feit dat hij minder stroom verbruikt betekent ook dat er een reden is waardoor dat hij snel zal werken, of de standaard regel dat een processor met een hogere basissnelheid en turbo boost die ook meer stroom nodig heeft vervalt in het niet. Dat is dus tegenstrijdig .

Intel is nu bij de volgende generaties overgeschakeld naar processors met meer cores en threads , die de snelheid verhogen van de berekeningen.

Het hangt dus af of een processor preciezer en zuiniger kan werken voor dezelfde bewerkingen met het aantal kernen en threads, (minder cycles)dat maar nodig is voor iedere berekening, terwijl er bij processors zoals een dual cpu een grotere vaste waarde en hoeveelheid stroom constant wordt verbruikt voor iedere bewerking.(meer cycles)

Enfin zo zie ik het toch. Daarom is het nog niet juist.

grtz,

cooper

Moderator
Teamlid
Moderator
Thanks.
Volgens ik hier leer uit de bovenstaande beschrijving kan je geen goede vergelijking maken tussen twee processors door alleen naar de basis kloksnelheid en de turbo boost te kijken.
klopt! :)
Maar ik denk toch dat de meeste mensen liever een laptop of pc kopen met een hogere basiskloksnelheid dan 2 ghz.
Mijn drie laptops en pc hebben allen een basiskloksnelheid boven de 2 ghz.

Alleen het feit dat een celeron processor minder duur is en ook een pentium cpu minder kost bij de aankoop en lagere basiskloksnelheden hebben, spreekt boekdelen.

En als je de basissnelheden bekijkt van een celeron processor zijn die meestal lager dan 2 ghz, die beginnen vanaf 1,2 ghz.

En deze celeron cpu presteert veel minder goed.

De i3-1215u cpu heeft meer kernen en threads dan zijn voorganger i3-1115g4 dual processor .
Oké hierdoor zal hij sneller de berekeningen kunnen maken.

Maar het feit dat hij minder stroom verbruikt betekent ook dat er een reden is waardoor dat hij snel zal werken, of de standaard regel dat een processor met een hogere basissnelheid en turbo boost die ook meer stroom nodig heeft vervalt in het niet. Dat is dus tegenstrijdig .

Intel is nu bij de volgende generaties overgeschakeld naar processors met meer cores en threads , die de snelheid verhogen van de berekeningen.

Het hangt dus af of een processor preciezer en zuiniger kan werken voor dezelfde bewerkingen met het aantal kernen en threads, (minder cycles)dat maar nodig is voor iedere berekening, terwijl er bij processors zoals een dual cpu een grotere vaste waarde en hoeveelheid stroom constant wordt verbruikt voor iedere bewerking.(meer cycles)

Enfin zo zie ik het toch. Daarom is het nog niet juist.

grtz,

cooper
:mad:(n)

Hou toch eens op met complexe vergelijkingen plat proberen te slaan tot een simpele vergelijking. Als ik de 700 PK motor uit een truck sloop en die in een Ferrari te doe, gaat die Ferrari nog steeds geen 350 kilometer per uur...

Laatst bewerkt:
PCS Lid
Een laptop of computer met een Celeron processor (ondanks wellicht minder stroomverbruik) zou ik NOOIT maar dan ook echt NOOIT nemen.

Mijn moeder heeft een stokoude laptop met een Celeron processor (hij is TRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG) en ik ben het met @enigma eens, dat je vergelijkingen wel heel ver gaan. Ik snap dat je tzt een goede keuze wilt maken. Maar als dat pas over een paar jaar is wanneer Windows 10 niet meer ondersteund wordt, heeft het weinig zin. In de ruim 2 jaar die ons resten tot dat moment, zit een periode van ontwikkeling van nieuwe producten, dus dan kun je weer opnieuw beginnen. :)

Ik snap dat het voor iedereen anders is, maar het lijkt net of je steeds een zelfde soort vraag net iets anders stelt. Als je echt aan het oriënteren bent voor een nieuw systeem, is het handiger naar mijn idee, om dat in 1 topic te doen, dan staat het netjes bij elkaar en kun je meerdere onderwerpen in 1x bespreken en navragen. Maar dat is mijn boeren eh vrouwenverstand. :) Succes er verder mee.

Moderator
Teamlid
Moderator
Een laptop of computer met een Celeron processor (ondanks wellicht minder stroomverbruik) zou ik NOOIT maar dan ook echt NOOIT nemen.
Ik wel. Mijn laatste laptop heeft er een. Maar dat is omdat ik één precieze taak voor die laptop had, waarbij accuduur, schermresolutie en formaat/gewicht de enige belangrijke factoren waren. Het ding was voor wat internetten, licht tekstverwerken en remote beheer van een of meer servers. Allemaal taken waarbij de processor niet uit maakt.

PCS Lid
Dan heb je er inderdaad een gericht doel voor, en was mijn opmerking wellicht iets te kort door de bocht.

PCS Lid

Mijn moeder heeft een stokoude laptop met een Celeron processor (hij is TRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG) en ik ben het met @enigma eens, dat je vergelijkingen wel heel ver gaan. Ik snap dat je tzt een goede keuze wilt maken. Maar als dat pas over een paar jaar is wanneer Windows 10 niet meer ondersteund wordt, heeft het weinig zin. In de ruim 2 jaar die ons resten tot dat moment, zit een periode van ontwikkeling van nieuwe producten, dus dan kun je weer opnieuw beginnen. :)

Ik snap dat het voor iedereen anders is, maar het lijkt net of je steeds een zelfde soort vraag net iets anders stelt. Als je echt aan het oriënteren bent voor een nieuw systeem, is het handiger naar mijn idee, om dat in 1 topic te doen, dan staat het netjes bij elkaar en kun je meerdere onderwerpen in 1x bespreken en navragen. Maar dat is mijn boeren eh vrouwenverstand. :) Succes er verder mee.
Thanks again.

In de verstandhouding dat mijn laptop uit 2014 nog 2 jaar goed blijf werken. Maar dat kun je nooit weten of hij nog zo lang goed zal werken na meer dan 8 jaar dienst.

En als je dan niet voorbereid bent in jouw keuze riskeer je de verkeerde laptop te kopen.

In feite is de evolutie de laatste jaren in de computerverkoop heel snel gewijzigd, en volgen er vele nieuwe veranderingen in de modellen die op de markt verschijnen heel snel op elkaar.

Voorheen had je de Celeron en de pentiums tot pentium 4 wat de keuze niet moeilijk maakte om een pc te kopen.
Nu volgen de series i3 -i5-i7 -i9 elkaar op . De keuze is dus veel groter geworden.

Als je dan merkt dat het prijsverschil tussen een laptop met i3 processor en een laptop met i5 processor maar 50 euro meer is, wat zeker niet het geval was bij een pc met een Celeron en een pc met pentium 3 processor,en er zelfs pc's met een i7 cpu voor €700 verkrijgbaar zijn, er mini-pc's zijn bijgekomen die dezelfde kwaliteitsnormen hebben en reeds vanaf 550 euro te koop worden aangeboden, dan wordt het volgens mij toch wat moeiljker en zeker als je dan in de overgangsperiode zit van de 11de gen naar de 12 gen .

Dus ik kan het niet in één en dezelfde topic samenvatten en vragen, omdat de 12 gen nu pas begint te verschijnen op de online winkels in Oost-Vlaanderen.

Bij ons gaat het uitbrengen van nieuwe modellen veel trager dan bij de querty series in Nederland.

En merk ik op Bol.com dat de querty laptops meer specificaties hebben en goedkoper zijn dan de Azerty laptops die bij ons worden aangeboden.
VB: een querty laptop met 16 gb geheugen waarvoor een azerty laptop met 8 gb geheugen evenveel moet worden betaald.
grtz,
cooper

PCS Lid
klopt! :)

:mad:(n)

Hou toch eens op met complexe vergelijkingen plat proberen te slaan tot een simpele vergelijking. Als ik de 700 PK motor uit een truck sloop en die in een Ferrari te doe, gaat die Ferrari nog steeds geen 350 kilometer per uur...

Ja je hebt gelijk. Ik maak het wat te complex waardoor er verwarringen ontstaan.

Door de komst van processors met meerdere cores en threads lijkt het wat moeilijker voor mij om het goed te kunnen begrijpen.

Voorheen zag je een laptop met een Celeron processor met een basis kloksnelheid van 1,2 ghz en dual cpu.(2 cores)

Nu door de komst van processors met meerdere kernen en threads wordt het anders. Want een i5-1135g7 met 4 kernen van 1,2 ghz (quad) beschikt in feite over een basis kloksnelheid van 1,2 ghz x4 = 4,8 ghz.

Maar soit. Ik zal niet meer verder gaan over dit onderwerp. De topic mag worden gesloten.

grtz,

cooper

Bovenaan Onderaan