Weer een soort herstelschijf?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kate
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 17
  • Weergaven 1075
K

Kate

Gast
Nu mijn nieuwe laptop helemaal in gebruik is, de volgende vraag.

Ik heb bij de oude een systeemherstelschijf, en dan letterlijk op een schijf. Dat kan nu niet meer. Moet je bij een SSD eigenlijk nog wel een soort herstel-product maken (herstelschijf is volgens mij nu geen goed woord meer).

Mijn systeemkopie gaat gewoon weer op de externe harde schijf, net als de back-ups van mijn bestanden.

Je kan de oorspronkelijke HD uit je oude machine halen en in een USB-behuizing doen.
Dan heb je de beschikking over twee externe HD's.

Nou Abraham, ik dacht dat je me intussen wel een beetje kende! Ik heb jouw antwoord 2x gelezen en ik weet het zeker: ik sloop niets uit dat oude apparaat! Het idee alleen al dat ik dat open ga maken, bezorgt me een slechte middag!
Nee, omdat de SSD een ander iets is dan een harde schijf, vroeg ik me af of een systeemherstel....... nog wel nodig is. Nu ga ik dat wel op een sticky doen en heb ik toch iets in geval van nood.
Dank je wel voor je meedenken.

Durf je die HD er niet uit te halen - dan kan je dat laten doen.
Of ben je zins het notebook te verkopen?

Ha ha, nou die koper wil ik wel eens zien!! Dat is vast iemand die alleen koopt wat hij kan voelen, en die het niet hoeft te zien!! En stel dat die HD er uit is, dan moet hij geformatteerd; en in een behuizing stoppen: dat was al moeilijk met mijn muis! Nee, dat vergeet ik allemaal meteen.
Het dus lijkt me het beste om een mooi sticky te gebruiken en ik denk eerst nog goed na of ik wel weet waar ik aan begin.

Als ik het oudje ga wegdoen, hoor ik graag via dit onvolprezen forum wat er allemaal van me verwacht wordt. Maar eerst de oliebollen!

Al met al zit ik nog met het volgende probleem. Ik heb op een externe harde schijf een Systeemkopie gemaakt, mijn bestanden zijn ook gekopieerd, maar van een systeemherstelschijf snap ik niet veel. Er zit ruimte genoeg op mijn externe schijf.
Maar ik heb gekeken op het configuratiescherm en daar wordt me verteld dat zo'n herstelschijf gemaakt wordt intern in je computer. Dat lijkt me een fijne plek als alles het niet meer doet! Maar ik kan ook kiezen voor schijven en dvd's.
Ik dus niet, want ik heb daar geen mogelijkheid voor! Hoewel ik niet weet wat ik moet doen met een optisch schijfstation, wat aan de rechterkant zit en wat er uit ziet alsof het open zou kunnen, maar zich ook voor nam om daar niet aan te beginnen. Hoe maak ik nu zo'n herstelschijf?

Daarvoor heb je een Cd-rom nodig.
Als je het maken van die herstelschijf opstart wordt je door dat maken heen geleid.
Je zal enkel Cd-roms moeten aanschaffen indien je die nog niet hebt.

Al had ik 10 cd-rom's, ze kunnen nergens in! Daar voorziet deze laptop niet in. Geen gleuf of zo iets!

Ff terug komen op mijn geplaatste reactie van #9.

Deze had ik eventjes gegoogle,en daar stond die van Bol bovenaan.
Het is niet gezegd dat die de beste is,maar ik wou hier Kate even op
attent maken dat er ook Externe Dvd spelers zijn.
Om eventueel er backups op te slaan en foto’s.

Ja hoor, zo heb ik het ook gezien en ik ben ijverig aan het googelen gegaan om al die andere ook te bekijken! Ik kende dit niet, maar er komt er een in dit huis, dat staat als een paal boven water! Want dan kan ik met dat apparaat en mijn cd-rom een herstelschijf maken: een flinke meid is op de crash voorbereid!

Ik heb zelf die Asus al weer zo'n vier jaar, was toen drie euro goedkoper!

Als je nieuwe laptop geen ingebouwde CD/DVD lezer meer heeft is het intressanter om i.p.v. een extern cd/dvd apparaat een USB stick te gebruiken als herstelmedium .

Goh, wat zijn die externe branders tegenwoordig mooi slank en licht. Die Asus van Abraham54 weegt maar 280 gram!
Nee, dan ziet die van mij er heel anders uit:

5a254f7fef665-Samsung_SH-S182M_bij_Dixons.jpg

Veel groter en zwaarder: hij weegt inclusief de adapter maar liefst 1.531 gram! (Ja, ik heb hem net op de elektronische keukenweegschaal gezet)
En flink aan de prijs ook (zie de afbeelding). Nu heb ik dat er destijds niet voor betaald. Hij kostte mij niets, want ik won deze externe brander 10 jaar geleden met een prijsvraag.

Het is natuurlijk altijd leuk om iets te winnen, maar in de desktop pc die ik toen gebruikte, zaten al 2 dvd-stations (een lezer en een brander), dus zag ik het nut er niet direct van in.
Dat kwam pas een paar jaar later, toen ik een HP Mini netbook kocht. Daarin zat geen dvd-station. Ik gebruikte toen deze externe brander om recovery dvd's te branden.
En een paar maanden geleden kwam de externe brander weer van pas. Op de HP Mini netbook stond bij aankoop Windows 7. Dat draaide redelijk. Maar na de upgrade naar Windows 10 was het niet leuk werken meer met dat netbook: veel te traag.
Ik besloot toen om er een Linux distributie op te zetten. Net als swake dacht ik dat met een opstartbare USB stick als installatiemedium te doen. Lukte van geen kanten. De details zal ik jullie besparen.
Daarom brandde ik op een andere computer een installatie dvd van Lubuntu. Ik sloot de externe brander aan op het netbook, regelde dat die brander als eerste stond in de opstartvolgorde > Lubuntu dvd erin > doorstarten, en ja hoor, nu kon ik Lubuntu installeren op dat netbook.

Laatst bewerkt:
Niet alleen lichter maar ook betere specs, die van mij brandt met maximaal 24x.

Ik brand niet veel cd's of dvd's. Als ik er een brand dan is dat meestal een Linux distributie die ik wil gaan proberen op een van mijn computers. Of ik brand recovery dvd's direct na in gebruik nemen van een nieuwe computer.
En dan kies ik bij het branden nooit voor de maximale brandsnelheid. Om fouten bij het branden te voorkomen kies ik dan expres een veel lagere schrijfsnelheid. Misschien is het een mythe dat branden op een lagere snelheid fouten bij het branden voorkomt, maar ik heb dat ooit gelezen en houd me er maar aan. Voor die enkele keer dat ik een cd of dvd brand, maakt het me niet uit of het branden in 1 minuut of in 5 minuten is gebeurd.
Ik meen dat mijn interne dvd brander cd's kan schrijven op 48-voudige snelheid. Ik kies dan expres voor de laagste snelheid. Die is bij de brander in mijn 4½ jaar oude Asus desktop pc circa 15x.

Terug
Bovenaan Onderaan