Goh, wat zijn die externe branders tegenwoordig mooi slank en licht. Die Asus van Abraham54 weegt maar
280 gram!
Nee, dan ziet die van mij er heel anders uit:
Veel groter en zwaarder: hij weegt inclusief de adapter maar liefst
1.531 gram! (Ja, ik heb hem net op de elektronische keukenweegschaal gezet)
En flink aan de prijs ook (zie de afbeelding). Nu heb ik dat er destijds niet voor betaald. Hij kostte mij niets, want ik won deze externe brander 10 jaar geleden met een prijsvraag.
Het is natuurlijk altijd leuk om iets te winnen, maar in de desktop pc die ik toen gebruikte, zaten al 2 dvd-stations (een lezer en een brander), dus zag ik het nut er niet direct van in.
Dat kwam pas een paar jaar later, toen ik een HP Mini netbook kocht. Daarin zat geen dvd-station. Ik gebruikte toen deze externe brander om recovery dvd's te branden.
En een paar maanden geleden kwam de externe brander weer van pas. Op de HP Mini netbook stond bij aankoop Windows 7. Dat draaide redelijk. Maar na de upgrade naar Windows 10 was het niet leuk werken meer met dat netbook: veel te traag.
Ik besloot toen om er een Linux distributie op te zetten. Net als swake dacht ik dat met een opstartbare USB stick als installatiemedium te doen. Lukte van geen kanten. De details zal ik jullie besparen.
Daarom brandde ik op een andere computer een installatie dvd van Lubuntu. Ik sloot de externe brander aan op het netbook, regelde dat die brander als eerste stond in de opstartvolgorde > Lubuntu dvd erin > doorstarten, en ja hoor, nu kon ik Lubuntu installeren op dat netbook.