Wachtwoorden gaan verdwijnen?

Johannes1956

@t your Service " all Time
Lid geworden
13 jun 2019
Leeftijd
66
OS
Windows 10 Home
AV
Eset
FW
Windows Firewall
:unsure:
Lees net een bericht dat Apple, Google, en Microsoft samen werken om Wachtwoorden per 2023 te verbannen.
Hoe meer ik daar over nadenk dan zou dat een stuk makkelijker zijn dan al die Wachtwoorden te onthouden
In de toekomst zonder Wachtwoorden is het de bedoeling om je Mobile telefoon als authenticator te gebruiken.
Iets wat je nu ook doet als je je telefoon ontgrendeld door een code in te tikken, een patroon te tekenen, je vingerafdruk te scannen of je gezicht te laten zien.
FIDO, wat staat voor Fast Identity Online doet dit ook, maar omzeilt het eerste gedeelte, er is dus echt helemaal geen wachtwoord meer nodig.
Mea Culpa" het zou tijd worden, heb zelf al onder hand een klapper vol met Wachtwoorden, we gaan het zien:love:

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
OS
Windows 10 home
AV
Windows beveiliging
FW
Windows beveiliging
Handig als je, telefoon gestolen wordt, of als je hem verliest of hij valt en doet het niet meer. Dan kun je nergens meer bij. En er zijn nog steeds mensen zonder zo'n ding. Dus ik sluit me bij mijn voorgangers aan.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Oplossingen
3
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Sjees zeg wat een onzin. Lijkt wel dat gezeur met de ING en Steam. Wil je inloggen moet je eerst via je mobiel je code ingeven.
Ze doen alsof er geen mensen meer via de PC werken. Wat een bullshit dit. Bahbah.
Echt gezever. Dan wordt je dus ook zo te zien verplicht om je telefoon af te sluiten met een lock code, ook daar voel ik helemaal niets voor.

Enigma147

Moderator
Team lid
Lid geworden
15 dec 2018
OS
Windows 10 pro
AV
Bitdefender
FW
Cisco Meraki
Het lijkt wel op wat DUO bied: (https://duo.com/)

Als je remote wil inloggen met RDP of teamviewer op bijvoorbeeld een server moet je, eventueel na gewoon inloggen, een bevestiging geven op je telefoon voordat je ingelogged bent. Die bevestiging kan ook nodig zijn als je lokaal, dus fysiek op de machine zelf, probeert in te loggen, maar dat is optioneel.
Het is een dienst van Cisco en tot tien gebruikers kan je het gratis gebruiken. Bij de gratis versie is het wel alleen een extra beveiliging, dus na gewoon inloggen moet je op je telefoon bevestigen. Het is natuurlijk gericht op grote bedrijven die er flink voor moeten betalen.

Het werkt goed, we gebruiken het op het werk als extra beveiliging op onze servers en ik gebruik de gratis versie thuis om wat virtuele machines te beveiligen. Die virtuele machines log ik bijzonder weinig op in dus daar wat extra veiligheid op zetten kan geen kwaad en voor die keer dat het nodig is maakt het mij niet uit. Maar om dat nou ?verplicht? op mijn computer thuis te hebben, en continue moeten gebruiken, nee bedankt.

Rubensky

Moderator
Team lid
Lid geworden
4 aug 2016
OS
Windows 10 professional
AV
Windows Defender
FW
Windows Firewall
Dat we af gaan van de wachtwoorden zoals we die nu kennen is mij al jaren duidelijk. Hoe we dit precies vorm krijgt is nog wel de vraag.

Bij sommige diensten is het al mogelijk. Zo heb ik een Outlook account waarbij geen wachtwoord meer is ingesteld. inloggen doe ik met mijn Yubikey.

Black Tiger

Moderator
Team lid
Lid geworden
6 aug 2018
Oplossingen
3
OS
Windows 10 Pro
AV
AVG
FW
Windows Firewall
Dat het anders kan is mij ook al jaren duidelijk. Heb zelf ook een Steam key app en voor iets anders maak ik gebruik van Authy.
Of ik dat leuk vind is een ander verhaal, maar het gaat niet om ons maar om mensen zonder mobiele telefoon of met mobiele telefoon maar geen smartphone.
Het wordt gewoon te technisch, met name voor de ouderen en dat is niet bepaald een goede vooruitgang.

Bovenaan Onderaan