UTF-8 instellen in Windows 10

• Onderwerp starter Onderwerp starter cooper
  • Startdatum Startdatum
  • Reacties 21
  • Weergaven 1359
Durf ik niet te zeggen, ik weet niet hoe dat met hex gaat. Ik gebruik wel eens alt codes bijv. alt-0414 maar dan komt er dit ž teken te staan. Dat lijkt me iets van een Joegoslavisch tekentje met dat dingetje boven de Z.
Iets anders gebruik ik nooit.
Ik zie overigens wel in mijn Firefox tabblad nu wel cyrillische tekens voor de naam van je website, ook naast de foto's. Dus je zit op de goede weg zo te zien.
afbeelding.png

Ja en ik geef dus aan dat het lijkt alsof je dat online doet maar feitelijk ben je in de lokale cache bezig op je pc want online verandert er niets, dat lijkt maar zo. Dat is waar jouw browser mee bezig is en niet online zoals jij denkt.
Als je die test gedaan had wat ik je vertelde met een andere browser, had je ook gezien dat er online totaal niets veranderd. Juist omdat je met je lokale cache bezig bent. Alleen zie je dat niet, maar het is wel zo. :)

Logisch omdat je niet online bezig bent. Nogmaals, dat lijkt maar zo, maar je bent met je lokale cache bezig, online kun je niets aan broncodes veranderen. Dat kan alleen als je een bestand opent bijv. via FTP. Maar dan is het ook bewerken en wordt het weer overschreven als je het opslaat.
Of als je een server hebt zoals ik, dan kun je op de server rechtstreeks via SSH inloggen en dan realtime bewerken.

V.w.b. het verhaal van Telenet dat is onzin. Tenminste... dat zij die ruimte niet leeg kunnen maken. Maar waarom zou Telenet dat moeten doen? Dat kun je gewoon zelf met je Filezilla ook doen, gewoon alles verwijderen wat er in staat.
En daarna kun je een dag wachten om zeker te zijn en dan weer opnieuw uploaden. Maar ten overvloeden nogmaals, verwijder die twee directory's wat ik al de hele tijd schrijf, die zijn onnodig en nemen alleen ruimte in beslag. Je web programma maakt die aan, maar op de externe server kun je die gewoon verwijderen.

Dat klopt en heeft ook niets met Telenet te maken. Google indexeert je website en het kan zijn dat links snel weg zijn, het kan inderdaad ook enkele maanden duren voordat die links overal weg zijn. Daar kan Telenet niets aan doen.

V.w.b. die foutmelding bij het proberen te uploaden van die cyrillische karakterset, dat is omdat dit geen 8-bit codering is. Dus dat wil ie niet, ondersteund de server schijnbaarn iet.
Voorbeeld: Д dec 1044 hex 0414
Ja je ziet de dec 1044 en hex 0414 tekens van de KOI8-R Cyrillic codering voor de letter D in het cyrillische geschrift.
158 9E ž 206 CE Π142 8E Ž
Dit zijn tekens uit de Windows -1252 code page tabel.

Je kunt met de Alt toets links en het cijferblok rechts 4-cijferige getallen in duwen zoals 1040 dec en0414 hex, en dan krijg je de hoofdletter A voorgeschoteld van de cyrillische encoding koi8-r.

Met de alt toets ingedrukt op de cijfers 1040 duwen en als je los laat staat de hoofdletter A van het Cyrillisch alfabet voor jouw neus. Duw je 0414 in dan verschijnt dit teken ƞ .
1041 wordt dan de hoofdletter Б van het Russisch alfabet en als je 0411 induwt verschijnt dit teken van windows-1252 dus ƛ enz....Landen zoals rusland, oekraïne, moldavië, montengrijns, servië, macedonië,wit-rusland, Kazachstan, kirgizië enz gebruiken dus de encoding koi8-r cyrillic.

Maar ik heb vb gezien dat in de Header de meta content charset koi8-r staat tussen de tags en daaronder wat verder de charset="utf-8"op dezelfde pagina en de index.html webpagina vertoonde geen problemen. Ik zag zowel de utf-8 characters en de dec en hec getallen staan bij de img src afbeelding.

Ik heb wel gelezen dat je op elke webpagina een ander coderingsteken van een code tabel kunt in stellen. En wat je getoond wordt over de code tabellen blijkt ook niet altijd juist te zijn. Dit heb ik aan den lijve ondervonden toen ik twee dezelfde afbeeldingen hun naam wijzigde met de 4 cijferige getallen van de cyrillic code tabel.

Bij de image waar ik voor de 4 dec cijfers volgens hetgeen werd vermeld op de cyrillic website, een & en een # voor de 4 cijfers moest plaatsen. Maar ik wijzigde ook de naam van een andere afbeelding zonder de & en # voor de 4 cijfers te plaatsen. En wat bleek?
Toen ik de afbeelding
met het & en # teken vooraan de 4 dec cijfers plaatste en deze probeerde op te laden op mijn webpagina, lukte dit niet.

De tweede afbeelding met de dec 4 cijfers en GEEN & en # vooraan de cijdercode lukte wel om te uploaden op mijn webpagina.

Nochtans drukken ze op hun website erop om de & en # vooraan de 4 cijfers te plaatsen. Zo zie je maar dat je niet altijd moet geloven of voor waarheid nemen wat ze schrijven. Zie de bijlage waar de utf-8 en de koi8-r broederlijk bij elkaar staan.

Ik zie overigens wel in mijn Firefox tabblad nu wel cyrillische tekens voor de naam van je website, ook naast de foto's. Dus je zit op de goede weg zo te zien.

De russische letters of cyrillische characters zijn nooit een probleem geweest als het alleen om losse teksten gaat die worden geschreven op de webpagina. Het was de afbeelding die ik heb gedownload van een russische website met een cyrillische bestandsnaam,

die roet in het eten kwam strooien. En blijkbaar ook mijn gebrekkige kennis om een website op te bouwen zoals het moet. Het is met stoten en strompelen goed gekomen en ik heb veel ondervinding opgedaan die ik voorheen niet kende dank zij jullie.

Juist omdat je met je lokale cache bezig bent. Alleen zie je dat niet, maar het is wel zo. :)
Dat is helemaal juist wat je schrijft, maar voor een leek als ik was het eerst moeilijk te vatten hoe de vork juist in de steel zat.

Nu na de ervaringen begrijp ik het goed. En die onzichtbare lokale cache op mijn laptop heeft er voor gezorgd dat ik heel lang bezig ben geweest om het toch goed te krijgen. Voorbeeld: ik had een splinternieuwe index.html webpagina gemaakt en ook een tweede index2.html pagina met de nodige teksten en afbeeldingen die er allemaal mooi opstonden in de tool van Microsoft expression web 4. Maar toen ik met FileZilla online ging verbinden zag ik dat de button onderaan de webpagina er niet meer opstond, enkel een leeg vierkantje met een roodkruisje. En wat ik ook probeerde om het volledig te verwijderen, het hielp niet en daarom heb ik dan maar deze button volledig verwijderd. Daarna gewoon in hoofdletters "NEXT" geschreven en er een hyperlink aan gekoppeld naar de tweede pagina. Dit werkt dus wel. Achteraf kwam ik vast te stellen dat de button in een verkeerde map zat. Dus weer opnieuw de button in de juiste hoofdmap gekapulteerd en toen kon ik hem wel zien als ik mijn website opende online in de browser. Ik heb de gewoonte om alles dubbel en zelfs 3 maal op te slaan als reserve, maar dat schept ook verwarring omdat ik die niet alle drie in dezelfde map plaats. Want dan komt Windows telkens af om het bestand te overschrijven.

Amaai je bent wel professioneel bezig als eigenaar van een server. Dat is de kers op de taart en daarmee heb je veel meer mogelijkheden om te bereiken wat je wilt doen.

V.w.b. het verhaal van Telenet dat is onzin. Tenminste... dat zij die ruimte niet leeg kunnen maken. Maar waarom zou Telenet dat moeten doen? Dat kun je gewoon zelf met je Filezilla ook doen, gewoon alles verwijderen wat er in staat;

Dat is voor iemand als jou met zoveel ervaring natuurlijk raar, maar voor een leek die gelooft degenen die Telenet vertegenwoordigen. Het is veel jaren geleden dat ik nog met mijn frontpage bestanden heb opgeladen op mijn webruimte bij Telenet. Nu ben ik weer voldoende op de hoogte om verder te kunnen bouwen aan mijn nieuwe website.

verwijder die twee directory's wat ik al de hele tijd schrijf, die zijn onnodig en nemen alleen ruimte in beslag. Je web programma maakt die aan, maar op de externe server kun je die gewoon verwijderen.

Dat zal ik zeker doen.

Dat klopt en heeft ook niets met Telenet te maken. Google indexeert je website en het kan zijn dat links snel weg zijn, het kan inderdaad ook enkele maanden duren voordat die links overal weg zijn. Daar kan Telenet niets aan doen.

Dat heeft de mevrouw van Telenet ook gezegd over Google en dat is inderdaad heel correct dat ze dat heeft gemeld. Maar nogmaals voor een leek klinkt het ongeloofwaardig.

Als je op de website van Telenet de pagina bezoekt waar de aanwijzing: Beheer uw gratis webruimte staat zie je twee opties waaruit je kunt kiezen. Ofwel kun je de webruimte leeg maken en dan klik je daar op. De tweede optie zegt dat je hier kunt klikken om een website op te bouwen en op te laden. Dus ik heb de eerste optie aangeklikt en dacht voorwaar daarmee de webruimte weer beschikbaar te hebben gemaakt, om met een nieuwe gratis map van 50 Mb te kunnen beginnen. Maar als ik klikte om mijn webruimte leeg te maken, kwan steeds: de webruimte is volledig volzet, maar je kun deze zonder problemen uitbreiden. Ja dan denk je dat de webruimte natuurlijk niet meer kan gebruikt worden zonder uitbreiding van deze 50 MB. Maar de dag nadien viel mijn frank en ben ik de bestanden beginnen te verwijderen en ook de mappen. Ik vrees er wel een beetje voor dat ze na een paar maanden de webruimte zullen leeg maken, zonder mij in kennis te brengen.
We zullen wel zien wat het wordt.

V.w.b. die foutmelding bij het proberen te uploaden van die cyrillische karakterset, dat is omdat dit geen 8-bit codering is. Dus dat wil ie niet, ondersteund de server schijnbaarn niet.

Ik weet het echt niet meer. Toen ik zag in de broncode van mijn index.html webpagina dat er in de de meta charset koi8-r stond aangeduid en wat verder de utf-8 ook aanwezig was, begreep ik het niet meer. Maar zie zelf de bijlage hierover.

grtz,
cooper

[url=https://postimg.cc/CZMVF9c2][/URL]
[url=https://postimg.cc/F1yGZ1rj][/URL]
[url=https://postimg.cc/Th0NxhzT][/URL]
[url=https://postimg.cc/bD8LcjLG][/URL]
[url=https://postimg.cc/Wht8P8m7][/URL]
[url=https://postimg.cc/bZxtXS5T][/URL]

Je kunt met de Alt toets links en het cijferblok rechts 4-cijferige getallen in duwen zoals 1040 dec en0414 hex, en dan krijg je de hoofdletter A voorgeschoteld van de cyrillische encoding koi8-r.
Ik weet hoe ik alt-codes kan intoetsen, dat deed ik immers al in mijn voorbeeld. Ik schreef namelijk juist over die alt codes.
Alt-1040 = ►
Alt-0414 = ž
dus ik zal vermoedelijk eerst de tekenset moeten omzetten naar iets anders voordat ook die alt-codes de door jou opgegeven waardes aangeven.
Maar ik begrijp dan nog steeds niet wat jij bedoeld met dec en hex want we hebben geen hex op ons toetsenbord. Hex is 0 t/m F. Dus dat is het deel wat ik er niet aan begrijp.
Ik denk ook dat je iets door elkaar gooit. Want ik zie bij een andere vraag staan dat "de bestandsnaam staat in decimale en hex tekens"????
Nou nee dus, dat zijn gewoon decimale tekens en alfabet. Letters en cijfers dus.
De naam van een afbeeldingsbestand maakt ook totaal niet uit voor de weergave ervan als de extensie .jpg is. Dus of jij het nu 104804.jpg noemt of koekoek.jpg maakt niets uit.
Hexadecimaal is 0 t/m F dus 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,a,b,c,d,e,f en dat was het dan. Feitelijk dus tekens die gewoon in het normale alfabet voor komen.
De naam hex of hexadecimaal wordt alleen gebruikt bij hexadecimaal rekenen en bij bepaalde computertermen zoals Mac adressen, deze zijn in hexadecimalen opgesteld.
Dus ik denk dat je echt van die term hex af moet stappen want dat heeft mijns inziens hier niets mee van doen.

Juist omdat je met je lokale cache bezig bent. Alleen zie je dat niet, maar het is wel zo. :)
Dat is helemaal juist wat je schrijft, maar voor een leek als ik was het eerst moeilijk te vatten hoe de vork juist in de steel zat.
Dat klopt, daarom dat ik het nog eens wat uitgebreider uitlegde.

Amaai je bent wel professioneel bezig als eigenaar van een server. Dat is de kers op de taart en daarmee heb je veel meer mogelijkheden om te bereiken wat je wilt doen.
Klopt, ik zit wel in de WAO maar heb als beroep daarnaast nog hosting provider. Dat is een bedrijf wat zorgt voor de domeinnamen van klanten en ook voor de ruimte waar de klanten hun websites op kunnen zetten. Het is niet 1 server, ik beheer meerdere servers. Die zijn niet allemaal van mij maar ik onderhoud ze wel. Erg leuk werk en interessant ook. Het meest leuke om te doen vind ik zelf mail en het zorgen dat je niet in spamlijsten komt, en DNS en naamservers, iets wat velen nogal moeilijk vinden, maar ik zie dat als leuke puzzel.

V.w.b. die codes met & en # en ; dat wordt vaker in php gebruikt. Jij schrijft in html dus dat zal de reden zijn dat dit daar geen effect heeft.

Het verschil tussen Koi8-r en utf-8 zit hem in de content (inhoud) en gebruikte script (javascript). Het javascript wordt in utf-8 uitgevoerd de metae content is koi8-r. Verder kan ik je daar ook niet mee helpen. Dan moet je echt een website designer hebben. En dat valt niet onder mijn competenties. Ik weet daar wel iets van maar lang niet alles en niet zo diepgaand.

Terug
Bovenaan Onderaan