Weer terug met enkele vragen:

• Onderwerp starter Onderwerp starter HansGU
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 43
  • Weergaven 2684

HansGU

PCS Lid
Lid geworden
5 dec 2016
Waarderingsscore
320
Punten
83
Leeftijd
80
OS
Windows 10 Home
AV
F-Secure en Windows Defender
FW
Windows
Beste forumleden, eindelijk weer eens een berichtje van me.

Privé omstandigheden, computerproblemen en een voor mij wat minder overzichtelijke forum layout (in vergelijking met voorheen), weerhielden me van mijn doorgaans veelvuldige forumbezoekjes.

Inmiddels zijn mijn computerproblemen (deels) opgelost. Van de 2 oude krengen die ik nog steeds gebruik (beide van á± 2005/2006) draait de HP-Pavillon weer als een tierelier. Overigens draait die HP onder Windows 10 Home, 1703 build 15063.540 32 BIT en de andere idem maar dan wel 64 BIT). Helaas is de HP-Pavillon de meest trage van de twee met slechts 3Gb intern geheugen, dit in tegenstelling tot mijn nu nog kwakkelende "merkloze" die 6Gb intern heeft. Deze laatste was ooit (in 2005/2006) een voor mij stinkend dure Targa-computer, maar door de jaren heen is daarvan zo ongeveer iedere onderdeel (meermaals) vervangen.

Even de nog niet met name genoemde problemen: De ellende begon met mijn merkloze (minst trage) computer die op een gegeven dag niet meer wilde opstarten. Ik heb van alles geprobeerd maar opstarten deed deze niet meer. Het leek erop alsof de harddisk de harddisk niet kon worden gevonden en/of dat er ellende met de bootsector was. Wat waren de verschijnselen? Bij het opstarten verliep ogenschijnlijk alles normaal tot dat het windows icoon begon te draaien... Dit duurde niet al te lang waarna de Pc steeds opnieuw zonder enige melding uitviel waarna ik vruchteloos kon blijven proberen de Pc op te starten. Geen nood (dacht ik) indertijd heb ik een opstartschijf gemaakt en die ga ik nu gebruiken.

Inderdaad startte de computer vanaf die dvd op, maar daarna kreeg ik de melding om een medium met een backup te plaatsen welke ik van desbetreffende computer helaas niet had (wel van de andere 32 bits maar daar had ik bij deze niets aan). Ten einde raad (ik had bijna 2 Terrabyte aan muziek op die betrekkelijk nieuwe hardeschijf staan), probeerde ik de windows herstel optie welke een flinke poos bleef doorwerken maar uiteindelijk de melding gaf dat "het probleem" NIET verholpen was. Ik kreeg de keuze tussen de computer uitschakelen of terug te keren naar windows hetgeen m.i. een belachelijke vraag was aangezien het probleem niet verholpen was... In mijn wanhoop probeerde ik dit laatste waarna het windows icoon weer verscheen met het daaronder weer het draaiende circeltje maar tot mijn verbazing bleef dit nu wel doordraaien en viel de computer niet uit (hoe kan dit in vredesnaam?). Enfin, na verloop van tijd kon ik mijn computer weer als vanouds booten en gebruiken en leek er niets aan de hand te zijn. Maar dat is wel degelijk het geval. Ik krijg dikwijls bij het opstarten van een office document de volgende foutmelding

59956badcc803-1e-foutmelding.jpg

Ok, dan maar mijn Office 2007 schijf er in en opnieuw installeren. Maar helaas, de poging om mijn originele Office opnieuw te installeren mislukt iedere keer omdat er een nieuwe foutmelding verschijnt:

59956be0d47cc-2e-foutmelding.jpg

Nu weet ik het niet meer. Het lijkt erop dat er iets van een Windows onderdeel is verdwenen, maar het gekke is dat wanneer ik een officedocument dat niet wil opstarten een 2e maal aanklik dit zich wèl laat openen!

Voor de rest draait de computer goed maar dat er iets niet goed zit is wel duidelijk. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Tenslotte nog een andere vraag: Ik heb 1 harddisk welke ik gesplitst heb in Partitie C: en Partitie D:. Op partitie C: staat het besturingssysteem, maar op D: staat bijna 2 Gb (voor mij) onmisbare bestanden. Bestaat er een mogelijkheid om wel patitie C te vernieuwen en tegelijkertijd alles op partitie D ongemoeid te laten? Dat zou voor mij een fantastische oplossing zijn.

Groet,

Hans (aka HansGU)

Hallo Hans, fijn dat je er weer bent.

Waarom ook hier een voorliefde om je bericht in handleidingen te posten (op het NCF deed je hetzelfde tot twee keer toe zelfs).

Ik heb je jouw andere topic al antwoord gegeven.

Beste Hans, fijn dat jij er weer bent.

Jij had jouw topic alweer in de handleidingen gezet.
Vervolgens heb ik ook dit topic naar het Windows 10 forum verplaatst, waar het naar mijn mening thuis hoort.
Daarover zal jij weer een melding hebben gekregen.

Er is overigens niks veranderd in de forum volgorde - waarom post je in Handleidingen?

Jouw eerste topic is inmiddels op slot gezet.

Wat het opnieuw installeren van Windows betreft - ja dat kan.
Dan wis jij tijdens de eerste installatie fase in het overzichtsvenster enkel de C-partitie door die aan te klikken en dan op het "kruis" te klikken.
Vervolgens klik je op Nieuw en verander je niks in de grootte van die partitie.
Dus akkoord gaan en dan krijg je de melding dat er twee of drie parties gemaakt gaan worden.
vervolgens klik je op C en dan op de knop doorgaan rechtstonder zodat de installatie gedaan wordt.

59956badcc803-1e-foutmelding.jpg

Die foutmelding geeft aan dat Net.Framework corrupt is en dat is heel lastig.
Het kan namelijk zijn dat je NetFramework 4 niet opnieuw kan installeren, omdat de melding komt dat het al geïnstalleerd is.

Uiteraard kan je bij herinstallatie van windows (vanop een USB-stick, ofzo) op een bepaald moment kiezen op welke partitie je wil gaan installeren. Kies je daar voor de C-partitie te formateren en te herinstalleren, dan blijft de D-partitie ongemoeid. Het blijft echter een ongeschreven wet dat bij een herinstallatie van windows, je beter op voorhand je data veilig stelt op een externe/extra schijf, just in case ...

Hallo Hans - laat van je horen of het gelukt is of dat je problemen tegenkomt.

Beste forum leden, even een vraag of het ook zo kan:

Ik heb dus 1 harddisk met een C: en een D: partitie waarvan ik de data op D: niet wil/kan missen (bijna een terra byte). Nu is het zo dat ik op de D: partitie nog steeds een windows 10 installatie programma heb staan, daarmee heb ik n.a.v. een tip van Abraham destijds ook Windows 10 over mijn mijn Windows 7 heen geplaatst. Die installatie bestanden heb ik daar altijd laten staan met de gedachte: Je weet maar nooit. Wanneer ik deze opstart, laat het dan mijn D partitie met rust?

Een 2e vraag: Ik heb de laatste versie van windows 10 (de creator versie) op mijn harddisk, valt het te proberen de laatste windows 10 versie daar opnieuw overheen te zetten? Dus in feite de update er opnieuw op zetten.
Zou dat lukken?

Volgens mij moet het kunnen wat jij wil.
Maar waarom een dualboot met Windows 10?

Nee, geen dual boot Abraham. Ik heb de windows 10 iso op mijn D partitie uitgepakt staan. Door deze op te starten hoop ik alleen C opnieuw te kunnen installeren. Zo heb jij me indertijd windows 10 laten installeren maar dit keer wil ik alleen C vernieuwen. Ik ben als de doood iets fout te doen vandaar mijn vragen daarover.

Kan dit wel? En de creators update opnieuw downloaden en laten installeren? Zou dit ook mijn foutmeldingen kunnen oplossen?

Dat kan allemaal wat jij wil.

Je komt op gegeven moment als de setup zo ver is in de grafische weergave van jouw harddisk.

|-------------------- C -------------------------------------|--------- D----------|

Je klikt C aan en dan klik op het kruis onder het venster.
Staan er nog partities voor de C-schijf - daarmee doe je het zelfde.

Klik dan op Nieuw en ga akkoord met de grootte.
Windows zal aangeven dat er twee of drie partities worden aangemaakt (afhankelijk of het bios op Legacy staat of op Uefi)

Worden er twee partities gemaakt dan daarna beiden formatteren.
Worden er drie partities gemaakt, dan de eerste partitie en C formatteren.

Daarna klik je C aan en klik je rechtsonder op de knop om de installatie van Windows te starten.

Een tip: zo lang de installatie duurt - niet de muis bewegen!

Ok, dank je Abraham. Als mijn data op D maar niet foetsjie is...

Dat gebeurt echt niet als je alleen de C en de voorliggende partities enkel verwijdert.

Want mede ook door dat verwijderen en opnieuw aanmaken krijg je een volledig schone installatie.

Hoi Hans, heb je al met succes nu een en ander helemaal voor elkaar gekregen?

Probleempje is: Ik beschik niet over genoeg centjes om een externe harde schijf te kopen. Ik zou dolgraag mijn C: partitie willen formatteren maar ik ben een kluns op dat gebied. Is er misschien iemand die beschikt over enkele screenshots van de respectievelijke menu's die ik voor mijn kiezen krijg? Ik wil mijn data op de D partitie absoluut niet kwijt, m.a.w. die doe het in mijn broek ...

Een niet onbelangrijke vraag mijnerzijds: heb jij ooit wel Windows zelf geïnstalleerd?

Jawel Abraham, vroeger in XP en Windows 7. Maar Windows 10 met jouw tips met de uitgepakte windows 10 ISO op de D partitie. Dus wel een klein beetje ervaring maar ik ben als de dood mijn data op D te verliezen.

A) waarom heb je dit probleem nu ook elders gepost?

B) Indien je nu voor proef de installatie opstart en je komt uiteindelijk in het overzicht,
dan zie jij al op de voorhand dat de instrumenten om de de harde schijf te bewerken er al al staan.

C) maak op papier een overzicht van alle partities die op die HD staan - met de schijfaanduidingen erbij (zoals C en D)

D) sluit vervolgens de setup door telkens op het kruisje rechtsboven in het venster te klikken en de melding van Windows met Ja te bevestigen.

Uiteindelijk zal de computer dan rebooten.

Probeer nu de schijfindeling zo duidelijk mogelijk te posten.

Indien je een digitale camera hebt, kan je ook een foto van het betreffende scherm maken en die posten.

Ik had dit ook op het andere forum gepost omdat ik hoopte op iets wat ik vroeger ooit eens had gezien. Screenshot voor screenshot de te doorlopen menu's, vandaar die extra post Abraham.

Ik ga nu de setup van D: opstarten

Draait jouw Windows nog dan kan je ook naar Schijfbeheer gaan!

Terug
Bovenaan Onderaan