Versleutelde Linux-smartphone moet harten van privacy-fans veroveren

• Onderwerp starterVerwijderd forumlid 98
  • Startdatum
  • Reacties 2
  • Weergaven 546
V

Verwijderd forumlid 98

Guest
Droom jij over een Linux-smartphone die je privacy respecteert en je data veilig houdt? Purism in elk geval wel. Het Amerikaanse bedrijf werkt aan een nieuwe smartphone die precies dat doet. Purism hoopt met een crowdfundingcampagne 1,5 miljoen dollar op te halen om het toestel te bouwen.
De Amerikaanse Linux-laptopbouwer Purism gaat proberen een plekje te veroveren in de wereld van mobiele ecosystemen. Het bedrijf werkt aan een smartphone die niet op iOS of Android zal draaien, maar een volledige Linuxdistributie genaamd PureOS.

Deze smartphone wordt zo "open" mogelijk gebouwd en moet vooral draaien om het veilig en privé houden van je data en 'digitale identiteit'. Daarnaast wordt er zoveel mogelijk vrije software meegeleverd met het toestel en zal de hardware draaien met open source drivers waar mogelijk. Mocht het besturingssysteem niet bevallen, dan kunnen gebruikers ook kiezen voor een ander OS.

Om dit voor elkaar te krijgen heeft het bedrijf een crowdfundingcampagne opgezet waarmee het 1,5 miljoen dollar hoopt op te halen. De Librem 5 specificaties lijken in de eerste instantie redelijk:
  • 5 inch touchscreen
  • i.MX6 of i.MX 8 CPU
  • Vivante GPU (Met Entaviv free software accelerated driver)
  • Multi-function port
  • Aparte mobiele baseband
  • 3GB LPDDR3 RAM
  • 32 GB eMMC opslag
  • MicroSD Slot
  • Front en rear camera's
  • Courage jack (Daar wordt de 3,5mm koptelefoonaansluiting mee bedoeld)
Het bedrijf houdt overigens een slag om de arm en zegt dat deze specificaties pas definitief zullen zijn als de crowdfundingcampagne beëindigd is "om de best beschikbare componenten op dat moment te kunnen gebruiken."

Het toestel gaat 599 dollar kosten en zal in januari 2019 op de markt komen. Wij zijn benieuwd of het bedrijf het voor elkaar gaat krijgen. De mobiele wereld is een zeer lastige wereld om een voet tussen de deur te krijgen.

Softwarereus Microsoft heeft het al jarenlang niet (meer) voor elkaar gekregen een rol van betekenis te kunnen spelen in deze markt en recentelijk zijn kleine spelers als Mozilla (Firefox OS) en Canonical (Ubuntu Touch) uit de markt gestapt na tegenvallende resultaten.

View: https://www.youtube.com/watch?v=mREqqj07jSY

Ik zal hem bijlange niet aanschaffen, zelfs geen windows hou me bij android geen problemen mee, en werkt perfect.

Ik zeker ook niet,zelfs ook geen Android...ben ouderwets heb nog geen reden kunnen verzinnen waar om ik smartphone,zou komen.
Gsm Nokia is ok !
Mvg
d'anvers

Terug
Bovenaan Onderaan