Vraag (weer) een vraag over Aomei

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.475
Reaction score
133
Punten
63
sinds kort pas maak ik - behalve een complete - backup met Aomei ook regelmatige een incrementele backup. Ik heb begrepen dat zoiets voldoende is. Vraag is nu: welke map (staat op externe USB-schijf) moet ik selecteren bij een crash of niet opstartende computer als ik opstart vanaf Aomei-opstart USB?

14 oktober = eerste backup, incrementele backups zijn van 15,16 en 17 oktober.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reacties
2.065
Reaction score
697
Punten
113
Leeftijd
60
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Steeds de meest recente, of je moet een eerdere toestand willen herstellen.

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.475
Reaction score
133
Punten
63
wat ik vreemd vind is dat de eerste backup in dit geval 17 GB is, en de vervolg-backups variëren van 1 --> 4 --> 1,49 GB. Met andere woorden: als ik nu die laatste backup = (2)3 van 1,49 GB zou uitkiezen moet dat dan goed gaan?

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reacties
2.065
Reaction score
697
Punten
113
Leeftijd
60
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Incrementeel wil zeggen dat alleen de wijzigingen tov de eerste (volledige) backup bewaard worden. Daarom zijn de volgende (incrementele) backups kleiner ten opzichte van de eerste (volledige) backup.
Dus de eerste (volledige) backup samen met een incrementele hersteld de toestand op datum van de incrementele.
De eerste volledige backup heb je dus ook altijd nodig samen met een incrementele.

Veng

Bekend Lid
Lid geworden
18 dec 2017
Reacties
462
Reaction score
56
Punten
28
Website
relatie-voeding-gedrag.nl
OS
Windows 10
AV
Kaspersky free en Malwarebytes Premium
FW
Windows
"samen met een incrementele" moet waarschijnlijk zijn: "samen met de laatste incrementele"

@ShadyAngel: Die van Aomei is duidelijk een iets andere strategie dan die van Macrium Reflect, welk ik zelf gebruik.
Los van het feit dat de gratis versie van MR geen incrementele backups kan maken moet je bij de betaalde Macrium alle files bewaren omdat blijkbaar alles aan de voorgaande (wel of niet incerementele) backup wordt gerelateerd. Dat heeft voor en nadelen.
Voor Macrium:
"Incremental Images
The main difference with incremental images is that they only store file system changes since the last image, either full, differential or incremental. The resultant backup set therefore consists of a full image and a number of incremental images which must all be present in order to restore the system correctly."
Voordeel is dat de incrementele files van Macrium wel kleiner zijn dan die van Aomei, want die worden bij elke backup groter. Wijzigt je systeem erg vaak/veel en dat is tegenwoordig wel het geval met de Windows updates, groeien de incrementel files van Aomei zo veel, dat je mogelijk af en toe een full back-up van je image wilt maken om weer bij "nul" te kunnen beginnen.
Nadeel van Macrium is dan weer dat je alle files van Macrium moet bewaren.
Ik blijf maar full backups van mij OS maken.
Weer wat geleerd

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Reacties
4.022
Reaction score
794
Punten
113
Website
www.satellitefun.org
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Ik zou niet teveel incrementals maken, voor het geval er echt iets mis gaat. Als je namelijk een fout in een incremental krijgt, moet je dus al snel weer een stuk terug.
Voor mijn pc gebruik ik ook incremental, maar weiniger, dus 1 full backup, dan max. 2 incrementals en dan weer een full.
Aangezien ook altijd een vorige bewaard wordt (dus 2 of 3 fulls met bijbehorende incrementals) wordt op een gegeven moment bij het maken van een nieuwe full de oudste automatisch gewist zodat het niet te gek wordt met de ruimte.
Het is me niet bekend of je dat ook zo met Aomei kunt instellen.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reacties
3.134
Reaction score
1.662
Punten
113
OS
Windows 10 home
AV
Kaspersky Security Cloud
FW
Windows beveiliging
Bedankt @blacktiger en @ShadyAngel voor de nuttige antwoorden en @Najsnarf voor de nuttige vraag.
Ik zit ook altijd welke back-up ik moet maken.
Dus ik ga de volgende x weer een full back-up maken met aomei.

Najsnarf

Bekend Lid
Lid geworden
5 aug 2016
Reacties
1.475
Reaction score
133
Punten
63
Behalve de eerste (full) backup = plaatje op # 1 zie ik drie incrementals over drie dagen. De grootte varieert wel degelijk. Anderzijds is het tijdsverschil tussen het aanmaken van een "full"en van een "incremental" te verwaarlozen. Dus dat zou pleiten voor regelmatig alleen een "full" en wat ik (op mijn vorige W10) deed is oudere "fulls" regelmatig verwijderen. Kleine moeite. Hoe het met andere programma's zoal;s Macrium etc gaat was de vraag niet en interesseert me in feite ook niet.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reacties
2.065
Reaction score
697
Punten
113
Leeftijd
60
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
""samen met een incrementele" moet waarschijnlijk zijn: "samen met de laatste incrementele""

Hangt er een beetje van af welke toestand op datum van je wil herstellen. Hoeft niet altijd de laatste incrementele te zijn denk ik. Zeker weet ik dit niet, ik gebruik enkel differentiële backups omdat ik na bepaalde tijd (week, maand) tussenliggende backups verwijder en enkel de volledige overhoud.

"Nadeel van Macrium is dan weer dat je alle files van Macrium moet bewaren."

Dat is een reden waarom ik alleen differentiële backups gebruik omdat je dan de tussenliggende eventueel later kan verwijderen.
Bij ATI en TBH groeien de laatste backups ook steeds aan.
Wat Aomei en Macrium betreft weet ik niet veel want ik gebruik enkel Acronis True Image (2021) en EaseUS Todo Backup Home (Pro).

Ik gebruik 3 backup sets voor Systeem en Data apart.
Systeem (dagelijks) 1x per week full en de rest differentieel
Data 2wekelijks en maandelijks 1.
1x systeem en data ongepland (deze houd ik het langst bij).

Laatst bewerkt:

Senso

Bekend Lid
Lid geworden
9 nov 2020
Reacties
56
Reaction score
31
Punten
18
OS
Windows 10 Pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Bij Norton Ghost moest je altijd de laatste incrementele kiezen. Ik lees op internet dat er iemand is die dat bij Aomei gedaan had en dat de restore mislukte. Zou dan maar het advies van Black Tiger in post 7 opvolgen en maak voldoende full backups.

ShadyAngel

Gewaardeerd Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Reacties
2.065
Reaction score
697
Punten
113
Leeftijd
60
OS
Windows 10 64 bit pro
AV
Norton Security
FW
Norton Security
Ik heb met de differentiële ook nog nooit problemen gehad. Ik kon altijd eender welke uit de set installeren. Norton Ghost is echt wel heel lang geleden (2008 dacht ik ). Ondertussen is er al veel veranderd.

Bovenaan Onderaan