U moet administratormachtigingen opgeven om te kunnen kopiëren

• Onderwerp starter Jov
  • Startdatum
  • Reacties 61
  • Weergaven 1.129

U moet administratormachtigingen opgeven om te kunnen kopiëren

• Onderwerp starter Jov
  • Startdatum
  • Reacties 61
  • Weergaven 1.129

Jov

PCS Lid
Abraham, vergis jij je of heb ik het fout? Als ik Windows wil overschrijven moet ik op het linker plaatje klikken en als ik een back up wil maken op een externe schijf moet ik op het rechter plaatje klikken. Het lijkt me een nogal voor de hand liggende keuze. Vergeef me mijn onzekerheid.

Administrator
Teamlid
Zoals jij het beschrijft, heb jij het helemaal goed begrepen.

64104aaf0cdcc-Eseus_To_Backup.jpg

Wat ik blauw omcirkeld heb, is de mogelijkheid Windows terug te zetten; je klikt er op en navigeert dan
naar de locatie waar jij de back-ups hebt opgeslagen.
Je klikt dan op de nieuwste versie ervan en je wacht af wat dan de volgende meldingen zijn.
Je computer zal opnieuw opstarten en dan wordt Windows overschreven met de gekozen back-up.

Links in het venster kan je op de plus klikken om een nieuwe back-up te gaan starten.

Ik hoop dat het jou nu helemaal duidelijk is.

Jov

PCS Lid
Helaas Abraham. Ik ben nog niet aan het draaien van EasUS toe. In #44 heb ik geklikt op E\My Backups en dan komen er weer 4 plaatjes: Local Drive, EaseUS Cloud, NAS en Security Zone. Waarop moet ik klikken?

Administrator
Teamlid
Heb je nog geen enkele back-up gemaakt?

Klik op het plusje en vervolgens wil Eseus To Do Backup weten waar de back-up gemaakt moet worden.
Wijs daarvoor de USB-harddisk aan.
Daarna ka je de back-uk maken starten.
Nogmaals - het tool maakt zelf de map aan waarin de backups gezet worden.

Jov

PCS Lid
Afschuwelijk. Zo lang ben ik bezig geweest om te vinden waarom het steeds weer fout ging.

In #38 schreef je ‘Je dient voor OS te kiezen - dat is dus jouw Windows.

In #39 schreef ik: ‘Je dient voor OS te kiezen - dat is dus jouw Windows.’ Zo, daar zat het dus.

Ik krijg dan twee plaatjes: links ’My System’ en rechts ‘E:\My Back ups’. Ik zal dus wel op het rechter plaatje moeten klikken. Het lijkt me een nogal voor de hand liggende keuze. Vergeef me mijn onzekerheid.’

En het ging meteen fout.

Ik klikte steeds weer op E:\My Backups. Er staat immers boven: ‘select the destination where you want to save the backup’, met een dikke gele pijl?

En ik kreeg steeds weer die 4 plaatjes: Local Drive, EaseUS Cloud, NAS en Security Zone. Waarop moet ik klikken?

Totdat ik bij toeval het klikken op E:\My Backups oversloeg en meteen onderaan op ‘Backup now’ klikte. Nu heb ik dus jouw plaatje met het plusje (+) links. Na veel hoofdpijn – geen grapje. Ik kan verder. Misschien vandaag niet meer.

Administrator
Teamlid
Ik snap er niks van waarom jouw Windows anders reageert dan de mijne.

Doe het volgende nu:

download
51ec4de7e6926-MiniToolbox_Canned.png
MiniToolBox en plaats dit tool op jouw bureaublad.

Farbar MiniToolBox gebruiken:
  • Sluit nu eerst alle nog openstaande programmavensters!
  • Windows 10 en Windows 11: start "MiniToolBox.exe" via rechtsklik Als Administrator uitvoeren.
Vink de volgende onderdelen aan:
  • List content of Hosts
  • List IP configuration
  • List Winsock Entries
  • List last 10 Events Viewer Errors
  • List Installed Programs
  • List Devices - Only Problems
  • List Users, Partitions and Memory size
  • List Minidump Files
  • List Restore Points
    • Klik nu op de knop "Go".
    • Aansluitend wordt een log aangemaakt (Result.txt) in de zelfde map waar "MiniToolBox.exe" in zit.
    • Voeg het log als bijlage toe aan jouw volgende bericht.

Jov

PCS Lid
Abraham, gisteren, nadat ik eindelijk dat plaatje met dat plusje van jou op het scherm gekregen had ben ik toch maar doorgegaan met het voorbereiden van het draaien van Aeseus. Ik deed wat het scherm zei, ondanks de kans die ik vreesde, dat ik weer iets fout zou gaan doen. Het programma ging zomaar draaien! Het duurde 6 minuten. Hè hè.
Ondertussen schreef jij voorgaand verhaaltje, #48.
Ik zie helemaal niet dat mijn Windows anders reageert dan het jouwe. Is dat dan nodig, Farbar MiniToolBox? Het ging alleen twee keer mis bij de voorbereiding doordat ik niet wist wat ik doen moest. Verder is het heel eenvoudig.
Wat ik nu nog doen moet is uitzoeken is
. hoe je de volgende kopie maakt, die immers niet meer de eerste is
' het maken van een opstartmedium. Aeseus heeft dat niet nodig, begrijp ik. Het programma maakt gebruik van de laatst gemaakte kopie, als ik het goed heb.
Klopt dat?
Ik ga eerst mijn belasting aangifte doen

Administrator
Teamlid
Hallo Jov, ik was boodschappen doen.

Ik ben blij dat je nu eindelijk een back-up hebt kunnen maken.
Als je nu een volgende keer een back-up wil maken, hoef je enkel op het Plusje te klikken, om alles nu geregeld is.

En nee, Minitoolbox hoef je niet meer te doen.

Succes met de aangifte.

PCS Lid
"het maken van een opstartmedium. EaseUS heeft dat niet nodig, begrijp ik. Het programma maakt gebruik van de laatst gemaakte kopie, als ik het goed heb."

Als je alleen een kopie terug wilt zetten heb je waarschijnlijk (ik ken EaseUs verder niet) geen opstart medium nodig.

Als je computer echter niet meer opstart kun je ook geen programma meer opstarten dat van een laatst gemaakt kopie kan opstarten.
Dan heb je echt een opstartmedium nodig (je computer gebruikt dan het opstartmedium om een verkorte versie van Windows vanaf je opstartmedium te openen waarmee je dan toch toegang hebt tot een kopie en je je kopie kunt terugzetten).

Jov

PCS Lid
Vandaag heb ik het programma weer eens gedraaid en wat zie ik…. Eerst dit scherm:

64198fff4b4cf-Plaatje_1.jpg

Ik heb toen (voordat ik jouw bericht las) op Backup now geklikt en tot mijn verrassing ging het programma opnieuw een backup maken. Dat is makkelijk!

Jij wil me (#50) op het plusje laten klikken. Waarom? Gebeurt er dan iets anders?

Nog iets: Veng schrijft dat je als je computer echt niet meer opstart toch altijd een opstartmedium nodig hebt. Is dat waar?[/img]

Laatst bewerkt door een moderator:
Administrator
Teamlid
@Jov - ik was helemaal abuis.

Op het plusje klikken, dan moet je een nieuwe back-up gaan instellen.

Om gewoon een volgende back-up te maken: klik rechts onderin op de Oranje knop Backup now.

Jov

PCS Lid
Dat deed ik dus goed.
Nou over de vraag van Veng (#51): Hij schrijft dat je als je computer echt niet meer opstart toch altijd een opstartmedium nodig hebt. Is dat waar? Hij kent easeus niet.

Administrator
Teamlid
Ja, ingeval van een crash of virus aanval (ransomware bijv.) kan het noodzakelijk zijn.

Klik in het menu rechtsboven op Tools.

Kies dan voor Create Emergency Disk.

6419a3c94bb52-Eseus.jpg

Kies voor ISO en bepaal de locatie waar deze ISO teruggevonden kan worden.

Nu kan je met Rufus de ISO op een USB-stick zetten, waarmee je dan je stukkende computer met de nieuwste backup kan vernieuwen.

PCS Lid
@Abraham: Kan EaseUs werkelijk niet rechtstreeks een USB-opstart aanmaken. Macrium Reflect kan dat nl wél.

Administrator
Teamlid
@Veng, nee dus, maar Esueus To DO heeft wel drie opties waaruit je kan kiezen.

En ik wil nog iets onderzoeken, maar zit nu weer in Ubuntu, wordt dus vervolgd.

PCS Lid
"Kan EaseUs werkelijk niet rechtstreeks een USB-opstart aanmaken. Macrium Reflect kan dat nl wél."

Vroeger kon dat zonder probleem. Echter is het al een hele tijd zo (meer dan een jaar) dat het aanmaken mislukt. Ook easeus partition master heeft dit probleem.
EaseUS raad zelf aan een opstart-stick te maken via een iso en rufus. Ik vind dat deze methode je overbodig werk bespaart.

Administrator
Teamlid
Ik heb met Rufus een opstart USB-stick gemaakt en daarvan geboot.
Het duurde een poosje er iets gebeurde, het scherm bleef zwart.
Ineens was er ronddraaiende cirkeltje van Windows 10 en even later het complete menu van Eseus To Do Backup.
Niet dat ik besloot Windows te herstellen, maar wat ik daar over vond, moet het dus kunnen.

Bovenaan Onderaan