Uiteindelijk Windows 10 installeren

• Onderwerp starterVerwijderd forumlid 165
  • Startdatum
  • Reacties 33
  • Weergaven 2.170
V

Verwijderd forumlid 165

Guest
Gewerkt met een Gparted Live usb stick, die goed werkte. Nu het probleem dat bij het opstarten van de laptop alleen maar de gparted verschijnt, het besturingssysteem (Linux 16.04) vertoont zich niet meer. De grub dus ook niet.
Het lijkt erop dat ik bij het uitschakelen van Gparted Live iets verkeerd heb gedaan, ben me dat niet bewust.
Het bios heb ik standaard ingesteld op opstarten vanaf de HD.
Wie weet raad? Groet,

Nadat ik klaar was met Gparted Live heb ik de stick verwijderd en geprobeerd normaal op te starten zoals bovenvermeld.
Later ook geprobeerd met de stick erin, maar hetzelfde resultaat, dus geen besturingssysteem. In Gparted kan ik het besturingssysteem zien met "boot" als vlag en / als koppelpunt.

Besloten om deze laptop te gebruiken voor alleen Windows 10, dan ben ik van alle problemen af wat betreft samenwerking met andere systemen.
Nu de schijf geformatteerd naar nfts, in 2 delen opgedeeld. de eerste is primair, de tweede nog even unallocateed gelaten. Toen met de installatie stick Windows 10 ge-installeerd, tot aan het keuzescherm voor partities gaat alles goed. Daar houdt het op, krijg de boodschap: "kan geen nieuwe systeempartitie maken of een bestaande systeempartitie vinden". Verder kom ik niet met installeren.
Wat kan ik doen om toch windows ge-installeerd te krijgen?

Je zal in de grafische weergave eerst de eerste primaire schijf moeten verwijderen.
Dan dien je in MB een grootte in te geven van de HD voor Windows 10.

Heb je dat gedaan zal Windows willen weten of het goed is en dan zullen de nodige partities binnen de gekozen grootte aangemaakt gaan worden.
Pas daarna kan je op Doorgaan klikken en wordt Windows geïnstalleerd.

Ik neem aan dat bedoeld wordt de grafische weergave in de windows setup, het keuze scherm voor kiezen van de partitie.
In mijn geval is dus de bovenste regel de partitie bestemd voor windows (primair,ntfs).
De tweede partitie is leeg (nu ook primair,ext4).
Dus het advies is de bovenste regel activeren en op verwijderen drukken, de juiste gewenste grootte invullen, op nieuw drukken en op toepassen. Daarna Volgende.
Dit had ik al eerder gedaan met als resultaat de boodschap die ik hierboven beschreven heb.

Je dient eerst de primaire partitie te verwijderen - Windows 10 maakt of twee of zelfs drie extra partities aan naast de nieuwe primaire partitie die uiteindelijk de C-partitie wordt.

setup_partitie_maken.png

Als jij die met GParted aangemaakte partitie laat staan, kan je Windows 10 NIET installeren, vanwege de hierboven aangegeven redenen.

Ik hoop dat jij het nu begrijpt en Windows 10 succesvol kan installeren.

Goed, zojuist uitgevoerd. Niet-toegewezen ruimte van station 0. totale grootte 233 Gb. Zelfde mededeling.
Heeft iemand wel eens op het internet gekeken hoeveel mensen dit zelfde probleem hebben? Zou ik adviseren, het is een bekend probleem.
Als er nog iets is dat ik niet begrijp dan houd ik mij aanbevolen voor advies.

Het is wel de bedoeling dat je die niet toegewezen ruimte formateert !

@Swake. In dit scherm kun je niet formatteren na de partitie "niet toegewezen" te hebben gemaakt. Bedoel je misschien dat ik eerst weer eruit moet en met Gparted dit in orde moet maken?

Inderdaad zal je eerst op de partitie de jij gemaakt hebt voor Windows moeten klikken en dan op formatteren klikken.
Dan krijg je de melding dat er meerdere partities aangemaakt worden en daarna wordt de knop volgende actief.
Ik was abuis in mijn eerdere bericht.

Wat jij nu gaat formateren is waar windows zal geïnstalleerd worden . De opstart en herstelpartitie word door het systeem zelf aangemaakt .

Als je op Nieuw klikt moet je toch ruimte kunnen toewijzen en dan formateren en heb je Gparted niet nodig .

@Swake. Op Nieuw geklikt, ruimte aangewezen en geformatteerd. Daarna Volgende ,en dezelfde boodschap als vermeld.

Vreemde vraag. In het artikel staat wel 5/6 keer dat een stick gebruikt wordt.

Maakt niets uit trouwens, in het artikel kun je ook lezen dat het gewoon opstart en doorgaat tot de "partitiekeuze".

Je gebruikt dus een stick en dat is nou juist het probleem.

Als je aan de partitie keuze bent aangekomen doe dan het volgende:

Haal de stick uit de computer en klik op de knop "Vernieuwen"
Plaats de stick terug in de computer en klik op de knop "Vernieuwen"
Dan klik je op volgende

Probeer het eens

Terug
Bovenaan Onderaan