Vliegende oogstmachine plukt rijp fruit

Het is inmiddels geen geheim meer dat door de opkomst van automatisering en robots de komende jaren naar verwachting
miljoenen banen zullen verdwijnen. Veel laaggeschoolde banen zullen worden weggevaagd door robots, waardoor de
technologische werkloosheid, het verlies van banen als gevolg van technologische veranderingen, explosief zal stijgen.

De laatste technologische verandering die op korte termijn tot banenverlies leidt, zou zich binnenkort kunnen voordoen in
de fruitoogstsector.

Het Israëlische bedrijf Tevel Aerobotics Technologies heeft een vliegende autonome robot (FAR) ontwikkeld die dag en nacht
werkt om fruit te plukken. De kunstmatige intelligentie in de FAR bepaalt door middel van sensoren en computervisie welk
fruit het rijpst is om te plukken.

"De FAR-robot kan 24 uur per dag werken en plukt alleen rijp fruit. Hij gebruikt AI-perceptiealgoritmen om de bomen te
lokaliseren en vision-algoritmen om het fruit tussen het gebladerte te detecteren en de grootte en rijpheid ervan te classificeren.
Na het kiezen van het juiste fruit zoekt de robot uit wat de beste manier is om het fruit te benaderen en stabiel te blijven terwijl
de plukarm het fruit grijpt", aldus Inceptive Mind.

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Lid geworden
19 jan 2019
Reacties
459
Reactiescore
229
Punten
45
Leeftijd
65
Vooruitgang houd je niet tegen. Het fruit wordt wel van een hoogte in de kisten gegooid. Ik heb in mijn jongere jaren vele kilo's appels en peren geplukt, en dan werden ze voorzichtig uit de plukmand in de kisten gelegd. Gooien was not done.

Korrigan

6-tiger met gebreken.
Lid geworden
19 jan 2019
Reacties
459
Reactiescore
229
Punten
45
Leeftijd
65
En plukmachines zijn niet nieuw. Er zijn er waarbij de teler nog wel zelf plukt en het fruit op een zelfrijdende band legt. Ik heb daar zelf nog mee gewerkt, bij de fruitteler waar ik stage liep en in de zomer hielp. Je hebt ook schudmachines. Het fruit valt dan op zeilen en wordt in kisten getransporteerd. Er zijn zat mooie filmpjes te vinden.

Discovery Sjeng

@t your Service " all Time
Lid geworden
13 jun 2019
Reacties
508
Reactiescore
285
Punten
63
Leeftijd
64
:unsure: tja ,appels met de hand laten plukken is zeer arbeidsintensief, een paar Polen inhuren is dan ook weer een optie.
maar dat is een moment opname,in korte tijd moet het fruit geplukt zijn anders rot het snel weg allemaal :cool:

Bovenaan Onderaan