uur?

• Onderwerp starter Onderwerp starter pinokio
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 9
  • Weergaven 1587

pinokio

PCS Lid
Lid geworden
11 mrt 2022
Waarderingsscore
164
Punten
43
OS
windows11
AV
macfee internet security
FW
macfee firewall
Sinds ik ubuntu naast windows heb geinstalleert merk ik telkens ik windows kies dat de klok een uur achteruit staat?Als ik die juist zit en ga van ubuntu weer naar windows staat het weer hetzelfde moet die elke keer juist zetten?
iemand een idee hoe dit zo komen?

Sinds ik ubuntu naast windows heb geinstalleert merk ik telkens ik windows kies dat de klok een uur achteruit staat?Als ik die juist zit en ga van ubuntu weer naar windows staat het weer hetzelfde moet die elke keer juist zetten?
iemand een idee hoe dit zo komen?
Idem hier.

ga naar ubuntu open je terminal
geef de volgende code in
Uitgebreid (BBCode):
timedatectl
dan
Code:
timedatectl set-local-rtc 1
dan
Code:
 sudo dpkg-reconfigure ntp
sluit af
en ga weer naar windows je uur zo nu moeten goed staan, alvast bij mij staat het nu goed

@pinokio - goede tip, zal ik doen als ik weer in Ubuntu zit.

Hier geen Ubuntu naast W11, maar ook mijn klok liep laatst weer een uur achter. Ondanks dat alles goed stond. Ik heb nu de andere tijdserver gekozen ipv die van Windows.

Ik heb er vannacht niet op gelet, maar hij had niet gesynchroniseerd nog.
Dus bij mij (W10) gaf hij 17.03 aan terwijl het 16.03 was. Bij mij staat de instelling wel nog op time.windows.com maar ik hoefde alleen op synchroniseren te klikken en toen maakte hij er vanzelf 16.03 van.
Windows heeft vaker deze kuren tijdens zomer/wintertijd v.v. momenten.

En ineens had ik het weer de tijd op mijn laptop, liep 2 uur achter. Het kiezen van de time.nist.gov in Windows 11 gaf wat zoekwerk.

Ik kreeg het venster uit de eerste afbeelding moeilijk gevonden.

Ga als volgt te werk.

Rechtermuisknop op de klok, dan scrollen, naar extra klokken, dan kom je in het venster, datum en tijd, selecteer het laatste tabblad.
Internettijd. Klik op instellingen wijzigen, zet vinkje bij klok met internettijdserver synchroniseren, en selecteer time.nist.gov druk op nu bijwerken. Vervolgens ok. En het zou goed moeten zijn.

Altijjd goed:
ptbtime1.ptb.de

Duitse Atoomtijdserver!

Degene die ik nu heb geselecteerd is prima, volgens mij kan ik geen andere erin zetten, de keuze uit 2.

Ik gebruik ptbtime1.ptb.de al sinds Windows XP.

In Windows 11 zijn de klokken nog weer dieper verstopt als in Windows 10.

Ga naar Instellingen > Tijd en taal > Datum en Tijd > klik op Extra klokken en dan opent een venster.

Klik in dat venster op de tab Internettijd en dan op de knop Instellingen wijzigen.
Nu krijg je in dat venster de Windows tijdserver te zien.
Door in dat venstertje te klikken wordt de Windows tijdserver geselecteerd en kun je ptbtime1.ptb.de er in plakken.
Daarna op Nu bijwerken klikken en je zult geen problemen meer ondervinden met de tijdinstelling in Windows.

Daarna kun je alles weer wegklikken en sluiten.

Terug
Bovenaan Onderaan