- Lid geworden
- 2 aug 2016
- Berichten
- 36.348
- Waarderingsscore
- 7.049
- Punten
- 113
- OS
- Windows 11 Professional
- AV
- Microsoft Defender, MBAM Free & Eset Online
- FW
- Windows Firewall
Een voormalige collega kwam gisteren naar me toe.
Hij was opgebeld door Microsoft met de mededeling dat zijn computers vol met virussen zitten.
Raar genoeg vertrouwde hij de opbellers, om dat het bedrijf waar hij voor werkt ook met een callcenter in India werkt.
Afijn, zowel zijn notebook als het notebook van het bedrijf zijn onderhanden genomen.
Pas op het moment dat de opbellers een betaling wilden ontvangen, ging bij hem een belletje rinkelen, want dat wist hij wel, Microsoft vraagt daar geen geld voor.
Omdat hij niet betalen wou, zo kreeg hij te horen, zouden zijn computers op slot gaan, zodat hij ze niet meer kon gebruiken.
Hij kwam bij me met zijn eigen notebook.
Meteen na opstarten kwam er een aanmeldvenstertje om een wachtwoord in te geven.
Dit was geen normaal Windows inlog venster.
Ik heb vijfmaal enter gegeven en de laptop startte op nieuw op.
Daarna gaf Windows 10 aan dat er een probleem was.
Mooi, door wat door te klikken heb ik Systeemherstel gekozen en de laptop terug te zetten naar de datum van 7 januari.
Systeemherstel duurde even en daarna startte het notebook weer normaal op.
Malwarebytes MBAM heeft daarna de computer opgeschoont en bijna duizend pups verwijderd.
Na een hernieuwde opstart vond de McAffee antivirus geen schadelijke bestanden meer.
Hij was opgebeld door Microsoft met de mededeling dat zijn computers vol met virussen zitten.
Raar genoeg vertrouwde hij de opbellers, om dat het bedrijf waar hij voor werkt ook met een callcenter in India werkt.
Afijn, zowel zijn notebook als het notebook van het bedrijf zijn onderhanden genomen.
Pas op het moment dat de opbellers een betaling wilden ontvangen, ging bij hem een belletje rinkelen, want dat wist hij wel, Microsoft vraagt daar geen geld voor.
Omdat hij niet betalen wou, zo kreeg hij te horen, zouden zijn computers op slot gaan, zodat hij ze niet meer kon gebruiken.
Hij kwam bij me met zijn eigen notebook.
Meteen na opstarten kwam er een aanmeldvenstertje om een wachtwoord in te geven.
Dit was geen normaal Windows inlog venster.
Ik heb vijfmaal enter gegeven en de laptop startte op nieuw op.
Daarna gaf Windows 10 aan dat er een probleem was.
Mooi, door wat door te klikken heb ik Systeemherstel gekozen en de laptop terug te zetten naar de datum van 7 januari.
Systeemherstel duurde even en daarna startte het notebook weer normaal op.
Malwarebytes MBAM heeft daarna de computer opgeschoont en bijna duizend pups verwijderd.
Na een hernieuwde opstart vond de McAffee antivirus geen schadelijke bestanden meer.