Wat we kunnen leren van Googles moordzuchtige AI’s

• Onderwerp starter Onderwerp starter Danvers
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 28
  • Weergaven 2714
D

Danvers

Gast
Googles DeepMind-divisie draaide twee virtuele experimenten met kunstmatige intelligentie en ontdekte dat een AI net als een mens de neiging heeft agressief te worden bij schaarste.
Als we iets te weinig hebben, dan zijn we bereid het af te pakken van een medemens. Jij of ik doen dat misschien niet persoonlijk maar doorheen de geschiedenis is schaarste van belangrijke goederen een uitstekende motivatie voor het ontketenen van een oorlog. Eigenlijk is dat opvallend, aangezien de mens in wezen een sociaal dier is.
Onderzoekers van Google Deepmind ontdekten dat kunstmatige intelligentie, net als mensen, het potentieel heeft om samen te werken maar ook om agressief te worden. DeepMind is Googles AI-divisie en het brein achter onder andere het AlphaGo-algoritme dat vorig jaar de wereldtitel voor het gelijknamige spelletje van een menselijke tegenstander wegkaapte.

Lees hier

Googles DeepMind-divisie draaide twee virtuele experimenten met kunstmatige intelligentie en ontdekte dat een AI net als een mens de neiging heeft agressief te worden bij schaarste.
Als we iets te weinig hebben, dan zijn we bereid het af te pakken van een medemens. Jij of ik doen dat misschien niet persoonlijk maar doorheen de geschiedenis is schaarste van belangrijke goederen een uitstekende motivatie voor het ontketenen van een oorlog. Eigenlijk is dat opvallend, aangezien de mens in wezen een sociaal dier is.
Onderzoekers van Google Deepmind ontdekten dat kunstmatige intelligentie, net als mensen, het potentieel heeft om samen te werken maar ook om agressief te worden. DeepMind is Googles AI-divisie en het brein achter onder andere het AlphaGo-algoritme dat vorig jaar de wereldtitel voor het gelijknamige spelletje van een menselijke tegenstander wegkaapte.

Lees hier
Ik heb geprobeerd me er in te verdiepen, zelfs via google, maar dat is voor een gewoon mens niet te doen. Alleen al lezend bekroop me hetzelfde gevoel als bij de robots uit een andere discussie: ik wil hier niet bij horen! Maar daar is niet aan te ontkomen, nietwaar.

Het is niet te hopen dat Google filosofen op de payroll heeft staan.
Filosofie in een kapitalistische omgeving is een uiterst gevaarlijke cocktail.
De intenties en de macht van Google verontrust me in hoge mate.

Het is niet te hopen dat Google filosofen op de payroll heeft staan.
Filosofie in een kapitalistische omgeving is een uiterst gevaarlijke cocktail.
De intenties en de macht van Google verontrust me in hoge mate.
Filosofie op zich kan heel interessant zijn - maar of het nu kapatalistich, communistische enz. is - dan kan filosofie gebruikt worden voor de desbetreffende stroming.
Dus Links of Rechts maakt dan echt niet uit.

Wat Google betreft vragen mensen zich al jaren af waar die reus mee bezig is.
En tot welke stroming Google behoort, is duidelijk geworden tijdens de verkiezingen in de USA verleden jaar.

Google en AI: een gevaarlijke combinatie.
skynet-thumb.jpg

Ik heb net het plaatje van gouwepeer nog eens bekeken en ik krijg er kippenvel van. Ik weet wel, de tekenaar heeft zich uitgeleefd en enger kon hij het niet, maar de achterliggende gedachte is nog veel enger!

Niet alleen Google is datahongerig.
Facebook is in mijn ogen nog een graad erger en mogelijk zelfs een affront van de geheime diensten van de USA.
En laten we Amazon, Apple en Microsoft niet vergeten.

Daar ben ik het roerend mee eens. Facebook is er bij mij niet ingekomen, Apple ook niet, Microsoft kun je daar eigenlijk om heen? en Amazon lijkt me een paardenstal. Ik ken dat niet. Maar ze loeren volgens mij de hele dag op data. En sorry, ik wil er niet weer over beginnen, maar ik kijk steeds weer verbaasd en een beetje boos als ik 's morgens bij het opstarten zie dat een robot een profiel-pagina zit te bekijken voor Yahoo! Dat zal ik nooit begrijpen. Als je niet alles beschermt en beveiligt, ben je vogelvrij.

maar ik kijk steeds weer verbaasd en een beetje boos als ik 's morgens bij het opstarten zie dat een robot een profiel-pagina zit te bekijken voor Yahoo!
Kate gaat toch over de forum BOT(S)denk ik.
Maak je echt geen zorgen,die bots komen regelmatig langs,op alle websites .
Naar gelang aantal leden/berichten en.....komt de website hoger of lager in de ranking van Google/Yahoo/en.....
Mvg
Danvers

Ja, dat snap ik intussen. En ik maak me er niet bezorgd meer over, want iedereen vindt het normaal. En ja, die robot is een soort scout. En ja, natuurlijk moeten we hoog genoteerd staan. En zo kan ik wel doorgaan. Maar ik blijf me toch boos maken: je moet wel wat weggeven om hoog te staan. En als ik naar dat plaatje van gouwepeer kijk, dan hoef ik al niet meer hoog te staan. Ik geloof heilig dat op een dag zo'n robot jou een voorstel gaat doen om hoger te komen. Wamt het blijft niet bij kijken, hoor, daar ben ik van overtuigd. Er ontstaat dan een levendige handel met die dingen en ik weet niet wie er dan beter van wordt: het forum, de robot, of diegene die daar achter verscholen zit te lachen en aan de touwtjes zit te trekken.
Wat een filosofie weer!!

@Kate,
Abeelding van gouwepeer ,is wel iets anders hoor.
Kijk als je Google account hebt,dan geef je veel prijs,dat klopt.
Zal voorbeeld geven ,heb tablet als ik Google maps open , is mijn locatie op 50 meter na juist.
Bots denk echt niet voor 99%,dat die info verhandelen van ons hoor.
Als het zo was zouden de beheerders van websites,dat uitschakelen hoor!
Mvg
Danvers

Sorry hoor, maar dat schepsel op die afbeelding, met zijn kunstmatige intelligentie, zit toch duidelijk te googlen naar het e-mail-adres van de toekomstige leider van het menselijk bestaan. Het is een slim apparaat en hij ziet er naar uit alsof hij er prima mee over weg kan. Dit is het soort robot wat ik vrees. En die van ons beginnen klein, maar.........
Ach jee, Danvers, hier ben ik niet van af te brengen, hoor. Je doet erg je best, maar je kunt het niet winnen van mijn rotsvaste overtuiging. Nogmaals: ik hoop vurig dat het altijd kunstmatige sukkels blijven, die ons niet kunnen missen. Dus wees jij nu maar blij met die botjes van ons, dan zorg ik wel voor het tegenwicht.
En nu bedenk ik opeens tot mijn schrik dat jullie er al helemaal vrede mee hebben! Jammer, ik hoop dat er meer mensen denken zoals ik. Maar zo bijzonder ben ik nou ook weer niet!

Dat moet ik natuurlijk fijn vinden, maar dat is niet zo! Want ik heb liever dat er iemand komt die zegt dat ik niet voor niets bang ben. Dus nu ben je heel erg aardig voor me, en dat waardeer ik, maar je begrijpt dat ik er toch niet tevreden mee ben!

En hier hoort nog bij: die software die hier rondwaart, is door mensen in opdracht gemaakt. Ach, en waarom zegt me dat nu al genoeg? Niet alle beheerders van websites zijn zoals die van ons. Jullie maken je nu al druk over de datahonger van google, en die honger heb je op een gegeven moment niet meer in de hand. Of denk je dat ik het te zwart zie? Iedere uitvinding heeft 2 kanten. Dus geef je nog niet verloren, want jij hebt het aldoor over die dingen van ons, maar ik trek het door, want het hoort bij elkaar! En op het plaatje heeft het al een gezicht, klein begonnen maar groot gegroeid. Ik heb hierover eens een verhandeling meegemaakt en ik stond niet alleen.

Wat is jullie grootste vrees, wat er met die verzamelde informatie gebeurt. Ik zit daar eigenlijk helemaal niet mee. Omdat er niet aan te ontkomen is. Op allerlei manieren wordt er informatie over ons verzameld, de bank, huisarts, gemeente, klantenkaarten, BKR, verzekeringen, mob.telefoon(waar je bent in het netwerk) en ga zo maar door.
Zolang ik niets doe wat strafbaar is, zal het mij een worst zijn, het is toch niet te stoppen. Wil je dat perse' niet, neem je een betaalde vpn, ben je al een stuk anoniemer! Ook hier geef je zelfs informatie prijs. Bv Kate, ik ken de dame niet, maar het is iemand die zich niet het kaas van dr brood laat eten. Ze staat haar mannetje als het nodig is!

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is jullie grootste vrees, wat er met die verzamelde informatie gebeurt. Ik zit daar eigenlijk helemaal niet mee. Omdat er niet aan te ontkomen is. Op allerlei manieren wordt er informatie over ons verzameld, de bank, huisarts, gemeente, klantenkaarten, BKR, verzekeringen, mob.telefoon(waar je bent in het netwerk) en ga zo maar door.
Zolang ik niets doe wat strafbaar is, zal het mij een worst zijn, het is toch niet te stoppen. Wil je dat perse' niet, neem je een betaalde vpn, ben je al een stuk anoniemer!
Daar denkt iedereen weer anders over.
Voor mij geldt toch dat privé en privacy voor mij belangrijk zijn!

Tuurlijk, ieder heeft daar zijn eigen mening over, en dat is een goed recht. Maar privacy bestaat alleen maar op papier. En heden ten dage (wil) kun je niet meer zonder de moderne communicatie middelen. Steden hangen vol met camera's, in combinaties met eventuele andere gegevens kunnen ze personen identificeren.
Zelf vind ik het een beetje zinloos om je daar druk om te maken, omdat er niet aan te ontkomen is. Maar dat is mijn mening. Wil je dat niet, dan neem ik aan dat je maatregelen neemt, omdat te voorkomen.
Als je blogs als deze volgt, kun je heel veel informatie halen, uit de vragen en reacties van leden. Daar is best wel een beeld te vormen wat voor persoon er achter zit!

Zie over privacy kunnen we nog dagen door bomen.
In het dagelijks leven mogen ze mij echt veel slimme camera's hangen, brengt toch de misdaad naar beneden, in Vlaanderen is al het bewezen.
Wat internet betreft, ligt het beetje anders.Mogen ze ook ver gaan,maar er mag geen misbruik van gemaakt worden.
Kunnen ze ook daar mee misdaad bendes oprollen,aanslagen voorkomen en....stoort het me niet!Heb niks te verbergen!
Mvg
Danvers

Terug
Bovenaan Onderaan