Opgelost ubuntu installeren op een lenovo laptop

Opgelost ubuntu installeren op een lenovo laptop

Administrator
Teamlid
Ik kies bij installatie altijd voor iets anders en start ik eerst GParted en organiseer ik die drie partities ermee.

PCS Lid
kan je met dit iets doen https://neosmart.net/EasyBCD/
van die gparted daar heb ik geen kennis van nooit geprobeerd
ik vermoed dat ubuntu op de externe schijf was geinstalleert, want heb die verwijderd en wat bleek dat alles is geformateert zelfs de iso dat vind ik raar want op de c schijf van windows vind ik niet weer wat ubuntu betreft

Laatst bewerkt:
Administrator
Teamlid
Jouw Linux kan niet boten, want heeft geen Uefi-partitie zoals mijn Linux wel heeft.
Als je Ubuntu opnieuw installeert op die tweede schijf, dan moet Grub wijzen naar de eerste schijf.

En een vraag: waarom steeds Ubuntu en niet Linux Mint - deze bevat sowieso Gparted (Gnome Partiton Manager).

PCS Lid
ik zit nu op mijn andere pc en werk nu met ubuntu, ga die andere eens binnen doen en door hun linux laten opzetten abraham
oke ga je raad volgen en neem linux dan wel

Administrator
Teamlid
Als ik mijn andere Lenovo notebook ga inrichten, komt Lin Mint er ook weer op na Windows.
En dan ga ik het doen zoals de tweede video aangeeft hoe het te doen.

Dat is nog makkelijker dan via GParted en bovendien krijg je dan niet de waarschuwing over de partities,
omdat die met GParted zijn samengesteld.

De gewone partities in EXT4 formatteren!

Administrator
Teamlid
Ik heb even nagesnuffeld hoe dat zit met de GPT partitie in Linux.
Ik zelf heb 300 MiB aangehouden, terwijl Microsoft 100 MiB aanhoudt.
300 is volledig deelbaar door 4 (=75)

Maar omdat er meer in die partitie gezet kan worden, is een grootte van 560 MiB idealer,
ondanks dat GPT bestanden zelf een paar KB groot zijn.
Daarom zal ik dit toepassen, als ik Mint in mijn andere computer installeer.

PCS Lid
ik heb mij een usb stick besteld van 8gb, daarna ga ik het weer eens proberen om linux erop te zetten op mijn lenovo
Maar blijf er bij dat je een iso via rufus op een externe schijf kan zetten,en via de bootmenu de installatie kan starten.
(heb het geprobeerd en werkt) maar is geraadzaam om niet te kiezen om linux naast windows te plaatsen maar te kiezen voor zelf een partitie aan te maken, via de installatie zelf.Want ik had dit niet gedaan en de installatie bestanden stonden op mijn externe schijf en niet op de c schijf waar het normaal had moeten staan?Lesje nu wel geleerd maar uit fouten leert men.

Administrator
Teamlid
@pinokio - aldoende leert men.

Ik denk zelf dat ik Mint in mijn hoofdcomputer ook opnieuw installeer en dan met een grotere GPT-partitie. van 560 MiB.

Administrator
Teamlid
Linux Mint is nu opniew geïnstalleerd zoals in de Ubuntu video wordt aangegeven.
Nu dus met een grotere GPT partitie van 560 MiB.
Ik kan me vergissen, maar het lijkt erop dat Mint nu veel vrolijker opstart.

PCS Lid

In het Nederlands ik hoop dat het je lukt ik kreeg windhoos op mijn laptop niet eens schoon geïnstalleerd, door de aanwezige image van hp en beveiliging. Ik zag geen schijf staan.
wat bedoelen ze hiermee ?
(Opmerking: Ubuntu detecteert Windows 11 mogelijk niet in het installatieprogramma als Windows 11 niet veilig is uitgeschakeld. Start opnieuw op in Windows 11 en sluit vervolgens veilig af voordat u probeert het Ubuntu USB-installatieprogramma te laden.)
als ik dit zo doen dan breekt de installatie toch af?

PCS Lid
bij installatie van ubuntu moet de secure in de bios worden uitgeschakeld? of is het voldoende dat ik die uitschakel tijdens de installatie met het ingeven van mijn opstart wachtwoord??
Let wel het is voor een dualboot windows-ubuntu in een lenovo pc

PCS Lid
als voorzorg heb ik al een herstelsysteemschijf aangemaakt nu een systeemherstel kopie (64gb) aan het maken van alle stations voor alle zekerheid moest er (morgen) iets mislopen, kan ik het altijd weer herstellen.

PCS Lid
het rare is ik koop mij een nieuwe pc en ik heb juist mijn hp die zogezegd niet meer opstarten weer aan de praat gekregen door dit filmpje
in de bios moet je eerst het uur goed zetten daarna legacy support op enabled zetten automatisch staat uefi op disabled en dan excit je krijgt weer die melding daar staat een code bij van 4 cijfers typ die in (je ziet dat niet) en druk dan op enter het besturingsysteem die erop staat komt er weer op bij was dat zorin os core, weer eens opnieuw opgestart en weer perfect in orde.
Maar goed abraham we gaan voort met die lenovo want ik werk hier nu het meest mee.Maar ik wou dit wel eens vermelden

ik had dit ook voor als ik het bekijk dan zie je links 4 cijfers typ deze gewoon in, je ziet deze niet staan geen probleem druk op enter je besturingsysteem dat nog intact is word opgestart en je ben er weer met klaar

Bovenaan Onderaan