Virtualisatie in Windows 10 Pro / Enterprise

• Onderwerp starterEvC
  • Startdatum
  • Reacties 9
  • Weergaven 1.328
E

EvC

Guest
Een nieuw aspect voor mij. Ik vraag me af of dit alleen geldt voor het virtualiseren van een Windows versie?
Windows 7 Pro bijvoorbeeld heeft de XP-mode: waarschijnlijk moet ik het daarmee vergelijken.

Naar ik mij kan herinneren bestond dit in Windows 7 ook al. Zelf vind ik het gebruik van een tool als Vmware handiger.

Als ik het goed begrepen heb, is Hyper V een omgeving waarbinnen een virtual machine moet draaien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-V

En voor Linux is min of meer ook mogelijk gemaakt.
Maar het is special bedoeld voor de Windows Servers; elke Hyper V snoept 2 GB van het werkgeheugen.

Als Hyper-V virtualisatie voor servers bedoeld is dan is dat voor thuisgebruik niet interessant lijkt me.
De essentie waarvoor het dan wel gebruikt kan worden ontgaat me nog even.
Applicaties zoals VirtualBox en VMware lijken me dan meer voor de hand te liggen.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het de bedoeling om virtualisatie wat meer op de kaart te zetten omdat steeds meer processoren met die technologie worden uitgerust.

Dual- of multiboot besturingssystemen kunnen best interessant zijn voor specifieke wensen (denk aan 3-D en betere audio-ondersteuning), maar vereist wel wat kennis van het aanmaken van partities.

Zo kwam ik bijvoorbeeld dit artikel tegen dat al gauw uitwijdt over virtualisatie van Linux om redelijke redenen.

Laatst bewerkt:
@EvC,
Dual- of multiboot besturingssystemen kunnen best interessant zijn voor specifieke wensen (denk aan 3-D en betere audio-ondersteuning), maar vereist wel wat kennis van het aanmaken van partities.
Heb voor jouw mooie handleiding voor multiboot in Linux!
Mvg
Danvers

Heb voor jouw mooie handleiding voor multiboot in Linux!
Dat is een leuke aanvulling.

Het feit dat je met virtualisatie twee besturingssystemen tegelijkertijd kunt gebruiken is ontzettend handig..
Denk bijvoorbeeld aan even je bankzaken in Linux te doen.
Spelenderwijs raakt men met deze methode makkelijker vertrouwd met een andere omgeving.

Bovendien is het toch wat lastiger om een dualboot te verwijderen mocht het niet bevallen.

Terug
Bovenaan Onderaan