Discussie Vireo II

m44rtn

Bekend Lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reacties
486
Reaction score
89
Punten
28
Leeftijd
18
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
Build 617! Deze build kan interne meegebouwde drivers vinden. De driver die het vind zelf doet nog vrij weinig (lees: niks). Hoewel functies van een driver wel uitgevoerd kunnen worden, heeft de kernel nog niet echt een systeem die dit handig regelt (waardoor in deze build drivers praktisch gezien niet uitgevoerd kunnen worden).

Bekijk bijlage 3252

Voor zij die details interessant vinden... De kernel onthoud intern PCI apparaten anders dan hij laat zien op het scherm. Terwijl Vireo op het scherm bijvoorbeeld "7111:8086" laat zien (Device en Vendor ID), onthoud Vireo intern het apparaat aan de plek waar het is 'aangesloten' in de machine samen met het generale type (ook wel class genoemd).

Apparaat 7111:8086 is een IDE Controller, die in dit geval is aangesloten op plek 00:00:01 (dit komt neer op het tweede apparaat in de hele PC/Machine). IDE Controllers hebben als class 'Mass Storage Controller', deze heeft als nummer 0x01. Hier kan je meer van deze nummers zien. De kernel zal het apparaat in dit geval dus intern onthouden als apparaat 00000101 (hexadecimaal - dit heeft een decimale waarde van 257).

Bijlagen

• VirtualBox_BirdOS_06_01_2020_22_34_31.png
    VirtualBox_BirdOS_06_01_2020_22_34_31.png
    8,2 KB · Weergaven: 52

m44rtn

Bekend Lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reacties
486
Reaction score
89
Punten
28
Leeftijd
18
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
In het kader van Vireo moet werken op echte (wat oudere hardware): Vireo II build 661 werkt op een Fujitsu-Siemens laptop uit ~1999 met een pentium 3 processor (hoeveelheid RAM weet ik niet). Hiervoor hoefde ik niks extra's te doen, dus dat is mooi.

Bekijk bijlage 3328

Bijlagen

• IMG_20200119_143946.jpg
    IMG_20200119_143946.jpg
    4,8 MB · Weergaven: 42

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
19.842
Reaction score
4.466
Punten
113
Leeftijd
66
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
Wat leuk dat je die 21 jaar oude laptop nog kan gebruiken, het werkgeheugen zal inderdaad weinig zijn (Win 98/NT4 tijd).

m44rtn

Bekend Lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reacties
486
Reaction score
89
Punten
28
Leeftijd
18
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
Er stond oorspronkelijk Windows 98 Second Edition op.

m44rtn

Bekend Lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reacties
486
Reaction score
89
Punten
28
Leeftijd
18
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
Oh, build 661! Haha, oeps... Ik dacht dat ik meer geschreven had. En toen waren we vier maanden verder...

Goed... Er is best veel veranderd in de laatste paar maanden, allereerst: Vireo is de honderdtallen uit! De huidige build (terwijl ik dit schrijf, zal over een uurtje wel weer veranderd zijn) is build 1553.

Hardeschijven kunnen gelezen en geschreven worden
Het belangrijkste in deze build is het kunnen lezen en schrijven van en naar IDE hardeschijven. Dit werkt in virtualbox en op de laptop die in post #14 is genoemd. Deze hebben beide dezelfde controller, namelijk de 0x80867111. Dit is een PIIX4 IDE controller van Intel. De build is ook getest met controller 0x8086269E, dit is een ICH6 controller van Intel. PIIX en ICH zijn twee verschillende chipsets op moederborden.

In principe zou Vireo nu van alle IDE apparaten kunnen lezen. Wel is er een probleem tussen Vireo en een van mijn testcomputers. Maar het is onduidelijk waar het probleem aan ligt. Vireo negeert deze controller nu en gaat gewoon door zonder IDE.

Een groot verschil met Vireo I is dat je dubbel zoveel hardeschijven kan hebben. In Vireo II kan je maximaal 4 IDE hardeschijven hebben, terwijl je in Vireo I er maar twee kon hebben.

Vireo kan partities op de hardeschijf identificeren
Vireo leest wanneer het opstart de MBR. Dit is altijd de eerste sector (ofwel de eerste 512 bytes) van een hardeschijf. Op deze plek staan een aantal dingen, waaronder welke partities bestaan. Zoals in de screenshot te zien is: Vireo detecteert dat er op hardeschijf 0 ('HD0') een enkele partitie staat. Vireo detecteert dat deze begint bij sector 63 (63*512 bytes), dat het een opstartpartitie is (systeempartitie, dit zou C: zijn op Windows), 4193217 sectors bevat (de grootte is dus 4193217*512 bytes) en dat het type 0x0B is (ofwel, bestandsysteem is FAT32).

Dit is iets wat Vireo I nooit heeft gekund.

Vireo is stabieler geworden
Hier valt niet zoveel over te vertellen zonder in details te treden. Dit moet je maar van me aannemen. :)

What's next
FAT32, that's next. Wanneer dat klaar is wil ik gaan beginnen met programma's kunnen opstarten en runnen zodat het bruikbaar kan worden. Wat daarnaa komt is een beetje aankijken.

Abraham54

Beheer
Team lid
Lid geworden
2 aug 2016
Reacties
19.842
Reaction score
4.466
Punten
113
Leeftijd
66
OS
Windows 10 Professional x64
AV
Ziggo F-Secure antivirus
FW
Windows Firewall
Zo te lezen heeft onze @m44rtn frisse moed gevonden door zijn betere kernel.

m44rtn

Bekend Lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reacties
486
Reaction score
89
Punten
28
Leeftijd
18
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
Ik dacht omdat ik nu op de build zit met hetzelfde nummer als het jaar waarin we leven, hier een afbeelding van huidige Vireo:

Featuring: het kunnen lezen van een FAT32 bestandssysteem. De code moet nog opgeruimd worden en er moet voor gezorgd worden dat het allemaal dynamisch is (en niet allemaal test waardes enzo, zoals ik nu doe). Maar... de basis is er. Hoe lang het duurt voordat FAT32 read support (en write) klaar is, kan ik niet zeggen. Ik hoop snel.

Uitleg afbeelding: bovenaan ('table:' tot 'buffer:') is informatie dat ik gebruik voor het testen, dit zijn verschillende dingen. Van geheugenadressen tot nummertjes van bepaalde dingen. Daaronder ('.' tot 'VERSION FDI') is een directory, ofwel mapje, op de hardeschijf. De directory in kwestie is 'FDOS', de map waar FreeDOS geinstalleerd wordt. Voor het testen gebruik ik namelijk een virtuele machine waar ik FreeDOS in geinstalleerd heb.

m44rtn

Bekend Lid
Lid geworden
16 jan 2018
Reacties
486
Reaction score
89
Punten
28
Leeftijd
18
Website
github.com
OS
Windows, Linux en Vireo
Jullie hebben misschien gemerkt dat er iets minder updates zijn over Vireo. Dit is niet omdat ik ermee gestopt ben, maar ik was tijdelijk begonnen aan het helpen bij een ander project (de Night Kernel). Ik had een soort van beloofd dat ik ze zou helpen en heb dat eigenlijk nooit echt gedaan. ?

Wanneer ik dat af heb, kan ik weer verder met Vireo.

Roxmarie

Moderator
Team lid
Lid geworden
28 mei 2019
Reacties
3.135
Reaction score
1.662
Punten
113
OS
Windows 10 home
AV
Kaspersky Security Cloud
FW
Windows beveiliging
Succes met je andere project en me je Vireo als daar weer tijd voor is.

Bovenaan Onderaan