Vervangen hdd 2,5 inch met Windows 10 door Linux in mijn laptop Lenovo B40-30

• Onderwerp starter Onderwerp starter cooper
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 11
  • Weergaven 1955

cooper

PCS Lid
Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
116
Punten
63
OS
Windows Home 10
AV
Kaspersky internet security 2020
Hello,
Vermits in oktober 2025 de ondersteuning van Microsoft voor laptops en pc's met een tpm 1.2 ophoud, wil ik op mijn laptops na het wegvallen van de support en updates van Microsoft een Linux besturingssysteem installeren.

Ik heb een laptop B40-30 LENOVO van 2015 met een Intel Celeron N2840 processor 2,16 ghz, 64 bits systeem en 8 gb geheugen.
Ik heb een ssd en een paar hdd 's 2,5 inch liggen die ik niet meer gebruik.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om de hdd 2,5 inch uit de Lenovo laptop te halen, en er een hdd of ssd in te stoppen en daar een Linux besturingssysteem op te installeren.

En wat ook belangrijk is of nadat het Linux besturingssysteem is geïnstalleerd op de hdd 2,5 inch, of ik daarna de hdd met Linux erop er weer kan uithalen en opnieuw mijn hdd 2,5 met Windows 10 er op plaatsen in de laptop en mijn Windows 10 kan opstarten, nadat het Linux O S is geïnstalleerd.
Of lukt dat niet meer?

De bedoeling is om wanneer de ondersteuning van Microsoft in 2025 wegvalt, de laptops die niet meer kunnen werken met Windows 10 te voorzien van een gratis Linux besturingssysteem. Dit gebeurt dus als een voor test tegen 25 oktober 2025.
grtz,
cooper

Uiteraard kun je een ssd plaatsen en daarop Linux, Ubuntu, Zorin of iets installeren.
Maar waarom zou je de hdd met Windows 10 willen terugplaatsen?

Wil je Linux eens uitproberen?
Dan kan sowieso, je kunt het als het ware virtueel gebruiken via een live usb.

Voor eens en voor altijd, als de ondersteuning van Windows 10 in 2025 zou wegvallen, dan blijft die windows uiteraard nog perfect werken!!! Er zijn nog velen die momenteel nog met windows 7 of 8 werken, zonder problemen. Het is dus niet zo dat je pc dan uitvalt ofzo. Blijven doemdenken heeft echt geen nut.

Uiteraard kun je een ssd plaatsen en daarop Linux, Ubuntu, Zorin of iets installeren.

Wil je Linux eens uitproberen?
Dan kan sowieso, je kunt het als het ware virtueel gebruiken via een live usb.

Ik heb in het verleden al Ubuntu als dualboot en een live dvd met Linux geïnstalleerd.
Maar de layout viel tegen in vergelijking met deze van Windows.

Maar omdat ik de 3 laptops en computer met Windows 10 niet volledig wil afdanken in oktober 2025, wil ik daar Linux of Ubuntu op installeren.
Mijn kleinzoon kan dan met beide besturingssystemen Windows 11 en Linux Mint eens experimenteren.
grtz,

cooper

Voor eens en voor altijd, als de ondersteuning van Windows 10 in 2025 zou wegvallen, dan blijft die windows uiteraard nog perfect werken!!! Er zijn nog velen die momenteel nog met windows 7 of 8 werken, zonder problemen. Het is dus niet zo dat je pc dan uitvalt ofzo. Blijven doemdenken heeft echt geen nut.
Dat lijkt maar zo dat Windows perfect blijft werken maar ondertussen gaan er wel steeds meer achterdeuren open staan. Windows 95 zal nu ook nog wel werken. Tenminste, als je nog een oud beestje heb staan. Mensen gaan toch liever voor zekerheid en krijgen veel liever updates binnen.

Misschien heb je gelijk, maar misschien ook weer niet. Zoals reeds een hele tijd werd aangekondigd door Microsoft dat Internet Explorer zou stoppen, ging deze ondanks deze melding nog een ruime tijd verder met werken.
Daar is nu een einde aangekomen, want als ik Internet Explorer wil open, kom ik automatisch op de Edge browser terecht.

Dus beide webbrowsers blijven niet meer gelijktijdig open staan en kun je alleen maar surfen op de Edge browser.

grtz,

cooper
[url=https://postimg.cc/xXHvbypS][/URL]

Laatst bewerkt:
Hello
Vandaag Linux Mint sfce geinstalleerd.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn toetsenbord weer in de nederlandse taal kan zetten.

Bij de begin installatie stond alleen de engelse taal geselecteerd en geen nederlandse taal.

Als ik klik op de geselecteerde engelse taal in de tab toestenbord indeling gebeurt er niets.
Mijn toetsenbord staat dus in qwerty ingesteld in de plaats van azerty.

Moet ik het slotje in de tijdzone zie afbeelding unlocken of mag dit zo blijven?

Graag uw hulp.

grtz,

cooper
[url=https://postimages.org/][/URL]

Laatst bewerkt:
Het is de eerste keer, dat jij Linux installeert.
In het allereerste begin van de installatie, had jij taal en toetsenbord kunnen instellen.

Ik kom e nog op terug.

Het is de eerste keer, dat jij Linux installeert.
In het allereerste begin van de installatie, had jij taal en toetsenbord kunnen instellen.

Ik kom e nog op terug.
Ik heb ondertussen terug azerty op mijn keyboard.
De wijziging kan in het voorbeeldscherm van Toetsenbord indeling worden gedaan.

U moet dus niet meer verder zoeken.
De opstart is trager dan in mijn Windows 10,
Ook de dos regel die eerst bovenaan verschijnt bevalt me niet.

Voor de rest is het wennen aan de gebruikswijze die wordt toegepast in Linux mint sfce 21.1

Maar het kan me zeker niet overtuigen om niet meer met Windows 10 of 11 te werken.

grtz,

cooper

Laatst bewerkt:
Is dat gelukt?

Terug
Bovenaan Onderaan