waarschuwing van Aomei Partition Assistent

Daar zie ik een waarschuwing over mijn C-schijf:
619cc06da20bc-No.001.jpg

In eerste instantie heb ik CrystalDiskInfo geopend: daar is de conditie van die C-schijf "goed" (ook van de andere ingebouwde of aangekoppelde schijven).
Als ik de pc opnieuw opstart met een gekloonde schijf en Aomei Partition Asssistent start dan staat ook bij die (nu niet actieve) schijf een rode stip.
Moet ik voor alle zekerheid die foute SSD vervangen, of de waarschuwing negeren?

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
Het gaat niet om de systeemschijf, maar om schijf #1, de schijf waarop de back-up geplaatst moet worden!

Pearl

Bekend Gezicht
Lid geworden
2 sep 2021
Waarom die popup over de schijf gegevens?
Waarom niet schijf 0 niet als bootschijf/c:?
Waarom is schijf 0 in GPT stijl?
Wat zegt Crystaldisk erover?
Wat is het merk en type van die SSD?
Staat daar de laatste firmware op?

Zomaar wat vragen.

Gebruik zelf Aomei al een jaar niet meer, telkens foutmeldingen, gebruik nu Diskmaster free zonder foutmeldingen.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
Mogelijk een verkeerd printscreen gepubliceerd. Hier opnieuw (met alleen de C-schijf):
619cc9bf0eba2-No.002.jpg

Met R klik het kleine plaatje te zien rechts in beeld via "eigenschappen". Volgens mij gaat het wèl om die SSD, en dat is een Crucial.
Crystal disk meldt : 97% goed.
En waarom er GPT op staat weet ik ook niet. Dat zal wel met de installatie van W 10 gebeurd zijn

Pearl

Bekend Gezicht
Lid geworden
2 sep 2021
Gebruik die eens als je hem nog niet hebt.

Daarnaast is een chkdsk /r offline ook nog te doen.

Dat doet W10 niet zelf hoor, alleen bij een UEFI systeem en verse install en alleen de bootschijf.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
Ik neem aan dat je derde mededeling (dat doet W10 niet zelf..) slaat op de oorspronkelijke installatie (upgrade van W 7 zou dat geweest kunnen zijn) Wat er in die laatste jaren gedaan en gebeurd is met klonen, back-ups e.d. zou ik niet meer weten.
Wat betreft dat progje van Crucial (waarvoor dank):
619cf2df6ffd1-No.001.jpg

m.a.w.: ik hoef niets te doen, met name niet die Crucial=schijf vervangen?

Pearl

Bekend Gezicht
Lid geworden
2 sep 2021
Die Aomei eraf gooien en Disk Master free gebruiken, was voor mij een prima zet.

Al die codes al een keer meegemaakt met die prog, prutding.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
Inmiddels chkdsk /r offline gedaan: niets bijzonders kwam daar boven drijven na afloop.
Wat betreft Aomei (de basis vorm): die gebruik al jaren voor maken van back-up en soms een kloon. Daar heb ik nooit problemen mee. Die "Partition Assistent kwam aan de orde toen ik keek of ik MBR kon wijzigen in GPT. Maar die Partition Assistent kan er nu wel af.
Eindconclusie: die Crucial-schijf lijkt prima. Of zijn er nog meer adviezen?

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Leeftijd
63
OS
Windows
Even off topic maar die Disk Master ken ik niet. Kan er misschien iemand die dit gebruikt, in een nieuw topic, hierover wat uitleg geven qua kosten/gebruik/inhoud? Dank op voorhand.

Pearl

Bekend Gezicht
Lid geworden
2 sep 2021
Het is gratis en gebruik het gewoon, zie je het vanzelf.
Ze hebben meer producten maar ik gebruik alleen die back-up software.
Net zo Chinees als die Aomei.

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Leeftijd
63
OS
Windows
Ik heb het op de testpc geïnstalleerd en ziet er gebruiksvriendelijk uit. Heb er al een image mee gemaakt van mijn c-schijf. Heb ook een bootable usb gemaakt om mee op te starten maar dat werkt niet. Als ik bij de opstart kies voor de usb-stick, stuurt ie mij telkens naar het bios. Heb ook de indruk dat het enkel een bootable usb is zonder software om een image terug te zetten. Momenteel gebruik ik - zeer tot mijn tevredenheid - Acronis True Image 2021 en Acronis Disk Director, maar dat zijn twee aparte betalende programma's. Ik zoek iets dat ik op de pc's van mijn klanten kan zetten voor system-recovery.

Pearl

Bekend Gezicht
Lid geworden
2 sep 2021
USB stick is en opstartbaar en je kunt er de image/back-up mee terugzetten, je krijgt eerst de W10PE en dan het terugzet menu.
Op een UEFI systeem dien je voor de USB stick te kiezen waar die UEFI bijstaat.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Leeftijd
67
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
@Pearl, dank je wel, het tool bevat voor een gratis versie verrassend veel functies.

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
We zijn nu wel na # 9 van het padje afgeraak met deze "offtopic" . Ik denk dat vele lezers het met mij eens zijn (als ik nog wat zeggen mag) Aomei freeware is uitstekend voor een system back-up. Om een ssd te klonen (ook niet verkeerd zo heel af en toe): Shadowmaker van MiniToolP.W. (ooit daar Abraham54 geïntroduceerd hier) en ook als freeware / gratis trial.

ArtstudioG

pc-aholic
Lid geworden
30 jan 2017
Leeftijd
63
OS
Windows
USB stick is en opstartbaar en je kunt er de image/back-up mee terugzetten, je krijgt eerst de W10PE en dan het terugzet menu.
Op een UEFI systeem dien je voor de USB stick te kiezen waar die UEFI bijstaat.
Net dat lukt me niet.
Update: het is me wel gelukt op de hoofdpc maar niet op de (nieuwere) testpc. Het duurt wel lang om een image te maken en nog veel langer om die dan ook terug te zetten. Ook is de compressie maar beperkt en neemt zo'n image quasi evenveel plaats in als de originele schijf groot is. Bij mijn Acronis True Image maak ik een volledige (geen incrementele) image in zo'n 2 minuutjes, het gaat hier over 90Gb gebruikte ruimte. Het terugzetten duurt quasi even lang ook twee minuutjes. De uiteindelijke image is ongeveer de helft van grootte van de originele schijf. Ook kan ik die image in de verkenner gewoon openen en kijken wat erin zit of iets specifieks eruit halen. Dat zijn allemaal dingen die ik niet terugvind in Disk Master. Maar misschien moeten we daar een apart topic over starten/maken.

Laatst bewerkt:

Najsnarf

Enthousiast Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
Shadowmaker is wel gratis, je moet alleen "keep trial"intoetsen
619e7182cce5e-No.001.jpg

Bovenaan Onderaan