Een laptop of computer met een Celeron processor (ondanks wellicht minder stroomverbruik) zou ik NOOIT maar dan ook echt NOOIT nemen.
Mijn moeder heeft een stokoude laptop met een Celeron processor (hij is TRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG) en ik ben het met @enigma eens, dat je vergelijkingen wel heel ver gaan. Ik snap dat je tzt een goede keuze wilt maken. Maar als dat pas over een paar jaar is wanneer Windows 10 niet meer ondersteund wordt, heeft het weinig zin. In de ruim 2 jaar die ons resten tot dat moment, zit een periode van ontwikkeling van nieuwe producten, dus dan kun je weer opnieuw beginnen.
Ik snap dat het voor iedereen anders is, maar het lijkt net of je steeds een zelfde soort vraag net iets anders stelt. Als je echt aan het oriënteren bent voor een nieuw systeem, is het handiger naar mijn idee, om dat in 1 topic te doen, dan staat het netjes bij elkaar en kun je meerdere onderwerpen in 1x bespreken en navragen. Maar dat is mijn boeren eh vrouwenverstand.

Succes er verder mee.
Thanks again.
Mijn moeder heeft een stokoude laptop met een Celeron processor (hij is TRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG) en ik ben het met @enigma eens, dat je vergelijkingen wel heel ver gaan. Ik snap dat je tzt een goede keuze wilt maken. Maar als dat pas over een paar jaar is wanneer Windows 10 niet meer ondersteund wordt, heeft het weinig zin. In de ruim 2 jaar die ons resten tot dat moment, zit een periode van ontwikkeling van nieuwe producten, dus dan kun je weer opnieuw beginnen.
In de verstandhouding dat mijn laptop uit 2014 nog 2 jaar goed blijf werken. Maar dat kun je nooit weten of hij nog zo lang goed zal werken na meer dan 8 jaar dienst.
En als je dan niet voorbereid bent in jouw keuze riskeer je de verkeerde laptop te kopen.
Ik snap dat het voor iedereen anders is, maar het lijkt net of je steeds een zelfde soort vraag net iets anders stelt. Als je echt aan het oriënteren bent voor een nieuw systeem, is het handiger naar mijn idee, om dat in 1 topic te doen, dan staat het netjes bij elkaar en kun je meerdere onderwerpen in 1x bespreken en navragen. Maar dat is mijn boeren eh vrouwenverstand.

Succes er verder mee.
In feite is de evolutie de laatste jaren in de computerverkoop heel snel gewijzigd, en volgen er vele nieuwe veranderingen in de modellen die op de markt verschijnen heel snel op elkaar.
Voorheen had je de Celeron en de pentiums tot pentium 4 wat de keuze niet moeilijk maakte om een pc te kopen.
Nu volgen de series i3 -i5-i7 -i9 elkaar op . De keuze is dus veel groter geworden.
Als je dan merkt dat het prijsverschil tussen een laptop met i3 processor en een laptop met i5 processor maar 50 euro meer is, wat zeker niet het geval was bij een pc met een Celeron en een pc met pentium 3 processor,en er zelfs pc's met een i7 cpu voor €700 verkrijgbaar zijn, er mini-pc's zijn bijgekomen die dezelfde kwaliteitsnormen hebben en reeds vanaf 550 euro te koop worden aangeboden, dan wordt het volgens mij toch wat moeiljker en zeker als je dan in de overgangsperiode zit van de 11de gen naar de 12 gen .
Dus ik kan het niet in één en dezelfde topic samenvatten en vragen, omdat de 12 gen nu pas begint te verschijnen op de online winkels in Oost-Vlaanderen.
Bij ons gaat het uitbrengen van nieuwe modellen veel trager dan bij de querty series in Nederland.
En merk ik op Bol.com dat de querty laptops meer specificaties hebben en goedkoper zijn dan de Azerty laptops die bij ons worden aangeboden.
VB: een querty laptop met 16 gb geheugen waarvoor een azerty laptop met 8 gb geheugen evenveel moet worden betaald.
grtz,
cooper