Voetbalcompetitie in NL net zo als in België.

Abraham54

Beheerder
Forumleiding
In België gaat de competitie in de hoogste klasse op gegeven moment in drie klasses van elk zes clubs over.
Er wordt gespeeld voor deelname aan de Champions Leaque, de tweede klasse voor deelname aan de Europa Leaque en de laatste klasse bepaalt wie er degradeert.

Wat betreft dat er in elke klasse de teams dan vaker tegen mekaar moeten spelen - daar is niets op tegen vind ik en doordat in elke de klasse het niveau min of meer aan elkaar gemeten is, zal het het voetbal daarom ook beter maken en interessante wedstrijden opleveren.

Want dat het anders moet in ons land en wij iets moeten doen om het voeballend vermogen weer beter te maken, lijkt me de Belgische oplossing een makkelijk toepasbare organisatie.

Dat België het goed gedaan heeft op het WK ligt denk mede aan de opzet van hun competitie, is mijn mening.

De zeer goede verstandhhouding en teamgeest onder de spelers heeft er zeer veel aan gedaan . Die was nu veel beter dan vorige WK's

Wat een verrassende uitslagen.
De superboeren hebben met 2-0 van Feijenoord gewonnen - en FC Emmen heeft uit met 2-1 van Ado gewonnen.
Vitesse is leider in de competitie na met 5-1 gewonnen te hebben van FC Groningen.

Ik denk dat het idd. een goede zaak zou zijn als de Eredivisie net zo zou worden gespeeld zoals de Belgen dat doen, mits de transferperioderegels ook zouden worden veranderd. (alleen tijdens de december maand of zo) Het is imho ook zo dat de transferperiode aan het eind van een seizoen (of het begin van een nieuw seizoen, net zoals je het wil zien.....) vaak afbreuk doet aan de kracht van een club zoals die in april / mei was, zodat de Belgische methode ook eigenlijk weer minder zegt over de 'nieuwe' kracht van een club bij aanvang van het nieuwe seizoen.

Het zal mijn inziens echter er voor zorgen dat in alle groepen daardoor het niveau van spelers op termijn zal verbeteren.
ik denk ook dat het voor de voetbalfans leuker wordt, omdat ook zij op termijn beter voetbal kunnen zien.

Daarnaast vind ik het opvallend dat onder ... jaar de nationale teams altijd erg ver komen in internationale wedstrijden.
Ergo, aanvallend voetbal is dus in de jeugd wel aanwezig, maar verwatert schijnbaar als deze spelers volwassen worden.
Ligt de oorzaak daarvan de mentaliteit bij de trainers, die het aanvallende concept hebben laten varen?

Denk niet dat het aan de trainers zelf ligt, (op enkele uitzonderingen na) maar meer aan de eisen die de clubbesturen aan de trainers stellen. Ik weet niet voldoende af van het prijzengeld voor bepaalde potjes, maar heb ooit eens ergens gehoord / gelezen dat het om miljoenen gaat bij een gewonnen pot in de Champion league. Dank je de koekoek, zullen veel clubbesturen denken : mooi voetbal? Graag, maar met minder mooi voetbal de pot met 1-0 winnen is belangrijker...….

Wat die 'onder de …. jaar' betreft. Exact! Dáár gaat het nog niet om het grote geld, maar om de landseer en dus kunnen ze theoretisch vrijer voetballen.

Wat dat betreft petje af voor Ajax de afgelopen paar potjes. Niet 100% verdedigen en hopen op die ene goal, maar (overwegend) gáán met die banaan.

Je vergeet dat elk gecoord doelpunt ook geld opbrengt, dus dat wat jij schrijft kan denk ik niet de reden zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan