ubuntu

• Onderwerp starterVerwijderd forumlid 58
  • Startdatum
  • Reacties 19
  • Weergaven 1.527
V

Verwijderd forumlid 58

Guest
ik heb ubuntu geinstalleert naast windows 10 op dezelfde partie (harde schijf) maar ik wil deze weer verwijderen, maar ik zie deze niet staan bij programma en onderdelen of zelfs gekeken in de harde schijf

Heb jij Ubuntu in Windows 10 geïnstalleerd?
Heb je daarvoor een speciaal tool gebruikt?

Nee gewoon een iso dvd gebruikt deze via bootmenu opgestart en dan gekozen ubuntu naast windows installeren, probleem is ab deze computer is voorgeinstalleert met win 10 dus heb daar geen cd rom van
en probleem zal zijn dat ik de mbr zal moeten herstellen, want als ik ubuntu verwijder zal de mbr missing zijn en start windows niet op

Je kan Windows 10 in jouw versie gewoon downloaden en gebruiken voor de MBR reparatie.
Ik ben alleen bang dat Ubuntu nu wel de recovery-partitie heeft overschreven.

Waarom heb je overigens niet eerst op de site van Pjotr gekeken, Computertip alvorens je met Ubuntu bezig te gaan houden?

nee ab die recovery is nog intact waar vind ik die link om windows 10 home te downloaden?

oke gevonden maar moet 3 regels invullen( 1) nederlands( 3) x64 bits maar op mijn pc staat windows10 home, en(2) daar enkel windows10 en windows 10 home single language en windows 10 n
wat moet ik nu kiezen

Nee gewoon een iso dvd gebruikt deze via bootmenu opgestart en dan gekozen ubuntu naast windows installeren, probleem is ab deze computer is voorgeinstalleert met win 10 dus heb daar geen cd rom van
en probleem zal zijn dat ik de mbr zal moeten herstellen, want als ik ubuntu verwijder zal de mbr missing zijn en start windows niet op

Daarom moet je toch geen w10 gaan downloaden .
Ga naar Configuratiescherm > Backup maken en terugzetten .
Kies daar voor "Een systeemherstelschijf maken"
Voor je Ubuntu naast W10 gaat installeren maak eerst een systeemkopie .

Ok maar waar kan ik dan ubuntu verwijderen want vind het niet omdat te doen

Ho - maak je via Windows een image aan en brand je een recovery CD - en ga je dat alles gebruiken om Windows makkelijk te vernieuwen: dan wordt is de complete harddisk waarop het image moet worden teruggezet, compleet gewist.
Dat houdt in dat dan de ecovery partitie ook weg is.

Ik heb nu een systeemherstelschijf gemaakt wat gebeurt er als ik deze nu zou gebruiken?

Vertel nu eerst of je bij opstarten van jou notebook wel of niet de GRUB-bootmanager krijgt.
Of start Windows metten op?

Ik heb nu een systeemherstelschijf gemaakt wat gebeurt er als ik deze nu zou gebruiken?

Je kan die gebruiken om het MBR te herstellen , maar ook om een aangemaakte systeemkopie terug te zetten .
Ik lees wel op het Ubuntu forum van W10 gebruikers die Ubuntu naast W10 geïnstalleerd hebben , bij iedere W10 update telkens de GRUB niet meer verschijnt en W10 onmiddelijk opstart .Geen aanrader dus om een Ubuntu of een andere linux distro naast W10 te installeren

Mag ik voorzichtig concluderen dat het gebruik van een virtuele machine (VM) steeds aantrekkelijker wordt?
Als de PC of het notebook Windows 10 aankan, is de kans ook groot dat de processor daarvoor uitgerust is.

bij iedere W10 update telkens de GRUB niet meer verschijnt en W10 onmiddelijk opstart .
Op zich toch zo geen ramp, er is toch voor MBR Easybcd denk ik.
Voor de GRUB het wonder tooltje RescaTux!
Mvg
d'anvers

Het wordt wat heel anders indien Tosca's computer met een actief Uefi-bios werkt.
Dan zijn de klassieke methoden om de MBR te herstellen uit den boze en werken niet.

To enable me auto-restarting in Win 10,

• Logged into Win 10
  • Press Win+X
  • Open Command Prompt (Admin)
  • c:\> bootsect /nt60 <drive name>: /mbr
Thats it.
Bron: Uninstall Grub and use Windows bootloader

Beste
heb zoals swake gezegd heeft een systeemherstelschijf aangemaakt, daarna heb ik mijn pc weer opgestart en teveneens op esc getokkeld kreeg dan mijn boot menu te zien en koos uiteraard voor de ingebouwde dvd player.Toen starte die systeemherstelschijf op en kreeg verschillende mogelijkheden, had eerst geprobeerd om een systeemherstelpunt aan te maken maar er waren om dat moment geen, ook opstart keuze geprobeerd noppes,kortom er werkte niets dus zag ik maar een oplossing en dat was recovery weer zetten en dat is me gelukt, van 21uur tot 01u30 eraan bezig geweest en alle software erop gezet.Was content dat ik mijn bedje zag, dat lappen ze me geen 2 keer werk met win 10 hier op mijn hp en op mijn andere acer 8.1 heb nog eentje staan zal die dan maar nemen om te testen.
Maar nooit koop ik nog een hp want buiten windows 10 die er voorgeinstalleerd staat kan je er geen andere versie als 10 opzetten, geen drivers voor pfffffffffffffffff
@ab kreeg wel bij het opstarten 3 regels te zien ubuntu daaronder windows bootmanager en daaronder nog een regel (weet ik niet meer) maar kon beide opstarten

@toska,
Waarschijnlijk is je nieuwe installatie in EUFI en GPT,geef je een raad,als je nog eens Linux xxx naast Windows 10 wil plaatsen,vraag/zoek eerst goede uitleg.
Voor zo ver ik het nog weet wat Win 10 betreft,moet je zelf herstelpunt aanmaken, maak er dan een nu,heb je al iets he.
Mvg
d'anvers

ik had met ubuntu nooit problemen als ik die naast een windows versie plaatsen bv windows7, toen kon je die verwijderen in programma en onderdelen en dien je de mbr van windows te herstellen, ik nam dus de dvd rom van 7 en starte die op opende cmd en typte dit in
Bootrec/fixmbr en enter (hoofdletters)
bootrec/fixboot en weer enter (hoofdletters)
dan typ je exit in en enter
daarna de cd uit de lade en voila windows start weer op
maar nu had ik die ubuntu niet gevonden in de programma en onderdelen en zelfs niet in de harde schijf,anders had ik nooit een recovery moeten doen
want je kon ook als ubuntu verwijderd was ook eerst in de cmd het gewenste ingeven en daarna opstarten.

Ja Tosca inderdaad is MBR fix snel gedaan,maar nu in jouw geval,door de recovery aan te spreken , denk ik dat er geen andere mogelijk was als EUFI
Mvg
d'anvers

Terug
Bovenaan Onderaan