Welke Mint op iets oudere laptop?

Sjobyl

PCS Lid
Ik heb hier een wat oudere laptop, een Dell Latitude E4200, met W7 32bit
Intel Mobile 2 Duo Core 1.40Ghz
5GB RAM
Samsung SSD van 128GB

Al weer een tijdje heb ik zin om weer eens met Linux aan de gang te gaan, eerder heb ik wat ervaring opgedaan met Mint Mate, vandaar dat ik daar nu weer aan dacht. De laptop hierboven lijkt me daar wel geschikt voor.

Ik zit met een paar beginnersvragen:
- is er één van de drie (Cinnamon, Mate of Xfce) die de voorkeur verdient, afgaande op de specs van de laptop?
- de 32 of 64 bits?
- op de mainpage van Linux kun je de nieuwste bèta-releases downloaden, is dat OK, of toch liever versie 18.3?

Gezien wat de onderdelen in dat notebook zijn, moet eigenlijk een 64-bit versie mogelijk zijn.

Kan jij de precieze benaming van de processor posten?
Via rechtsklikken op Computer en dan eigenschappen aankliken moet je de precieze processor benaming kunnen aflezen.

Intel® Core™2 Duo Processor SU9400 (3M Cache, 1.40 GHz, 800 MHz FSB) Product Specifications

De processor bevat een 64-bit instructieset zoals ik al verwachtte.
Als jij voor Linux Mint Tara Cinnamon 64 bit gaat dan de ISO downloaden via NLUUG - die server is het snelst.

Waarschijnlijk is de beta - versie upgradebaar naar de definitieve versie!
Na installatie hiernaartoe gaan: Computertip

Daar vind je dan ook de link om Mint aan de SSD aan te passen, zodat slijtage van de SSD wordt uitgebannen.

Kies voor ext 4 als bestandssysteem.

Succes ermee vandaag en het zal leuk zijn als jij jouw bevindingen met de nieuwe Mint laat weten.

- op de mainpage van Linux kun je de nieuwste bèta-releases downloaden, is dat OK, of toch liever versie 18.3?

In de béta-relases versie (Mint 19) zitten nog een paar kleine bugjes .
Hierin kan ik voor jou niet beslissen en maak jij dan zelf je keuze .
Je installeert alleen Mint 18.3
Je installeert de béta versie Mint 19
Of je kan ook mint18.3 installeren en daarnaast ook Mint 19 , een multiboot systeem dus . Je doet wat voor jou zelf het beste lijkt !
Als je graag meehelpt om er zo snel de kleine bugjes uit de béta versie te halen word dit door de Linux mint ontwikkelaars enorm geapreccieerd .

Het is helemaal niet gezegd dat die aanwezige bugs tot problemen zullen leiden.
De reeds geposte YouTube video's zijn enthousiast over de bèta-versie.

Ook met de release een paar jaar geleden van de 18 SARA bèta-versie die ik uitgeprobeerd heb - geen last gehad van aanwezig bugs.
Bovendien: het is een bèta versie en zet je een bèta versie normaal gesproken niet in als produktieve versie, maar de ontwerpers van Mint gaan zeer degelijk te werk.

Ik zelf hou het voorlopig nog op 18.3 - 19 Tara gaat erin zodra Tara definitief wordt vrijgegeven.

Het is helemaal niet gezegd dat die aanwezige bugs tot problemen zullen leiden.

Die kleine bugjes zullen zeker niet tot problemen leiden. Voor wie een systeem gebruikt met nog oudere hardware . Wie een vrij nieuwe en jonge desktop of laptop gebruikt met de nieuwste hardware zitten er nog een paar bugjes .

Ga er maar van uit dat ook vermeldde notebook prima met de bèta versie zal draaien.
En overigens vele malen sneller dan met Windows 7!

Gisteravond laat de bèta release 19 van Mint Cinnamon geïnstalleerd, ziet er mooi uit maar het viel me wel op dat het systeem redelijk traag werkte (en m'n muis ging ook wat zwabberig). Ik zit voorlopig toch nog in de 'leer-modus' dus vanochtend deze versie vervangen door Mint Xfce 18.3, deze werkt een stuk vlotter en ook m'n muis doet het zoals altijd. Later kan er nog van alles veranderd worden, op dit moment wil ik vooral Linux wat beter leren kennen. Ben nu dus bezig op Computertip.

Eerste beginnersvraag: toen ik gisteravond Cinnamon 19 geïnstalleerd had wilde ik vanaf een USB-stick m'n bladwijzers in FF importeren maar ik kon met geen mogelijkheid die USB-stick terugvinden (nadat ik 'm dus ingeplugd had). Nu met Xfce krijg ik direct de melding dat er een nieuw apparaat gekoppeld is en is het dus geen enkel probleem om vanaf die USB-stick de bladwijzers te importeren. Ligt dat aan die verschillende versies of gewoon aan mij?

Laatst bewerkt:
Nog iets: op Computertip wordt aanbevolen om in het BIOS de IDE-mode te veranderen in AHCI. Het BIOS van mijn laptop biedt die IDE-mode niet maar is standaard ingesteld op de IRRT-mode (Intel Rapid Recover Technology). Een korte zoeksessie met Google levert op dat dat een standaard-instelling van Dell is, gericht op een RAID-syseem: IRRT vs ATA - Dell Community maar dat het de moeite niet loont om die instelling te veranderen als je maar één HD of SSD hebt. Maar zo gelaten dus. Als die verandering naar AHCI toch beter is hoor ik het graag.

Ik denk dat Cinnamon wat te hoog gegrepen is voor jouw laptop . Xfce is gebaseerd op Xubuntu en is het meest geschikt voor minder krachtige systemen . Je laptop heeft ook maar een zwakke processor .

Xfce draait nu prima, de meest basale programma's zijn geïnstalleerd, FF is compleet met bladwijzers, Thunderbird verbonden met de meest recente profielmap uit W10, ook helemaal goed, de rest komt wel. Het enige dat me dan weer wat knorrig maakt is dat ik nergens in de werkbalk, of waar dan ook, een optie/icoontje kan vinden waarmee ik de USB-stick veilig kan verwijderen, zoals in de werkbalk van W10. Zal wel weer iets héél simpels zijn (en juist dat maakt me knorrig ;))

Gevonden:

"Soms kan je kiezen zowel voor "uitwerpen" als voor "ontkoppelen". Uitwerpen gaat een stap verder dan ontkoppelen. Wat nero zegt is dat enkel ontkoppelen (umount in de terminal) al OK is om de harde schijf te verwijderen als het "uitwerpen" niet lukt, en daar ben ik het helemaal mee eens.

Het is altijd goed om na het ontkoppelen enkele seconden te wachten met het uittrekken van de stekker. Dikwijls wordt wel een melding getoond als je nog even moet wachten, maar dat is mogelijk niet in elke linux distributie het geval".

Uitwerpen versus Veilig verwijderen

Ja, dat bericht had ik ook al gevonden bij m'n lange Google-zoekactie naar dit 'probleem'. Het punt is echter dat ik in Xfce helemaal nergens een optie 'uitwerpen', 'ontkoppelen' of 'veilig verwijderen' kan ontdekken, niet in de werkbalk of waar dan ook. Je zou toch denken: rechtsklikken op de werkblak en er komt wel iets te voorschijn, bij mij niet dus, en ik heb echt van alles geprobeerd.

Hoi Sjobyl,
Heb eens USB ingeplugd in Mint Tara wel de Cinnamon.Die word zichtbaar op buroblad,maar ook in de werkbalk aan de rechterkant .
Bij rechtsklik optie verwijderen.Of het ook zo is in de XFCE..ja dat antwoord moet ik schuldig blijven;)
Mvg
d'anvers

Da's precies het probleem dus: als ik de USB-stick inplug wordt hij herkend en getoond in een apart venster, maar als ik 'm later weer uit de USB-poort wil halen zie ik nergens waar, met welke knop o.i.d.dat 'veilig' kan, terwijl dat in principe wel 'veilig' moet gebeuren. Ik heb zo'n beetje alle opties van de werkbalk afgestruind, nope, maar misschien zie ik het gewoon over 't hoofd.

Al zoekend vind ik dit: menu - instellingen - verwijderbare stations en opslagmedia, 'beheer van verwijderbare stations en opslagmedia instellen', maar onder de TAB 'opslag' staan alleen maar instellingen over inbrengen en aankoppelen, niets over 'veilig verwijderen' of 'ontkoppelen'.

Dan deze nog: menu - schijven 'schijfstations en media beheren', in het scherm kan ik de USB-stick selecteren en dan rechts bovenin kiezen voor 'uitschakelen'. Is dat het? In ieder geval het enige dat ik vooralsnog vind.

Tenslotte: in GParted kan ik m'n usb-stick selecteren, als deze aangekoppeld is, rechtsklik geeft dan de optie 'ontkoppelen'. Dat lijkt erop, maar if so (?), dan is het wel een beetje een omweg.

Ziet er best wel strak uit :)

Bekijk bijlage 466

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan