vraag over nieuwe SSD

Najsnarf

PCS Lid
Lid geworden
5 aug 2016
OS
W10pro
AV
FSecure van KPN
Bij zoeken naar aanschaf extra SSD kwam ik voor het eerst het merk "Intenso" tegen. Een SSD van 256 GB kost ongeveer de helft van de meeste andere merken: € 23.-- in plaats van € 40.-- tot soms € 93.-- . Zal wel wat minder snel zijn, maar is er iets mis mee voor een gewone al enigszins bejaarde desktop?

Ik zie geen reden om ze als slecht te benoemen maar zou er ook geen heel goede kwaliteit van verwachten. Als je het een keer wilt proberen moet je het zeker doen! Ik zou er wel voor kiezen de backup extra te controleren.

ik heb een goede backup-voorziening: recente Aomei systeem backup na een flinke update bijvoorbeeld en 2 gekloonde schijven. Lijkt overkill maar je zal verbaasd zijn hoe bv. èn de C-schijf èn een gekloonde ssd problemen gaven. Het schijnt dat ik daar aanleg voor heb. Maar hoe kan je op eenvoudige wijze de kwaliteit van een SSD controleren? Memtest?

Niet eigenlijk. Gewoon gebruiken, dan kom je er vanzelf achter wat de levensduur is.

ik ben nu zelf 90; wellicht gaat die Intenso langer mee.

Langer zal niet. Ik kan mij niet voorstellen dat de SSD 90 jaar meegaat. :)

Maar hoe kan je op eenvoudige wijze de kwaliteit van een SSD controleren? Memtest?
kwaliteit valt niet te testen van een ssd, enkel snelheden ... . een FakeFlash test voor de grootte van een element, maar Itenso zal wel recht in zijn schoenen staan, het is immers GEEN AliExpress ssd.
toolbox Adata? , AS SSD Benchmark, Crystal Disk Mark8.0.2, .... .
het heeft ook geen zin om bv een Samsung 990 in een oud systeem te plaatsen, de snelheid van 7000MB/sec niet halen omdat de nieuwe technologie niet aanwezig is.

Bij zoeken naar aanschaf extra SSD kwam ik voor het eerst het merk "Intenso" tegen. Een SSD van 256 GB kost ongeveer de helft van de meeste andere merken: € 23.-- in plaats van € 40.-- tot soms € 93.-- . Zal wel wat minder snel zijn, maar is er iets mis mee voor een gewone al enigszins bejaarde desktop?
Om wat voor SSD gaat het: SATA of M2?

En respect voor jouw leeftijd, ik wens je nog veel gezonde jaren.

SATA.
Er staat trouwens Windows op die Intenso (verwar het steeds met Senseo..) van een pc van een vriend die ik sporadisch help. Hoewel hij ir. is nauwelijks idee van onderhoud, back-up maken en opruimen van oude meuk (zoals gegevens van 2014 bv.)

De laaste Lexar is ook de snelste van d drie.

Terug
Bovenaan Onderaan